کریمی

درحالی چند روز اخیر نرخ دلار روند صعودی به خود گرفته است که برخی کارشناسان و مسئولان با اشاره به آغاز به کار بازار متشکل ارزی تاکید می‌کنند به زودی قیمت دلار روند نزولی خود را آغاز خواهد کرد.

به گزارش ایراسین، علی‌اکبر کریمی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در این زمینه گفت: بازار متشکل ارزی می‌تواند تقاضا و عرضه را در شرایط متعادل و منطقی قرار دهد به همین دلیل سوداگری و سفته بازی از این بازار رخت برخواهد بست.

کریمی در ادامه افزود: هم اکنون قیمت ارز در بازار آزاد واقعی نیست و به دلیل حضور دلال‌ها، سفته‌بازان و خریداران خانگی سیرصعودی به خود گرفته است بنابراین وقتی تقاضای کاذب از بازار حذف شود قطعا روند کاهش قیمت‌ها و حتی سقوط قیمتی آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد: سال گذشته هم مجلس شورای اسلامی با توجه به کارشناسی‌های انجام شده برای مدیریت بازار ارز و جلوگیری از افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها تاکید بر اجرایی شدن این بازار داشت اما دولت بی‌توجه به دنبال اجرای برنامه‌های خود رفت که نتیجه را دیدیم.

به گفته این نماینده مجلس آغاز بکار این بازار اگرچه موضوع نرخ ارز در بازار آزاد را مدیریت خواهد کرد اما واقعیت امر این است که می‌تواند منابع ارزی ایران را درشرایط کارشکنی آمریکا تقویت کند به این دلیل که صادرکنندگان ارز حاصل از صادراتشان را به اقتصاد کشور تزریق می‌کنند.

وی نبود چنین بازاری تاکنون را دلیل کاهش دستاوردهای سامانه نیما  اعلام کرد و گفت: سامانه نیما به دلیل عدم عرضه ارز حاصل از صادرات قدرت چندانی در مدیریت بازار نداشت اما با استفاده از جایگاه بازار متشکل ارزی می‌توانیم سامانه نیما را هم بیشتر تقویت کنیم و در راستای تامین منافع اقتصادی گام موثرتری برداریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شواهد و قرائنی برای افزایش قیمت ارز در میان مدت وجود ندارد، تصریح کرد: باید راهکارهایی در نظر گرفته شود تا از یک سو کالاهای موردنیاز کشور تامین شود و از سوی دیگر صادرکنندگان برای بازگشت ارز به کشور و ورود آن به سامانه نیما انگیزه داشته باشند که بازار متشکل ارزی این انگیزه را ایجاد می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =