علیرضا حائری

درحالی طرح مطرح شده تشکیل مجدد وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است که بسیاری از کارشناسان و فعالان عرصه تولید براین باورند که راهکار رونق تولید و رشد صادرات غیر نفتی بازگشت به عقب نیست بلکه لازم است تغییر نگرش اساسی در میان مدیران ارشد و سیاستگذاران صنعتی کشور ایجاد شود.

علیرضا حائری عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین ضمن اشاره به تجارب سایر کشورها در این زمینه گفت: فعالیت متمرکز تجارت و تولید یا تفکیک آنها در برخی کشورها وجود دارد و این کشورها هرکدام در بخش‌های مختلف دستاوردها یا مشکلاتی را تجربه کرده‌اند اما لزوما تجارب و دستاوردهای آنها را نمی‌توان نسخه واحدی برای تولید و بازرگانی ایران عنوان کرد.

حائری در ادامه افزود: کشورهایی مثل کره جنوبی، ترکیه، اندونزی، مالزی، ایتالیا و بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه هرکدام براساس منافع ملی و رونق تولید خود سیاست‌های متمرکز یا تفکیک شده‌ای را دنبال کرده‌اند که اولویت آنها حمایت از تولید و رونق آن داخل مرزهایشان بوده نه اینکه صرفا به دنبال تفکیک یا تجمیع این فعالیت‌ها باشند.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران معتقد است این کشورها با سیاست‌های متفاوتی که در این زمینه ارایه کرده‌اند هرکدام الگوهای موفق و قابل استنادی درباره تولید و تجارت بین المللی بوده‌اند اما نباید فراموش کنیم الگوی مناسب برای ایران آنچیزی است که منجر به رونق تولید و منافع ملی ما باشد نه صرفا کپی‌کاری از سایر کشورها بدون ارایه برنامه‌ای منسجم و کارآمد.

این کارشناس صنعتی ضمن اشاره به گذشته ادغام دو وزارتخانه در ابتدای دهه ۹۰ شمسی به خبرنگار ما گفت: اوایل سال ۱۳۹۰ بود که موضوع ادغام وزارتخانه‌بازرگانی مطرح شد به این دلیل که کارشناسان تاکید داشتند اکنون وقت کوچک شدن دولت و پویایی آن فرارسیده است، اما می‌بینیم اکنون تنها با گذشت کمتر از ۷ سال از تصمیم‌گیری نتایج به دست آمده مناسب نبوده و دوباره گروهی درحال برنامه‌ریزی برای بازگشت به عقب هستند.

حائری تاکید کرد: ضمانت موفقیت یا عدم موفقیت یک وزارتخانه منوط به نوع نگرش مدیران ارشد و سیاستگذاران اصلی آن نهاد است بنابراین اینکه امروز بگوییم همه مشکلات با تفکیک و تشکیل مجدد وزارت بازرگانی برطرف خواهد شد، تصویری کاملا اشتباه است؛ بلکه بهتر است بجای تحمیل هزینه و وقت‌کشی به فکر تغییر نگرش مدیران ارشد و تصمیم‌گیرندگان اصلی باشیم.

وی اظهار کرد: حتی اگر از هزینه‌های تحمیلی این سیاست به اقتصاد کشور بگذریم با درنظر گرفتن عمر باقی مانده از دولت دوازدهم مطرح شدن این موضوع و احیانا تصویب آن هیچ دستاوردی برای اقتصاد و رونق تولید ملی کشورمان ندارد به این دلیل که عمده وقت دولت و مجلس به لابی‌گری برای تعیین وزیر و مدیران ارشد وزارتخانه جدید خواهد شد و هیچ دستاوردی برای تولید ملی کشورمان ایجاد نخواهد شد.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصین نساجی ایران معتقد است هنوز هیچ نقشه راه و سیاست دقیقی برای وزارتخانه بازرگانی که قرار است در آینده تشکیل شود وجود ندارد و بدون تردید تا پایان دولت دوازدهم نمی‌توانیم انتظار دستاورد خاصی از این وزارتخانه باشیم، به همین دلیل بهتر است با استفاده از نظر کارشناسی نهادهای خصوصی و همچنین دانشگاهی از پتانسیل موجود با کمترین هزینه در راستای تحقق رونق تولید ملی کشورمان استفاده کنیم.

وی با اشاره به مشکلات موجود تولید و صادرات غیر نفتی ایران به خبرنگار ما گفت: امروز نمایندگان با این ادعا که عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای تحقق توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین تولید مناسب نبوده به دنبال تشکیل مجدد وزارت بازرگانی هستند، درحالی که هنوز سیاست کوچک‌سازی دولت اجرایی نشده و با این سیاست روند دولتی‌تر شدن اقتصاد را آغاز می‌کنیم که در تضاد کامل با برنامه پنج‌ساله توسعه‌ای کشورمان است.

حائری در ادامه افزود: در شرایط فعلی اقتصاد ایران تصمیم‌گیری سریع و تعیین سیاست‌های کارآمد برای مدیریت بازار و توسعه صادرات الزامی و غیرقابل انکار است درحالی که وقتی دو نهاد تصمیم‌گیرنده در بخش تولید و صادرات فعالیت کنند بروکراسی اداری پیچیده‌تر شده و در واقع تولید و صادرات را گرفتارتر می‌کنیم.

این کارشناس صنعتی تاکید کرد: ای کاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی بجای اینکه تاکید بر سریعتر انجام شده این تفکیک داشته باشند کمی به دنبال بررسی هزینه‌های احتمالی به اقتصاد کشورمان می‌رفتند و همین انرژی را برای یافتن مشکلات و گلوگاه‌های موجود صرف می‌کند که بتوانیم روبه جلو حرکت کنیم نه اینکه دوباره به عقب بازگردیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =