کاشفی

در یادداشت کیوان کاشفی، رئیس کمیته مشترک اقتصادی ایران و سوریه مواردی در خصوص جایگاه ایران در بازار سوریه اشاره شده است.

به گزارش ایراسین، درحالی که اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی در اقتصاد کشورمان غیرقابل انکار است و برخی کارشکنی‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران مشهود؛ ایجاد بازارهای جدید خارجی برای صنایع غیرنفتی ایران از اولیت‌هایی است که نباید آن را نادیده گرفت.

این درحالی است که برخی از بازارها برای ایران نه تنها دست‌یافتنی است بلکه امتیازات بالایی در این بازار برای کشورمان مهیاست که می‌توانیم در راستای تحقق اهداف تعیین شده توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین رونق تولید ملی ایران از آنها استفاده کنیم.

از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که بازار سوریه پس از پایان درگیری‌های اخیر در این کشور آنچیزی نیست که در ذهن تجار، بازرگانان و تولید کنندگان کشورمان قرار دارد، به این دلیل که سوریه به عنوان کشوری تولید کننده قبل از مشکلاتش دربرخی بازارهای منطقه‌ای رقیب ایران نیز بوده است. به همین دلیل شناخت دقیق از نیازهای واقعی و توانمندی‌های این کشور می‌تواند امتیازی برای فعالان عرصه تولید ایران باشد.

نکته قابل توجهی که سیاست‌گذاران اقتصادی و صنعتی ایران درکنار تولیدکنندگان وطنی لازم است دقت نظر داشته باشند موضوع تجارت آزاد میان دو کشور؛ به این دلیل که درصورت ایجاد فعال شدن چنین این امتیاز قدرت رقابت تولیدکندگان ایرانی در بازار سوریه دوچندان نسبت به سایر رقبا خواهد بود.

این درحالی است که با درنظر گرفتن اولویت‌های موجود سوریه برای بازگشت به شرایط عادی موضوع بازسازی زیرساخت‌ها و امکانات مختلف در کشور به دلیل ویرانی‌های ایجاد شده است. به همین دلیل بد نیست توجه داشته باشیم حوزه خدمات فنی و مهندسی کشورمان و صنایع وابسته به آن که سیمان و فولاد گرفته تا حتی پیمانکاری‌های مختلف در این زمینه گنجانده می‌شوند بهترین فرصت برای کشورمان است.

در این زمینه برقراری نشست‌های دوره‌ای میان تولیدکنندگان و مسئولان مختلف بازسازی سوریه و همچنین تولیدکنندگان این کشور الزامی است تا با استفاده از ارتباط بیشتر بتوانیم نه تنها از پتانسیل‌های اقتصادی موجود در این کشور آگاهی کافی به دست آوریم بلکه اطلاعات دقیقی از توانمندی‌های خودمان نیز در اختیار طرفین سوری قرار دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =