ماکارونی

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی با اشاره به کمبود اخیر این کالا در بازار اعلام کرد: این اتفاق کاملا طبیعی بود به این دلیل که تولیدکنندگان منتظر دریافت قیمت‌های جدید از سوی سازمان حمایت بودند.

به گزارش ایراسین، سید ارمیا واعظ لاری، در این زمینه گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید طی سال 97 انجمن آنالیز قیمتی و همچنین قیمت‌های پیشنهادی خود را به سازمان حمایت برای دریافت مجوز تعیین نرخ‌های جدید ارایه کرده بود، اما تا پایان فروردین گذشته پاسخی دریافت نکردیم.

لاری در ادامه افزود: به همین دلیل کارخانه‌ها با توجه به اینکه هیچ دستوری برای قیمت‌گذاری محصولاتشان نداشتند نمی‌توانستند محصولاتشان را روانه بازار کنند و پس از تعیین نرخ مصوب هم لازم بود بسته‌بندی‌ها تغییر می‌کرد، به همین دلیل کاملا طبیعی بود که کمبودی در بازار تجربه کنیم.

این مقام صنفی تاکید کرد: در این میان برخی سودجویان نیز از کمبود ایجاد شده استفاده کردند و بدون توجه به منافع ملی و مصرف‌کنندگان نرخ‌های غیرواقعی ماکارانی را در اختیار خریداران قرار دادند و دیدیم بعضا قیمت‌ها تا 8 هزار تومان بالا رفت.

وی به خبرنگار ما گفت: روند تولید محصولات در کارخانه‌ها جریان عادی به خود گرفته و محصولات جدید حتی دربرخی موارد پایین‌تر از نرخ مصوب روانه بازار شده بنابراین مصرف‌کنندگان ماکارونی بالاتر از قیمت 5450 تومان را نخرند.

لاری درباره نرخ مصوب تعیین شده برای این کالا افزود: با درنظر گرفتن آنالیز قیمتی و همچنین مجوزی که از سازمان حمایت برای تعیین نرخ داریم می‌توانستیم قیمت ماکارونی را 75 درصد یعنی 5450 تومان گران کنیم، اما با درنظر گرفتن منافع مصرف‌کنندگان و شرایط اقتصادی قیمت‌ها 52 درصد افزایش یافته و اکنون ماکارونی 700 گرمی با قیمت 4700 تومان عرضه می‌شود.

به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماکارونی افزایش هزینه‌های تولید طی سال گذشته در بخش مواد اولیه مثل گندم تقریبا 85 درصد و هزینه کارگر نیز 30 درصد بوده و در سایر بخش‌ها مثل بسته بندی و حامل‌های انرژی تغییرات بالایی تجربه شده به همین دلیل نمی‌توانیم بگوییم ماکارونی گران شده بلکه قیمت با توجه به هزینه‌های تولید تازه نزدیک به نرخ واقعی تعیین شده است.

این مقام صنفی تاکید کرد: خریداران ماکارونی اگر قیمتی بالاتر از نرخ تصویب شده سازمان حمایت را مشاهده کردند حتما موضوع را به مراجع قانونی مثل تعزیرات اطلاع دهند تا برخورد قانونی با متخلفان صورت پذیرد.

وی ضمن رد هرگونه اثرگذاری صادرات ماکارونی در بازار داخلی اظهار کرد: براساس آمارها و اطلاعاتی که در اختیار داریم مازاد نیاز تولیدکنندگان در بازار وجود دارد و اصلا موضوع صادرات و کمبودهای فعلی ارتباطی با یکدیگر ندارند به این دلیل که تولیدکنندگان مازاد نیاز بازار داخلی را برای صادرات درنظر دارند. پس از آنجا که تولید مازاد بر نیاز بازار داخلی است هرگز صادرات تاثیری بر بازار داخلی نخواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =