دیسک آهن سازی

پس از تجربه موفق تعویض دیسک ۰۵A۱۴ در توقف سرد دوره ای اسفندماه ۱۳۹۶، تعویض دیسک ۰۵A۰۷ واحد گندله سازی شرکت فولادمبارکه در شرایط بهره برداری در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش ایراسین، کامبیز طیبی سرپرست تعمیرات مکانیک گندله سازی با اعلام این خبرگفت: واحد گندله سازی برای تبدیل مخلوط کنسانتره به گندله خام با دانه بندی ۹ تا ۱۶ میلیمتر، از ۸ عدد دیسک با قطر ۷.۵ متر بهره می برد. طی بیش از ۲۵ سال بهره برداری از واحد گندله سازی، قطعات دیسکها به مرور زمان دچار عیوبی مانند خرابی چرخ دنده های محرک، خرابی بیرینگ اصلی، پوسیدگی و دفرمگی بدنه شده اند، بطوری که بهره برداری بهینه از آنها را دچار مشکل نموده و نیاز به نوسازی اساسی آنها احساس می شد.

سرپرست تعمیرات مکانیک گندله سازی افزود: دیسکهای گندله سازی در زمان ساخت در شرایطی نصب شده اند که زمان کافی برای نصب وجود داشته و دسترسی به محل نصب آنها بدلیل کامل نبودن سوله و نصب نبودن سایر تجهیزات به آسانی امکان پذیر بوده است. با توجه به نیاز تولید به تک تک دیسکها لازم بود زمان توقف با در نظر گرفتن سایر مسایل و به ویژه رعایت نکات ایمنی تا حد ممکن کوتاه شود. بدلیل ابعاد بزرگ تجهیز (عرض ۵.۴ در طول ۳.۷ متر و قطر ۷.۵ متر)، وزن حدود ۴۵ تن و خصوصیات محل نصب (در ارتفاع و داخل سوله)، جلسات متعدد تخصصی با حضور پرسنل واحد گندله سازی، ایمنی ناحیه و ایمنی مرکز، دفتر فنی تعمیرات واحد گندله سازی، حمل و نقل، تعمیرات مرکزی و شرکت مجری برای بررسی شرایط دمونتاژ و نصب برگزار و برنامه منسجم و دقیق با زمان بندی واقعی و دستورالعمل های اجرایی و شناسایی خطرات و آسیب های احتمالی و راه کارهای رفع و کاهش خطرات استخراج گردید.

فرهنگ دباغ نیا کارشناس تعمیرات مکانیک گندله سازی نیز دز این خصوص گفت: فرآیند ساخت و نصب دیسک با همکاری یکی از شرکت های صاحب تجربه در دستور کار قرار گرفت. در ادامه به منظور اجرای صحیح تمامی مراحل ساخت، ایستگاه های بازرسی تعریف و روند ساخت به صورت دائم رصد گردید و پس از اتمام کار، تجهیز در کارگاه شرکت سازنده پیش مونتاژ و راه اندازی اولیه و بعد از حصول اطمینان از کارآیی آن، جهت نصب به فولاد مبارکه حمل گردید.

حسن فاضلی فورمن تعمیرات مکانیک واحد گندله سازی در تشریح روند اجرایی فعالیت افزود: فرآیند تعویض دیسک با حجم حدود ۳۰۰۰ نفرساعت انجام شد. اهم فعالیت های اجرا شده در این پروژه شامل دمونتاژ و مونتاژ موتور و گیربکس، سیستم هیدرولیک، کف و دیواره دیسک، پاروها و ساپورت پاروها، پایه تجهیز و دمونتاژ و مونتاژ سیستم برق و ابزار دقیق بوده است. دو تیم کاری به صورت ۲۴ ساعته به مدت ده روز با رعایت کامل اصول ایمنی اقدام به دمونتاژ و انتقال اجزاء دیسک به خارج از محوطه و انتقال اجزاء دیسک جدید به کمک جرثقیل فوق سنگین ۳۶۰ تن به محل نصب نمودند. این پروژه طبق برنامه ریزی انجام شده در موعد مقرر اجرا و پس از تست های لازم در اختیار تولید قرار گرفت.

رضا اسماعیل پور رییس واحد گندله سازی در پایان از زحمات امور قراردادهای خرید و شرکت مجری، واحد بومی سازی، خرید قطعات یدکی، تعمیرات مرکزی، حمل و نقل، حفاظت فیزیکی، دفتر فنی تعمیرات ناحیه آهن سازی، واحد ایمنی فنی، تیمهای تولید و تعمیرات واحد گندله سازی و سایر همکارانی که در انجام این پروژه مشارکت داشتند تشکر و قدردانی نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =