پدرام سلطانی

به گزارش ایراسین، افق های اقتصادی در کشورمان درحالی تحت تاثیر کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا و برخی کشورهای غربی قرار گرفته است که کارشناسان براین باورند تنها راهکار مفید برای مقابله با این اتفاق حمایت و توسعه صادرات غیر نفتی در کشورمان است. از این رو ایراسین گفت‌وگویی با پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران داشته که در ادامه می‌خوانیم.

واقعیت اقتصاد ما در سال جاری را چطور ارزیابی می‌کنید؟

واقعیت اقتصادی ایران در سال جاری این است که سال سختی را پیش رو داریم، به این معنی که اقتصاد کشورمان کوچک خواهد شد و رشد منفی اقتصادی را تجربه خواهیم کرد.

این اتفاق در نرخ تورم کشور نیز اثرگذار است؟

ببینید یکی از پیامدهای کوچک شدن اقتصاد افزایش نرخ تورم است بنابراین امسال نرخ تورم صعودی خواهد بود و این اتفاق سیگنال‌هایی برای کارشناسان و سیاستگذاران است که نرخ بیکاری هم روبه رشد می‌رود.

سیگنال‌هایی از آن یاد کردید به معنی اهمیت برنامه‌ریزی برای مدیریت شرایط است؟

دقیقا؛ منظور من این است که امسال باید برای نجات تولید واقع‌بینانه برنامه‌ریزی کنیم. توجه داشته باشید واقع‌بینانه نه برنامه‌های مقطعی و طبق روال گذشته که نتایج آن را هم دیدیم.

شما به واقع‌بینانه بودن این برنامه‌ریزی تاکید دارید لطفا بیشتر توضیح دهید.

با درنظر گرفتن شرایط پیش‌رو باید درنظر داشته باشیم که اوضاع اینقدر بحرانی شده که اصولا مدیران و سیاست‌گذاران اصلی اقتصاد کشورمان به دنبال این هستند که در کوتاه مدت بحران را مدیریت کنند، به همین دلیل نمی‌توانیم انتظار برنامه‌ریزی بلندمدت و واقعی داشته باشیم. به این دلیل که تمام حواس و توان مدیران برای رفع مشکل فعلی یا همان روزمرگی خودمانی است.

پیشنهاد شما در این‌باره چیست؟

اولین و مناسب‌ترین کار این است که مدیرانی که تاکنون روند مثبتی برای برنامه‌ریزی دقیق نداشتند را کنار گذاشته و مدیران توانمند و دارای دانش مناسب را بکارگیری گیریم چون همانطور که قبلا اشاره کردم امروز وقت سعی و خطا نیست بلکه باید اصولی مدیریت کنیم تا از این بحران عبور کنیم.

بعد از تغییر مدیریت اولویت بعدی چیست؟

بازگردم به ابتدای بحث، امروز باید تولید را نجات دهیم و تنها راهکار آن در شرایط فعلی که اقتصاد کشور روبه کوچک شدن است استفاده از بازارهای صادراتی است و باید آنچه در اقتصاد داخلی کشورمان را از دست داده‌ایم خارج از مرزها به دست آوریم تا بخشی از مشکلات را برطرف کنیم و برای آینده برنامه‌های دقیق‌تری ارایه کنیم. پس باید صادرات غیر نفتی را رونق و توسعه دهیم.

بسیاری از کارشناسان بر مشکلات و موانع موجود صادراتی تاکید دارند، نظر شما در این زمینه چیست؟

ببنید اجازه دهید شفاف بگویم، قوانین و شرایط یا برخورد قانون با صادرکنندگان در راستای تحقق رونق صادرات غیر نفتی نیست. امروز دستورالعمل‌ها و سیاست‌های صادراتی کشور در جهت مخالف آنچه باید انجام دهیم حرکت می‌کنند و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم صادرات غیر نفتی رونق و رشد داشته باشد. البته فراموش نکنید در شرایط فعلی اصولا هرکشوری که برای مصرف داخلی خود تولید را برنامه‌ریزی کند نمی‌تواند افق‌های روشنی برای خود ترسیم کند.

برسیم به موضوع سرمایه‌گذاری در سال‌جاری؛ شما چه تصوری از میزان سرمایه‌گذاری در ایران طی سال ۹۸ دارید؟

برای پاسخ به این سئوال باید توجه داشته باشیم هرچه صاحبان سرمایه و کارآفرینان بتوانند افق‌های بلند مدت‌تری برای فعالیت و سرمایه‌گذاری خود ترسیم کنند حجم ورود سرمایه بیشتر خواهد شد. به این ترتیب که اگر یک افق ۱۰ ساله داشته باشیم قطعا سرمایه‌ها به سمت فعالیت‌های زیربنایی خواهد رفت درحالی که اگر مثلا این افق به ۵ کاهش یابد می‌بینیم بیشتر صنایع کوچک و متوسط تجربه جذب سرمایه‌را خواهند داشت. به این ترتیب می‌توانیم برای سال جاری هم پیش بینی که چه اتفاقی خواهد افتاد.

در شرایط فعلی چه نوع سرمایه‌گذاری‌هایی صورت خواهد گرفت؟

به نکته خوبی اشاره کردید، اکنون افق‌ها در حد یک یا دوسال کوتاه مدت شده است از این رو اگر فرض کنیم صاحبان سرمایه برای دوسال آینده خود افقی را متصور باشند احتمالا سرمایه‌ها به سمت مسکن حرکت می‌کند اما اگر فرض براین باشد که افق کوتاه مدت یکساله در مقابل داشته باشیم همانطور که تاکنون تجربه شده است سفته‌بازی در بازار بیداد خواهد کرد مثل بازار ارز، طلا یا خودرو.

به عنوان آخرین سئوال آیا این روند به خروج سرمایه‌ از کشور نیز منجرخواهد شد؟

اجازه بدهید من براساس آمار پاسخ سئوال شما را بدهم، طی سال ۱۳۹۶ براساس آماری که منتشر شده است ۱۹ میلیارد دلار تراز حساب سرمایه‌ در ایران منفی بوده است یعنی این حجم پول که واقعا نگران کننده است از کشورمان خارج شده است و اگر آمار سال گذشته نیز منتشر شود بیشتر از این رقم خواهد بود. این اتفاق درست زمانی افتاده که در خوشبینانه‌ترین حالت و بهترین شرایط ایران سالانه ۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است. بنابراین نتیجه و پاسخ کاملا مشخص است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =