• ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۶
  • کد خبر: 2285
  • readingTime: ۳ دقیقه
خرما

درحالی روند رشد قیمت خرما در آستانه ماه رمضان آغاز شده است که دبیر انجمن خرما اعلام می‌کند هیچ کمبودی برای تامین نیاز بازار در این محصول کشاورزی وجود ندارد.

رشید فرخی در گفتگو با خبرنگار ایراسین در این زمینه گفت: هرسال با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان قیمت برخی اقلام از جمله خرما به دلیل افزایش یکباره تقاضا دستخوش تغییراتی می‌شود اما سال جاری عوامل مختلفی دست به دست یکدیگر داده‌اند که افزایش قیمت زودتر از هرسال ایجاد شود.

فرخی در ادامه افزود: یکی از عوامل تشدید کننده افزایش قیمت‌ها این است که برخی سیاست‌های ارزی در کشور باعث شده قیمت کالاها در بازار تحت تاثیر قرار گیرد به این دلیل که صادرات این محصولات به کشورهای مختلف صرفه اقتصادی بالایی به خود دیده است.

وی تاکید کرد: سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و همچنین عدم راه‌اندازی سامانه نیما برای انتقال ارز حاصل از صادرات عاملی شده است تا بسیاری از افراد که ارتباطی با بازارهای خارجی داشتند نسبت به  صادرات محصولات مختلف اقدام کنند در برخی موارد کمبودهایی در بازار داخلی ایجاد کرده‌اند.

دبیر انجمن خرما معتقد است ورود افراد غیرمتخصص در امر صادرات محصولات مختلف از جمله خرما یکباره تقاضا برای صادرات کالاها را افزایش غیرمنطقی داد به صورتی که در نهایت تعادل عرضه و تقاضا در بازارهای داخلی برهم خورد.

این مقام صنفی ضمن تاکید براینکه هیچ کمبودی برای تامین بازار داخلی خرما نیست اظهار کرد: هم اکنون موجودی انبار نزدیک به ۱۰۰ هزار تن خرما است که می‌تواند برای ماه رمضان کافی باشد به همین دلیل هیچ ارتباطی میان کمبود کالا و افزایش قیمت محصولات مختلف نیست.

به گفته فرخی اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت اگرچه در بسیاری از محافل صادرات بی‌رویه عنوان شده است اما نباید فراموش کنیم که سال زراعی گذشته تقریبا ۱۵ درصد کاهش تولید نیز برای این محصول ثبت شده و درکنار صادرات امروز افزایش قیمت به بازار داخلی تحمیل شده است.

وی به خبرنگار ما گفت: از سوی دیگر ورود دلال‌ها و واسطه‌ها در بازار محصولات کشاورزی مثل خرما نیز عاملی بر افزایش قیمت خرید محصولات در کشور شده، به عنوان مثال اگر خرما اکنون در برخی فروشگاه‌های شمال تهران نزدیک به ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود قیمت این کالا در مبداء تولید کمتر از ۲۵ هزار تومان است.

فرخی درباره آینده قیمت خرما تاکید کرد: محصولات سیستان و بلوچستان ماه آینده وارد بازار خواهد شد و همین موضوع عاملی بر منطقی‌تر شدن قیمت‌ها در بازار می‌شود اما نباید فراموش کرد که برخی از هزینه‌های تولید برای کشاورزان نیز افزایش یافته و بدون تردید تولیدکنندگان نباید هنگام عرضه محصولات خود زیان کنند.

دستورالعمل‌های مقطعی راهکار مدیریت بازار نیست

دبیر انجمن خرما درباره سیاست‌های مدیریت بازار نیز معتقد است که ممنوعیت صادرات محصولات کشاورزی یا سایر محصولات راهکار منطقی نیست بلکه می‌تواند اثرگذاری مستقیمی در تولید داشته باشد به این دلیل که وقتی مانع از صادرات می‌شویم در واقع مانع از ایجاد ارزش افزوده و همچنین اشتغال داخلی شده‌ایم.

وی تاکید کرد: سالانه تقریبا یک میلیون دویست هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که اکنون ۲۰ درصد آن در سردخانه‌های مختلف دپو شده تا به تدریج وارد بازار شود. به همین دلیل ایجاد ممنوعیت صادراتی می‌تواند در آینده مشکلاتی برای تولید کشورمان ایجاد کند.

به گفته این مقام صنفی با توجه به زمان‌بر بودن انجام صادرات و هزینه‌بر بودن بازاریابی خارج از کشور ممنوعیت‌های مقطعی می‌تواند عاملی برای کاهش سهم بازار ایران در بخش‌های مختلف تولیدی باشد که در شرایط فعلی اقتصاد و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید همسو نیست.

وی درباره قیمت خرما در ماه مبارک رمضان، گفت: با فرارسیدن ماه مبارک رمضان با توجه به اینکه آخرین ماه پرمصرف خرما است، کسانی که خرما در اختیار دارند، این محصول را وارد بازار می‌کنند. ضمن اینکه تا آخر ماه مبارک محصول سال زراعی جدید نیز به بازار مصرف می‌رسد.

فرخی تصریح کرد: بنابراین با کمبود عمده مواجه نخواهیم بود، ضمن اینکه احتمال دارد در دو الی سه روزی که به ماه مبارک رمضان مانده، شوک‌های جزئی در بازار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بعد از ماه مبارک رمضان مصرف خرما به شدت افت می‌کند و هوا نیز گرم خواهد شد، ادامه داد: همانطور که اشاره شد در پایان ماه مبارک، خرمای نوبرانه نیز وارد بازار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =