قدیر قیافه

به گزارش ایراسین، درحالی دولت آمریکا چند روز قبل اعلام کرد که صنایع فلزی ایران را نیز مشمول تحریم قرار داده است که ظاهرا تنظیم کنندگان این طرح متوجه جو حاکم بر صنایع فلزی نبودند و درک دقیقی از فرصت‌های موجود کشورمان نداشته‌اند.

صنعت فولاد اگرچه به عنوان صنعتی بزرگ و مادر در سراسر جهان شناخته می‌شود و بعضا صنایع بزرگ دیگری به عنوان طرف معامله با آن هستند اما فراموش نکنیم فولاد یک ماده اولیه است که چند صد شاخه مختلف صنعتی مخاطب آن بوده و در واقع خریدار فولاد خواهند بود که اتفاقا همگی آنها جزو صنایع بزرگ و دولتی نیستند، بلکه اغلب آنها جزو صنایع کوچک و متوسط قرار دارند.

نکته قابل توجه اینجاست که در بخش تولید دهکده جهانی امروز سهم عمده‌ای از تولید برعهده صنایع کوچک و متوسط قرار گرفته که اصولا در مبادلات تجاری خود مستقیم با آمریکا در ارتباط نیستند و مشغول ارایه خدمات به شرکت‌هایی در ابعاد و اندازه خود هستند. به این ترتیب بد نیست تنظیم کنندگان تحریم اخیر آمریکا توجه داشته باشند که هرگز صنایع فلزی ایران تحریم صد درصدر را تجربه نخواهند کرد به این دلیل که طبیعت صنایع فلزی و اقتصاد آن متفاوت از بازار جهانی نفت است.

این درحالی است که ایران بازاری 400 میلیون نفری را در محدوده خود دراختیار دارد و اتفاقا با اغلب آنها مسیرهای زمینی و مرزهای گسترده‌ای ایجاد شده است. بنابراین ارتباط با شرکت‌های کوچک و متوسط این کشورها که نیازمند تامین ماده اولیه فولاد و سایر فلزات هستند کار سختی نیست و بلکه می‌تواند فرصتی در اختیار کشورمان باشد که سهم بازار بیشتری در بخش‌های اقتصادی این کشورها برای خود متصورشود.

از سوی دیگر نباید فراموش کنیم واسطه‌ها (تِریدر) در این صنعت نقش بسیار پررنگی دارند و همواره در این صنعت مشغول به داد و ستدد بوده‌اند به همین جهت اگر چنین افرادی اقدام به خرید فولاد یا سایر فلزات تولیدی ایران کننده هیچ مشکلی برای صادرات آن به دیگر کشورها نخواهند داشت.

البته در مجموع جهات با درنظر گرفتن اینکه اصولا تحریم صد درصدی صنایع فلزی ایران رویایی شیرین برای آمریکا است که هرگز محقق نخواهد شد بد نیست توجه داشته باشیم که سرمایه‌گذاری برای تولید کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر از همین ماده خام ایرانی که از سوی آمریکا تحریم شده است ارزش افزوده بالاتری در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند و فرصت کارشکنی دوباره علیه اقتصاد کشورمان از سوی آمریکا را بسیار اندک و تقریبا ناچیز خواه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =