غریب‌پور

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به اهمیت اقتصادی معادن در کشور گفت: معادن و صنایع معدنی می‌توانند ارزش افزوده بالایی برای اقتصاد ایجاد کنند و با توجه به تخصص‌های موجود بیشترین فرصت خلق مزیت و دانش بومی در این بخش قرار دارد.

به گزارش ایراسین؛ خداداد غریب‌پور در حاشیه گردهمایی هم اندیشی و هم افزایی پژوهش و توسعه فناوری در سازمان ایمیدرو در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: با درنظر گرفتن توانمندی‌های موجود بخش معدن طی کارشکنی‌های غرب علیه اقتصاد کشورمان کمترین آسیب را خواهد دید و همچنین می‌تواند امکانات مناسبی هم در اختیار اقتصاد ملی کشورمان قرار دهد.

غریب‌پور در ادامه افزود: شاهد مثال دقیق برای این نکته هم پروژه‌های آماده به افتتاح در معادن و صنایع معدنی برای سال جاری یعنی سال رونق تولید است، به این ترتیب که سال جاری سه میلیارد دلار پروژه آماده افتتاح است.

وی اظهار کرد: افتتاح این پروژه‌ها اشتغالزایی نزدیک به ۵ هزار نفر در ایران ایجاد می‌کند که عمدتا این مشاغل در مناطق محروم و با نرخ بیکاری بالا هستند که تاکیدی بر سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو به خبرنگار ما گفت: مقایسه افزایش طرح‌های قابل افتتاح از سال ۱۳۹۷ به ۱۳۹۸ بیانگر این نکته است که یک میلیارد دلار افزایش سرمایه‌گذار آنهم در شرایط تحریمی و کارشکنی‌های گسترده آمریکا انجام شده و می‌توانیم همچنان به راه خود برای دستیابی به اهدافمان ادامه دهیم.

به گفته وی سال ۱۳۹۷ تقریبا ۹ میلیارد دلار صادرات مواد و تولیدات صنایع معدنی صورت گرفته که این رقم نزدیک به ۲۰ درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی ایران است که این رقم قابلیت افزایش داشته و می‌توان آن را با برنامه‌ریزی گسترش داد.

غریب‌پور معتقد است با توانمندی‌های موجود و همچنین بازارهای همسایه ایران عاملی است که بتوانیم امیدوار باشیم که افزایش تولید ۴۰ درصدی شمش آلومینیوم و رشد ۵ تا ۱۰ درصد تولید فولاد در سال جاری دور از دسترس نیست و می‌توانیم ارزش افزوده بالایی به اقتصاد کشورمان هدیه دهیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مزیت ایران در انرژی ارزان و نیروی متخصص است باید از این دو مزیت بیشترین و بالاترین بهره را ببریم و برای این منظور آموزش و افزایش بهره‌وری در هر دوزمینه می‌تواند امتیازی برای درآمدهای غیر نفتی ایران باشد.

غریب‌پور در پایان تاکید کرد: ارتباط نزدیک‌تر دانشگاه‌ با معادن و صنایع معدنی یکی از نیازهای اصلی در معادن و صنایع معدنی است که برای آنها برنامه‌ریزی دقیق صورت داده‌ایم که ۱۵۷ نیاز اصلی توسط ایمیدرو شناسایی شده و از این تعداد ۲۷ مورد جزو اولویت‌های ما است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =