آهن و فولاد نور - کارگاه بشل

به گزارش ایراسین، درحالی طی چند هفته اخیر کارخانه‌های فولادسازی‌های کشورمان با کمبود و افزایش قیمت گندله مواجه شده‌اند که ادامه چنین روندی می‌تواند روند تولید فولاد در کشور را با چالش جدی روبرو کند.

در این زمینه گروهی از کارشناسان تاکید می‌کنند هنوز زنجیره تولید فولاد ایران متوازن نشده و بعضا در بخش‌هایی نارسایی‌ وجود دارد. از این رو ایراسین گفت‌وگویی با احمد شکری، مدیرعامل فولاد نور داشته که در ادامه می‌خوانیم

  • به نظر شما مشکل اصلی کمبود گندله در بازار طی چند هفته اخیر چیست؟

ببنید بالاخره فولاد زنجیره‌ای برای تولید دارد که از سنگ آهن شروع می‌شود و تا انواع ورق سرد و گرم ادامه خواهد داشت، کافی است که در یکی از این بخش ‌ها افزایش تولید بدون برنامه‌ریزی برای گروه‌های پایین‌تر داشته باشیم. پس کاملا طبیعی است که در زنجیره پایین دست دچار کاهش شویم و اکنون چنین اتفاقی افتاده است.

  • به این ترتیب شما تاکید دارید افزایش تولید فولاد باعث کمبود شده است؟

اجازه دهید برای شما واضح بگویم، طی چندماه اخیر برخی از پروژه‌های فولادی افتتاح شده و به مدار تولید کل فولاد ایران ملحق شدند، پس کاملا طبیعی است که افزایش تولید داشته باشیم و به همین دلیل افزایش تقاضا برای مواد اولیه خواهیم داشت. بله افزایش تولید در بخش فولاد و نبرد ورق داشتیم که درپی آن کمبودهایی در گندله هم تجربه شده است. هرچند فراموش نکنید برخی از تولیدکنندگان گندله اکنون خودشان فولادساز شده‌اند و کاملا طبیعی است که برای تولید فولاد گندله‌های تولیدی خودشان را مصرف کنند و در عین حال تولید گندله به همان اندازه قبل است و تا زمانی که پروژه‌های جدید تولید گندله افتتاح نشوند مشکل وجود دارد.

  • در برخی محافل مطرح شده صادرات گندله باعث کمبود بازار داخلی شده است؛ شما با این نکته موافق هستید؟

با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین کارشکنی‌هایی که علیه اقتصاد کشورمان ایجاد شده احتمال صادرات پایین است اما در بخش‌هایی مثل کنسانتره احتمالا صادراتی داشته‌ایم.

  • عدم توازن زنجیره تولید برای کارخانه‌ها مشکل ایجاد خواهد کرد؟

یقینا کارخانه‌هایی مثل فولاد مبارکه که تاکنون خریدار سنگ آهن بوده احتمالا با مشکلاتی روبرو می‌شوند و باید واردکننده سنگ آهن بشوند. به هرحال زنجیره تولید نکته‌ای است که باید دقت عمل داشته باشیم و توازن آن را دقیق رعایت کنیم و برنامه‌ریزی شده پروژه‌های جدید تعریف کنیم. فراموش نکنیم اصولا پروژه‌های فولادی زمانبر هستند تا به بازدهی برسند.

  • در این میان نقش دولت چیست؟

اصولا دولت نباید دخالت مستقیم دربازار داشته باشد و اجازه دهد بازار عرضه و تقاضا درست و منطقی یکدیگر را پیدا کنند، اما متاسفانه دولت همواره با دخالت‌های مستقیم خود در این بازار بجای کمک به بحران؛ ایجاد تنش می‌کند. دولت تا امروز هرتصمیمی که گرفته به زیان تولیدکنندگان عمده بازار فولاد بوده است چون بهانه حمایت از تولیدکنندگان کوچکتر است. نباید برای تعداد تولید کننده خرد کارخانه‌های تولیدی بزرگ و معتبر را با چالش روبرو کنیم.

  • به رانت اشاره کردید؛ کارخانه‌های کوچک چطور در این زمینه نقش آفرینی می‌کنند؟

ببینید وقتی یک واحد تولیدی کوچک نمی‌تواند در بازار فعالیت کند دائم به دولت فشار وارد می‌کند که حمایت نمی‌شویم. اینجاست که چرخه رانت ایجاد می‌شود دولت به دلیل حمایت از این واحدها مثلا یک دستورالعمل صادراتی تنظیم می‌کند و تمام معادلات یک کارخانه چندصد میلیون دلاری را زیر سئوال می‌برد که مثلا یک کارخانه محلی کوچک را حمایت کند. این پروسه رانت و تخلف ایجاد می‌کند که تنها برنده آن نه واحد تولیدی کوچک و نه کارخانه بزرگتر خواهد بود بلکه فقط دلال‌ها و واسطه‌ها از این بازار آشفته ماهی‌گیری می‌کنند.

  • این دخالت‌ها درباره کشف قیمت بورس هم اثرگذاری داشته است؟

دقیقا؛ اخیرا پس از کشف قیمتی در بورس دیدیم به دلایل نا معلومی قیمت‌ها ابطال شد و در مرحله بعدی قیمت بالاتری در بورس کشف شد که بازهم آن را ابطال کردند و در نهایت با یک قیمت بالاتر از هر دو قیمتی برای بورس تعیین خواهد شد چون همواره انتظار افزایشی در این زمینه وجود دارد. درحالی که اگر همان اول اجازه می‌دادند قیمت در عرضه و تقاضای واقعی کشف شود مشکلی ایجاد نمی‌شد.

  • بطور کلی اگر بخواهیم جایگاه واقعی فولاد در اقتصاد را تعریف کنیم؛ نظر شما چیست؟

من اعتقاد دارم فولاد بهترین گزینه برای صنعت نفت است. واقعا اگر تصمیم گرفته‌ایم دلارهای نفتی را کنار بگذاریم باید در صنعت فولاد سرمایه‌گذاری کنیم و علاوه بر صادرات فولاد تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالاتر را در دستور کار خودمان داشته باشیم.

  • چرا اعتقاد دارید فولاد جایگزین نفت خواهد بود؟

کاملا مشخص است که زنجیره تولید فولاد بومی‌سازی شده و نیروی متخصص، انرژی ارزان درکنار منابع و بازارهای محلی می‌تواند بهترین گزینه باشد. توجه داشته باشید فولاد کالای سنگینی است و صادرات آن ارقام بالایی را جابجا خواهد کرد. این درحالی است که اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم قابل توجهی در این بخش وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =