معدن نخلک

معاون بازرگانی شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: در حال حاضر باید از خام فروشی جلوگیری شود و تمام محصولات تولیدی معادن باید در کشور ارزش افزوده بگیرد تا در سالی که به نام رونق تولید است اشتغال پایداری در کشور ایجاد شود.

به گزارش ایراسین، نعمت الله محسنی معاون بازرگانی شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: طبق برنامه ریزی های که انجام داده ایم برای سال 98 در بازارهای سنتی همچنان صادرات خواهیم داشت.
محسنی افزود: صادرات در بازار های سنتی را متناسب با گواهی نامه های بین المللی که برای صادرات دریافت کرده ایم، پیگیری می کنیم و مشکلی برای صادرات محصولات فولادی به بازارهای هدف نمی بینیم.
وی گفت: هر چند مشکلاتی در بخش مبادلات مالی وجود دارد، با این حال با تهاتر کالا برای واردات ارز به داخل این مساله قابل حل است.
محسنی با اشاره به صنعتی نبودن کشورهای همسایه ایران، اظهار داشت: بیشترین تقاضا برای صادرات محصولات ساختمانی است که با توجه به نیاز بازارها بیشترین محصولی که برای صادرات به این کشورها در نظر گرفته ایم تیرآهن است. در حال حاضر محصولات دیگری همچون میلگرد، کلاف و تیرآهن از طریق شرکت ذوب آهن و شرکت های جانبی که مواد اولیه آن ها توسط ذوب آهن تامین می شود به بازارهای منطقه ای صادر می شود.
وی در ادامه گفت:  نیاز فلزی محصولات ساختمان کشورهای همسایه بیشتر از توان تولید شرکت ذوب آهن است، گر چه در حال حاضر همین میزان تولید کافی برای تصاحب بخشی از بازار کشورهای همسایه کافی است، با توجه به صادراتی که سال گذشته به کشورهای همسایه داشته ایم برای سال جدید نیز نزدیک به 200 هزار تن صادرات به افغانستان و 250 هزار تن صادرات به عراق در نظر گرفته ایم.
معاون بازرگانی شرکت ذوب آهن اصفهان با اعلام اینکه تولید سال جاری ذوب آهن از مرز 3 میلیون تن عبور می کند، گفت: در حال حاضر ذوب آهن در بخش مواد آهن دار و سنگ آهن تحت فشار است و از سوی متولیان نیز تلاشی برای همکاری در تامین نیاز انجام نمی شود. از طرف دیگر در بخش واردات کک نیز متناسب با کیفیت های که در بازار وجود دارد برنامه های وارداتی خود را ترسیم کرده ایم. به عبارت دیگر در حال حاضر 300 هزار تن کک وارد می کنیم که برای تامین آن برنامه ریزی ها انجام شده است.
وی با تاکید بر اینکه مشکلات تامین ذغال سنگ این شرکت بر طرف شده است، تصریح کرد: با توجه به بالا رفتن نرخ شمش فولاد در بخش تامین زغال سنگ مشکلی وجود ندارد، زیرا در قیمت گذاری زغال سنگ نرخ 26 درصدی از شمش خوزستان در نظر گرفته می شود.
محسنی با اشاره به اینکه در قبال خرید زغال سنگ با نرخ 26 درصدی از شمش فولاد دولت متعهد به تامین نیاز سنگ آهن ذوب آهن اصفهان شده است، گفت: دولت باید حداقل 4 میلیون سنگ آهن در سال برای شرکت ذوب آهن تامین کند، اما تاکنون اقدامی انجام نداده، در حالی که امروز برای تامین این مقدار سنگ آهن مشکلی وجود ندارد، زیرا منابع کافی سنگ آهن در کشور وجود دارد. البته با توجه به اینکه قبلا از واگذاری معادن نیز همکاری چندانی با شرکت ذوب آهن وجود نداشت و امروز نیز تعهدات عملی نشده است، در شرایطی که بسیاری از شرکت های که امروز دارای معدن سنگ آهن هستند نیازی به اندازه شرکت ذوب آهن ندارند، از این رو صلاحیت های لازم برای واگذاری معادن در نظر گرفته نشده است. حال سوال این است که چطور کارخانه های مانند ذوب آهن اصفهان معدن سنگ ندارد و افرادی دیگر بدون اینکه نیاز به ماده معدنی داشته باشند معدن به آن ها واگذار شده است؟
وی در ادامه گفت: سنگ آهن مورد استفاده ذوب آهن اصفهان با عیار 60 درصد است و در حال حاضر منابع کافی از سنگ آهن 60 درصد در منطقه سنگان و معادن مرکزی وجود دارد که باید سیاست مناسبی برای تامین مواد اولیه ذوب آهن لحاظ شود.

محسنی با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به اینکه صادرات ارزشمند تر شده عزم جدی برای افزایش تولید سنگ آهن به وجود نیامده است، اظهار کرد: امسال با نام رونق تولید نامگذاری شده است، از این رو باید نیاز داخلی در اولویت قرار گیرد و تا زمانی که نیاز داخلی تامین نشود، دولت نباید اجازه صادرات سنگ آهن بدهد، چراکه سود این بخش ناشی از رانت موجود در سوخت و حمل و نقل داخلی است و اگر همین میزان سنگ آهن در کارخانه های فولاد کشور بهره وری شود میزان سود حاصل از آن بالا می رود. در واقع امروز با وجود اینکه 45 درصد از ظرفیت شرکت ذوب آهن خالی است، اگر نیاز سنگ آهن این شرکت به راحتی تامین شود ضمن افزایش تولید ارزش افزوده بیشتری برای کشور به دست خواهد آمد، این در حالی است که سنگ آهن دانه بندی با تعرفه 8 درصد از کشور خارج می شود.
معاون بازرگانی شرکت ذوب آهن اصفهان با تاکید بر اینکه سال 97 نزدیک به 17 میلیون تن صادرات سنگ آهن داشته ایم، گفت: هرچند نسبت به سال 96 صادرات سنگ آهن کاهش یافته است، اما نکته اصلی این است که این کاهش ناشی از تحریم ها بوده و از آنجایی که رانتی داخلی در این بخش وجود دارد و اجازه عدم بازگشت ارز صادراتی تا سقف 1 میلیون به صادرکننده ها داده شده میزان صادرات در این بخش را افزایش یافته است و بخشی دیگر از محصولات استخراج نشده، به عبارت دیگر کاهش صادرات سنگ آهن به معنای افزایش عرضه آن به بازار داخلی نبوده است، بلکه به معنای کاهش استخراج و صادرات بخش عمده ای از محصول بوده است.
وی گفت: در حال حاضر باید از خام فروشی جلوگیری شود و تمام محصولات تولیدی معادن باید در کشور ارزش افزوده بگیرد تا در سالی که به نام رونق تولید است اشتغال پایداری در کشور ایجاد شود.
محسنی با بیان اینکه در حال حاضر ما محصولات ساختمانی را از طریق بورس عرضه می کنیم، گفت: شرکت ذوب آهن محصولات صنعتی را از طریق مناقصه معامله می کند و از آنجایی که سرمایه گذاری برای تولید ریل مترو و راه آهن راه انجام داده ایم تولید در این بخش را طبق توان شرکت انجام می دهیم که در حال حاضر نیز نزدیک به 300 هزار تن ظرفیت ایجاد شده است و از آنجایی که بیش از 70 هزار تن واردات ریل داشته ایم به دنبال تامین تمام ریل مورد نیاز داخل هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =