احمد نعمت‌بخش

درحالی بازار خودرویی ایران درگیر مشکلات عمده‌ای شده که این آشفته بازار علاوه بر خریداران اینبار مسئولان را هم کلافه کرده و دائم برای خروج از این بحران مشغول رایزنی یا برگزاری جلسات مختلف رفته‌اند.

به گزارش ایراسین، اما ظاهرا مشکلات خودروسازان با برگزاری جلسه و کارگروه یا از این دست اقدامات برطرف نخواهد شد. چون نقدینگی و کمبود قطعات اینبار خودروسازان را با چالشی جدی روبرو کرده که احتمالا به این زودی‌ها نیز نباید منتظر رونق تولید در میان اهالی جاده مخصوص تهران باشیم. از این رو گفت‌وگویی با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران داشتیم که در ادامه می‌خوانیم.

دلیل نوسان قیمت هفته‌های اخیر خودرو در بازار همزمان با فروش فوری خودرو از سوی کارخانه چیست؟

بی‌توجهی به توصیه‌های کارشناسان و انجمن که بارها اعلام کردیم باید خودرو براساس ۵ درصد زیر قیمت بازار از سوی تولیدکننده عرضه شود. این نکته عاملی خواهد شد که تقاضای واقعی وارد بازار شود و موضوع دلال‌بازی یا هجوم سرمایه‌های سرگردان به این صنعت صورت نپذیرد. ببینید وقتی قیمت پراید مثلا در بازار ۴۵ میلیون تومان است و تکلیف می‌کنیم باید این محصول ۳۷ میلیون فروخته شود خوب این سودخوبی برای سرمایه‌های سرگردان است.

  • بسیاری افزایش قیمت‌ها را ناشی از کاهش عرضه از سوی کارخانه‌ها می‌دانند نظر شما چیست؟

کاهش عرضه یکی از عوامل است که البته به دلیل سوء‌استفاده تولیدکنندگان نیست بلکه کمبود قطعات و مشکلاتی در تامین قطعات مورد نیاز تولید باعث شده که عرضه محصولات در بازار کم شده باشد. وقتی سیاست‌های دولت به خودروسازان زیان وارد کرده است و به دنبال آن قطعه‌سازان نیز آسیب دیده‌اند اکنون چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم دو مجموعه تولیدی بتوانند به تعهدات خود عمل کنند.

  • منظور شما از سیاست‌های دولت و زیان خودروسازان یا قطعه‌سازان چیست؟

اجازه دهید کمی به عقب یعنی اردیبهشت ماه سال گذشته بازگردیم و اواخر دوره مدیریت آقای شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت را بررسی کنیم. در این دوره تمام مراحل قانونی برای فروش خودرو در حاشیه بازار طی شده بود اما این قانون از سوی وزیر محترم وقت ابلاغ نشد به این دلیل که قرار بود ایشان از وزارت صنعت، معدن و تجارت تشریف ببرند وزارتخانه دیگری؛ به همین دلیل چون تبعات افزایش قیمت خودرو می‌توانست در این جابجایی اثرگذار باشد دستور اجرای قانون ابلاغ نشد و همین نکته باعث افزایش هزینه‌ها و زیان بالایی به خودروسازان و قطعه‌سازان شد.

  • برآورد خسارت شما در این دوره چقدر است؟

آنچه ما محاسبه کرده‌ایم تقریبا ۱۰ هزار میلیارد تومان هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور زیان کردند و در مجموع ۲۰ هزار میلیارد تومان هم زیان به قطعه‌سازان تحمیل شد.

  • کمک دولت به دو مجموعه گره‌گشا نبود؟

۴ هزار میلیارد تومان کمکی (تسهیلات) که چندی پیش از سوی وزیر محترم به خودروسازان ارایه شد توانست رونق تولید اسفند ماه را ایجاد کند اما همانطور که اشاره کردم زیان بسیار بالاتر است که با این ارقام جبران شود. البته براساس مصوبات شورای پول و اعتبار رقم ۱۱ هزار میلیارد تومان برای صنعت خودرو درنظر گرفته شده که با مسئولان در ارتباط هستیم که این رقم به صنعت خودرو پرداخت شود تا دوباره تولید در شرایط عادی قرار گیرد.

  • شما به کاهش تولید خودروسازان به دلیل کمبود قطعه اشاره کردید، آیا خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان وجود دارد؟

بله؛ آنطور که برآورد کرده‌ایم هم اکنون ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل نقص قطعات در پارکینگ خودروسازان زمینگیر هستند.

  • دلیل اینکه پیش‌فروش‌های انجام شده باعث کاهش التهاب بازار نشده چیست؟

کاملا واضح است. عدم فروش خودرو با ۵ درصد کمتر از قیمت بازار. منظور این است که وقتی در برخی محصولات اختلاف قیمت ۲۰ میلیون تومانی داریم کاملا طبیعی است که هرچه پیش‌فروش کنیم بازهم کم است. امروزه پول سرگردان در اقتصاد کشورمان بسیار زیاد است و چون شرایط مشخص نیست همه به دنبال تبدیل کردن پول به کالایی مثل خودرو هستند. پس می‌بینیم کمتر از ۱۵ دقیقه کلیه ظرفیت‌های فروش تکمیل می‌شود.

  • بسیاری براین باورند که فروش خودرو با ۵ درصد قیمت پایین‌تر از قیمت بازار مشکل‌ساز خواهد بود، نظر شما دراین زمینه چیست؟

ببینید دقیقا تجربه مشابهی در دهه هفتاد داشتیم که اتفاقا مناسب هم بود بدون اینکه مشکلی ایجاد شود. اصولا وقتی قیمت کارخانه با بازار اختلاف اندکی داشته باشد موضوع تخلف، دلال‌بازی، تقاضای کاذب و ... شکل نخواهد گرفت. پس اجازه دهید خدمت شما بگویم هیچ مشکلی ایجاد نخواهد شد و حتی در برخی محصولات شاهد کاهش قیمت نیز خواهیم بود. اجازه دهید شفاف بگویم قیمت‌های دستوری بازار را ملتهب کرده مشکل از کارخانه و تولید کننده نیست.

نعمت بخش تصریح کرد: وقتی که قیمت یک خودرو در بازار ۴۵ میلیون تومان است نباید قیمت ۳۷ میلیون تومان را برای آن اعلام کرد بلکه قیمت این خودرو از سوی خودروساز باید ۴۴ میلیون تومان باشد. اگر روش فروش در حاشیه بازار را به درستی اعمال کنیم قیمت های بازار نیز کاهش می یابد و پول های سرگردان از این بازار خارج شده و خریداران واقعی اقدام به خرید می کنند. در نتیجه اعمال درست فروش در حاشیه بازار، قیمت های بازار هفته به هفته کاهش می یابد و کنترل می شود. تجربه موفق این امر را در دهه ۷۰ داشته ایم و به نتیجه مطلوب رسیدیم و جای تعجب است که چرا این روش مجددا انجام نمی شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =