حمیدرضا صالحی نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی

دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی گفت: با ایجاد طرح ارائه کوپن، این کمک وارد سفته بازی می شود و به رانت بدل می گردد.

به گزارش ایراسین، با توجه به تهدیدات بیرونی دشمن و نا امیدی در درون، فعالان اقتصادی باید در حوزه تولید حرکت جدیدی را انجام دهند. در سال رونق تولید باید به اقتصاد کشور بیشتر توجه کرد چرا که بیشترین ضربه را به مردم وارد کرده و این بار سنگین می تواند توان مردم کشورمان را بیشتر از همیشه دچار مشکل کند. پس دولت و مجلس باید تمام تلاش خود را بکار بگیرد تا امیدی تازه و موثر در دل تولید کننده ایجاد کنند؛ والا باید سال ۹۸ را نیز فقط با شعار بدون عمل به پایان ببریم. مشکلات اقتصادی، افزایش نرخ کالاهای اساسی، نرخ حامل های انرژی و مشکلات صادرات و واردات بهانه ای شد تا با حمیدرضا صالحی نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی گفتگویی انجام دهیم، که در ادامه می خوانید.

-چالش جدید دولت استفاده دوباره از کوپن برای حمایت از اقشار کم درآمد است، نظر شما چیست؟
ببینید این مطلب که وظیفه ی دولت حمایت از اقشار کم درآمد و رسیدگی به نحوه تقسیم نقدینگی با عدالت کامل است بر هیچ کس پوشیده نیست. اما باید تمام برنامه ریزی ها و جوانب کار به گونه ای باشد که اگر برای حمایت از اقشار کم درآمد طرح یا زمینه ای ایجاد شد، ضررهای بعدی و مشکلات آینده را نداشته باشد. به نظر بنده با استفاده از کوپن، رانت در این حوزه ایجاد می شود.
-مگر فلسفه استفاده از کوپن کمک به قشر پایین دستی نیست، پس با وجود رانت در اصل ضرر دوباره برای این سطح از جامعه ایجاد می شود؟
بله دقیقا. باید به طبقه مستمند کمک کنیم و طبقه ای که می تواند کیک اقتصاد را بزرگ نماید را حمایت کنیم و زمانی این مهم رخ می دهد که به سمت دوری از رانت حرکت کنیم. رانت در هر حوزه ای فی النفسه مخرب است و با ایجاد طرح ارائه کوپن، این کمک وارد سفته بازی می شود و به رانت بدل می گردد.
-به نظر شما کدام اقشار نیاز بیشتر به حمایت از سوی دولت دارند؟
در موقعیت کنونی و با فشارهای گسترده خارجی و سواستفاده های برخی در داخل، اقشار آسیب پذیر از جمله افراد زیر نظر کمیته امداد و بهزیستی هستند که باید به طور مطلوب تر پوشش داده شوند و قشر بعدی که باید مورد حمایت از نهاد های ذیربط قرار گیرد، معلمان هستند که بدین منظور باید به طور منطقی حقوق ها را افزایش دهیم.
-طبق فرمایش رهبر انقلاب باید از بنگاه های کوچک حمایت کرد، همین امر در برخی موارد ایجاد رانت نمی کند؟
اگر به طور هوشمندانه و با برنامه ریزی های مدون حمایت از بنگاه های کوچک انجام شود، از رانت جدا می ماند. معتقدم کسی که از رانت استفاده می کند به میزان رانت دهنده مقصر نیست؛ به عنوان مثال سلاطین موبایل به میزان کسانی که ارز ۴۲۰۰ تومان عرضه کردند، مقصر نیستند.
-پس به نظر شما کسی که در این موقعیت کشور کالایی را با قیمت ارزان و مناسب می فروشد، مقصر نیست و نباید مواخذه شود؟
بله. اگر مالی را از خود ارزان بفروشیم، خودمان مقصر نیستیم. ما نمی توانیم بالای سر همه پلیس بگذاریم و از دستگاه قضایی بخواهیم این و آن را محاکمه کند. این اقتصاد تا چه زمانی جواب می دهد؟
-نظر شما در مورد تک نرخی کردن ارز چیست؟
اول از همه باید بدانیم که اگر قدرت خرید مردم را بالا نبریم، حقیقتا کاری نکرده ایم. کسی پاسخگو نیست که ارز نیما و غیره چه کمکی می کند. در حالیکه دولت می تواند ارز را تک نرخی کرده تا کالاهای دپو شده در بنادر ترخیص و مشکلات تولید روان سازی شود؛ اما ما صبح تا شب با دستور العمل ایجاد مشکل می کنیم و برای حل یک مشکل، دستورالعملی دیگر صادر می کنیم.
-چطور می شود قدرت خرید مردم را بالا برد؟
این سوال خوبی است. به جای کوپنی کردن، چرا کاری نکنیم که قدرت خرید مردم بالا رود؟ چرا یک ایرانی نباید باک بنزین خود را حتی با قیمت آزاد پر کند؟ مگر کشور ما فقیر است. پس چرا این میزان بنزین را از بین می بریم؟ حتی اگر رفراندوم نیز بگذاریم [مردم با جراحی اقتصادی] موافق خواهند بود.
نیمی از خانوارهای ایرانی خودرو ندارند و سوبسید تنها به دست افرادی می رسد که چندین خودرو سوار هستند.
-پس می تواند با انتقال سوبسید کالاهای اساسی به طور مستقیم به مردم کمی به قدرت خرید مردم کمک کرد؟

AliReza, [۲۸.۰۴.۱۹ ۱۲:۴۲]
به نظر بنده یکی از مهمترین راه حل های ما برای حمایت و افزایش قدرت خرید مردم همین است. برای مثال ما پیشنهاد دادیم بنزین به ۵ هزار تومان افزایش یابد و نماینده ها نیز استقبال کردند ولی اگر پول سوبسید بنزین به سهمیه آن ها اضافه شود و مصرف بنزین کاهش یابد، ما به تفاوت آن را صادر خواهیم کرد. این درآمدزایی آیا منجربه افزایش قدرت خرید مردم نمی شود؟ شخص اول دولت و برخی مقامات دولتی با این مسئله مخالف هستند چون نمی دانند چه نسخه مناسبی برای افزایش قدرت خرید مردم بپیچند.
-پس نظر شما افزایش قیمت برای مصرف کمتر و در ادامه افزایش قدرت خرید مردم است؟
ببینید امروز به میزان کل اروپا گاز مصرف می کنیم؛ آب به میزان یک دویستم بطری های معدنی است و این ارقام می تواند به جیب مردم واریز شود. صرفه جویی و استفاده از این منابع در حال هدر شدن به شرطی می تواند موثر باشد که تبدیل به درآمدی برای مردم شود تا بتوانیم با استفاده از این روش قدرت خرید مردم را بالا ببریم. امروز از هر سه نفر ایرانی یک نفر در اقتصاد مشارکت دارد ولی وقتی اقتصاد رانتی است، فرد توانمند نمی تواند وارد میدان شود و کنار می کشد تا سوبسید دریافت کند.
-پس به اعتقاد شما اقتصاد ما نیاز فوری به جراحی دارد؟
بله و دقیقا امروز وقت جراحی اقتصادی فرا رسیده است. تا این دوره گذار گذرانده نشود، به اقتصاد آزاد نمی رسیم. دولت را باید حمایت کنیم که کیک [تولید] را بزرگ تر کند. برای عبور از این مرحله باید تولید را افزایش دهیم. همین مشکلات گمرگ به دلیل دو نرخی بودن ارز است لذا باید یک الگو را انتخاب کنیم.
باید شجاعت داشته باشیم و به سمت مشکل حرکت کنیم. اگر با مردم صادق باشیم تجار نیز با دولت همراهی می کنند اما مشکل کنونی ما قدیمی است و به سمت هدر دادن منابع است.
-نظر شما در مورد نحوه خصوصی سازی از سوی دولت چیست در حالی که به نظر سازمان خصوصی سازی موانع زیادی برای افزایش واحد های خصوصی وجود دارد؟
خصوصی سازی به دلیل درآمد زایی در قالب بودجه وارد شده است و هرگز بررسی نشده که ثمره ی این رها سازی چیست. این همان کاری است که آلمانی ها انجام دادند و ارزش افزوده و اشتغال زایی و توسعه ایجاد کردند! رئیس سازمان خصوصی سازی در سایر کشورها فردی قدرتمند است و اولین شخص دولت در کشورها پشتیبان چنین فردی است. اما ببینید اقتصاد ما به کجا رسیده که رئیس سازمان خصوصی سازی مرتب نق می زند که فلانی اجازه کار به ما نمی دهد. مجلس باید این مسائل را از دولت مطالبه کند. این مجلس چگونه عصاره فضائل ملت است؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =