حوادث کار

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان گفت: 70 درصد حوادث کار ناشی از سهل انگاری کارفرمایان است.

به گزارش ایراسین، متاسفانه بیشتر فوتی های ناشی از حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است، این موضوع اصفهان را در رتبه دوم کشوری قرار داده است و با توجه به اینکه اصفهان یک شهر مهاجر پذیر است به هر حال ساخت و سازهای بیشتری صورت می گیرد. مقصر اصلی در این زمینه چه کسانی هستند و آیا فقط به سهل انگاری کارگران مربوط می شود؟ ایراسین در گفت و گو با اصغر برشان، دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان از سهل انگاری کارفرمایان پرده برمی دارد.

به نظر شما مشکلات ناشی از حوادث کار تنها بر گردن کارگران است ؟

نه اینطور نیست. به نظر من بیش از 70  درصد حوادث ناشی از کار، به دلیل سهل انگاری کارفرمایان رخ می‌دهد و آن هم به چند دلیل است که از جمله آنها می توان کمبود نفرات، محدودیت بازرسی‌های ادواری که باید با جدیت و سخت گیری دنبال شود، تحریم‌ها، گرانی وسایل ایمنی و حفاظتی و احساس مقطعی منافع مادی کارفرمایان را عنوان کرد که موجب به خطر افتادن جان کارگران در محیط‌های کار می شود.

یعنی ما در این زمینه قانون بازدارنده نداریم که منجر به کاهش قربانیان ناشی از حوادث کار شود؟

چرا چنین چیزی وجود دارد و برای کاهش حوادث ناشی از کار باید به اصل 95 تا 106 قانون کار مراجعه کنیم که به بسیار کامل و جامع است؛ در قانون کار به نقش بازرس کار توجه شده است که می تواند با بازرسی و آموزش کارفرمایان تا حد زیادی از این حوادث بکاهد یا اگر هم حادثه ای رخ می دهد کنترل شده و با عوارض کم تر باشد، ولی متاسفانه هم اکنون این موضوع به خصوص در اصفهان مورد توجه جدی قرار نمی گیرد و ما با حوادث بسیاری در ساختمان ها مواجه هستیم. با اینکه قانون، دست بازرسان را برای سرکشی به واحدهای تولیدی باز گذاشته، کنترل و بازدید‌ها به دلیل کمبود نفرات به صورت محدود انجام می‌شود، چون نیروی انسانی وزارت کار برای بازرسی محیط کار کافی نیست و به همین دلیل حوادث ناشی از کار در استان اصفهان افزایش یافته است، از طرف دیگر مهندسان ناظر باید در قبال تعهد و هزینه زیادی که می گیرند، نظارت مستمر بر ساخت‌ وساز را از اولین مرحله و به دقت انجام دهند، ولی در بحث نظام مهندسی همکاری مناسبی با اداره کار نیست و در هنگام بروز حوادث نه شهرداری مسئولیت  می‌پذیرد و نه سازمان نظام مهندسی و این سازمان‌ها سعی می‌کنند، مشکلاتشان را به گردن یکدیگر بیاندازند.

یعنی با توجه به این مشکل و با توجه به کمبود بازرسان باید دست روی دست گذاشت تا شاهد قربانیان بیشتری در حوادث ناشی از کار در اصفهان باشیم؟

ما امیدواریم که حمایت های دولتی در این زمینه بیشتر شود. رسانه ملی هم باید مستند سازی کرده و در زمینه آموزش های بیشتر به کارفرما و کارگر فعالیت کند. همکاری بیشتر دولت در فراهم کردن تسهیلات و امکانات مورد نیاز از جمله وسایل حفاظتی و دستگاه‌ها و ماشین آلات ایمنی برای توقف روند رو به رشد حوادث ناشی از کار در بنگاههای اقتصادی کشور و استان ضروری  است، اما متاسفانه بی‌توجهی به این راهکار‌ها، که قراردادهای موقت کار نیز در آن بی‌تاثیر نیست، جان کارگران و کسب و کار کارفرمایان را به خطر می‌اندازد. به نظر من ما باید به سمت پیشگیری از این حوادث برویم و کارفرما را توجیه کنیم که گاهی صرفه جویی در فراهم آوردن تجهیزات ایمنی می تواند پیامدهای بدتری برای او داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =