• ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
  • کد خبر: 2409
  • readingTime: ۳ دقیقه
مسکن

به گزارش ایراسین، در آستانه گران شدن قیمت مسکن و در حالی که بسیاری معتقدند بازار مسکن در ایران در حال تکان خوردن است با مساله ای بزرگ روبرو هستیم با ساختمان هایی که به محض متولد شدن رنگ پیری را به خود می بینند. غیر استانداردهایی که بساز بفروش ها از آنها سود می برند تا جایی که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران عرصه ساخت و ساز معتقدند، عمر مفید مسکن در ایران پایین‌تر از استانداردهای ردهای مرسوم جهانی است و ریشه اصلی این عارضه را نیز در کیفیت پایین ساخت و سازها قلمداد می کنند. در طول دهه‌های اخیر با افزایش جمعیت، ساخت و سازها نیز به شکل فزاینده‌ای رشد پیدا کرد و به تبع در این رشد قارچ گونه چه بسیار واحدها و منازلی که بصورت بی قاعده، غیر اصولی و فاقد استاندارد های لازم احداث شدند. حالا عمرشان که به ۱۰ سال می رسد دیگر باید فاتحه شان را خواند، حالا اگر به ۲۰ سالگی برسند دیگر کلنگی و به درد نخور محسوب می شوند. دلیلش هم مشخص است. مصالح ساختمانی بی کیفیت معضل پیچیده ای که سال هاست گریبانمان را گرفته است، این در حالی است که یک ساختمان در اروپا و یا کشورهای توسعه یافته تا صدها سال عمر می کند و بعد از آن است که رنگ پیری و فرسودگی به خود می گیرد.

این معضل در کنار رکود شدیدی که بر بازار مسکن حاکم بود و حالا قرار است این رکود تا حدی تعدیل شود، باعث شده که معضلی به نام استاندارد نبودن مصالح در سال های اخیر گریبان صنعت ساختمان را به صورت محسوسی بگیرد تا جایی که کارشناسان مسکن در مورد غیر استاندارد بودن ساختمان‌های نوساز هشدار داده‌اند. ورود بی رویه جمعیت به شهرها، سهم خانه دار شدن را برای مردم بیشتر کرده است و این باعث شده است که مالکان خانه هایی که تا چندی پیش به یک تا دو طبقه بسنده می کردند، حالا خانه های ویلاییشان را بکوبند و به ساختمان های چند طبقه تبدیل کنند، این ساختمان ها که به دست پیمانکاران سپرده می شود برای سودآوری بیشتر زمینه تخلفات را ایجاد می کنند.

وجود کارگاه های زیرزمینی که این مصالح در آنجا به صورت فله ای تولید و فروخته می شود اما هیچکدام مشمول موارد استاندارد نمی شوند معضلی است که باعث شده بازار پر شود از مصالحی که خانه ها را از همان ابتدای ساخت کلنگی می کند.

در این زمینه مصطفی مرادی، کارشناس عمران می گوید: عمر مفید مسکن در ایران پایین تر از استانداردهای مرسوم جهانی است و ریشه اصلی این عارضه را نیز در کیفیت پایین ساخت و سازها قلمداد می کنند.

وی می افزاید: به تبع در صورت حصول این امر، شاهد ارتقای کیفی ساخت‌وسازها و ابنیه مسکونی در شهر تهران خواهیم بود و فصلی نو و جدید در اجرای طرح‌های ساختمان سازی در چارچوب قواعد و اصول و استانداردهای تعریف شده گشوده خواهد شد.

این کارشناس عمران تصریح می کند: البته تمامی واحدها و منازل مسکونی شهر تهران نیز بصورت غیر استاندارد بنا نشده اند و ساختمان های بسیاری نیز در طول سالیان اخیر و حتی دهه‌های گذشته احداث و بنا شده‌اند که از حیث استحکام و ایمنی در شرایط مطلوبی قرار دارند، اما به هر ترتیب این نافی واقعیتِ وجود و رویش ابنیه مسکونی غیر مجاز و غیراستاندارد در شهری چندین میلیون نفری همچون تهران نیست.

گرچه علیرغم محاسن شایسته ای که طرح ساماندهی ساخت و سازها یا پاکسازی بساز بفروش ها از این عرصه در پی دارد لذا نمی توان این واقعیت را نیز نادیده گرفت که اجرایی شدن طرح مذکور، موانعی را نیز در مسیر خود می بیند که با وجود آنها حصول اهداف مورد نظر در این عرصه دشوار می شود.

به گفته کارشناسان تا زمانی که رکود حاکم بر بازار مسکن و کاهش شدید سود آوری ساخت‌وسازها در بازار کنونی به کلی از بین نرود تسهیلِ اجراییِ طرح مذکور را به چالش می کشد.

به واقع همین رکود، کاهش و اُفت سود آوری و فعالیت در این عرصه باعث می شود که میل و رغبت چندانی برای عملیاتی شدن طرح مذکور وجود نداشته باشد.

در این میان خیلی ها منتظرند با کاهش رکود حاکم بر بازار مسکن و رهایی از این وضعیت، معضل ساخت و سازهای غیر استاندارد نیز کمی کاهش یابد و بازار مسکن روزهای بهاری را تجربه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =