ابوالفضل رضایی

دبیرسندیکای صنایع آلومینیوم ضمن اشاره به کارشکنی اقتصاد آمریکا علیه کشورمان اعلام کرد: این سیاست آمریکا خللی چندانی در مبادلات تولیدکنندگان ایران با خارج ایجاد نمی‌کند و تولیدکنندگان شرکای تجاری خود را پیدا خواهند کرد.

ابوالفضل رضایی در گفتگو با ایراسین در این زمینه گفت: در شرایط خاصی که اکنون قرار داریم همه صنایع بیشتر از اینکه نگران تحریم‌ها باشند نیازمند توجه و تسهیل فرآیند تجاری از سوی دولت هستند.  

رضایی در ادامه افزود: البته هر زمان که صحبت از حمایت‌های دولتی می‌کنیم اغلب متصور هستند که صنایع از دولت منابع مالی درخواست دارند درحالی که واقعا مشکل اکنون منابع مالی نیست و بیشتر حمایتهای قانونی برای تسهیل در فرآیند تولید و صادرات است به این دلیل که اکنون مشکل اصلی تولیدکنندگان قوانین دست و پاگیر است تا تحریم‌های آمریکا.

این مقام صنفی با انتقاد از برخی سیاست‌های دولت طی سال گذشته تاکید کرد: از ابتدای سال گذشته که دستورالعمل‌های ارزی بانک مرکزی مشکلات عمده‌ای را برای تولید کنندگان ایجاد کرد، امسال هم سیاست‌گذاری‌های اشتباه دیگری انجام شده به عنوان مثال دولت از ۴ ماه گذشته، واردات شمش‌های حاصل از ذوب ضایعات را ممنوع کرده که این موضوع نقش حائز اهمیتی در تأمین مواد اولیه صنایع آلومینیوم به‌خصوص صنایع پایین‌دستی دارد.

این مقام صنفی معتقد است اگرچه نباید تاثیر تحریم‌های آمریکا را بر اقتصاد کشورمان انکار کنیم؛ اما لازم نیست این اتفاق را بیش از حد بزرگ کنیم و آینده همه صنایع را به این اتفاق گره بزنیم، چون فعالیت‌های اقتصادی محدود به یک کشور نیست و مبادلات تجاری با بخش‌های گسترده‌ای قابل شکل‌گیری است.

دبیرسندیکای صنایع آلومینیوم ضمن اشاره به تجارب گذشته تحریم به خبرنگار ما گفت: دوره گذشته تحریم‌ها اگرچه کار را برای تولیدکنندگان مشکل کرده بود اما با استفاده از تهاتر می‌توانستیم محصولات نهایی را به خریداران بدهیم و به جای آن مواد اولیه را خریداری کنیم درحالی که اکنون براساس قوانین بانک مرکزی و موضوع بازگشت ارز به کشور این کار تقریبا غیرممکن شده است.

رضایی درباره بازارهای صادراتی ایران نیز تاکید کرد: کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان و ترکیه جزو خریداران عمده آلومینیوم ایران هستند که اصولا مشکلی با این کشورها برای مبادلات تجاری نداریم مگر اینکه بطور کلی نقل و انتقال پول با چالش جدی روبرو شود که بازهم راهکارهایی برای این منظور وجود دارد.

این مقام صنفی معتقد است با درنظر گرفتن شرایط فعلی هرگونه تصمیم‌گیری غیرکارشناسی مسئولان و تصمیم‌گیرندگان اصلی درباره آلومینیوم یا سایر محصولات باعث می‌شود رقبای منطقه‌ای و سنتی کشورمان در بازارهایی که در اختیار ما قرار دارد به راحتی رخنه کرده و سهم بازار کوچکی برای ما باقی بگذارند که بازپس‌گیری آنها در آینده بسیار سخت خواهد بود.

به گفته وی بهترین راهکار این است که اکنون دولت با استفاده از قانون به گونه‌ای برای تولیدکنندگان تسهیلات و معافیت‌های مختلف ایجاد کند که تولیدکنندگان با استفاده از توانمندی‌های خود و ایجاد ارتباط با خریداران یا فروشندگان مواد اولیه نسبت به تولید گام بردارند و صادرات را درکنار تامین نیازهای داخلی همچنان ادامه دهند.

وی وابستگی تولید آلومینیوم را به واردات مواد اولیه از جمله پودر آلومینا دانست و تاکید کرد: در شرایط فعلی لازم است تسهیلات تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان درنظر گرفته شود و موضوع صادرات هم با خریداران خارجی با کمترین بروکراسی اداری انجام شود تا بتوانیم از این کارشکنی آمریکا علیه اقتصاد کشورمان نیز مثل گذشته سربلند گذر کنیم.

رضایی به خبرنگار ما گفت : یکی از راهکارهای مناسب هم می‌تواند تمرکز بر تولید محصولات تکمیلی از این مواد اولیه باشد چون اگر خود آلومینیوم تحریم شده محصولات تولیدی با این ماده اولیه که مشمول تحریم نیست پس می‌توانیم در این بخش وارد شویم و با استراتژی و برنامه‌ریزی منطقی تصمیم‌گیری کنیم تاجایی که خام فروشی را کلا کنار بگذاریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =