نان

به گزارش ایراسین، بحث بر سر مهمترین و اصلی ترین غذای سفره مردم همچنان وجود دارد از کوچک شدن چانه ها گرفته تا کیفیت لازم برای نان هایی که سیر گرانی را در پیش گرفته اند. ناراضی بودن تولیدکننده و مصرف کننده به دلیل نبود اصلاح قیمت نان است. دولت سالانه ۱۱ هزار میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می کند، اما به دلیل نبود اصلاح قیمت این کالا مصرف کننده و تولید کننده از وضعیت آن ناراضی هستند. دلیل نبود رضایت مصرف کننده و تولیدکننده این است که چون تولیدکننده نمی تواند نان را به قیمت مناسب عرضه کند به همین دلیل میزان چانه و دیگر افزودنی ها را کاهش داده و در نتیجه کیفیت آن افت می کند.

اکنون باز هم زمزمه های گرانی چانه زنی بر سر چانه های نان را افزایش داده است به طوری که در آخرین اظهار نظر نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان، با توجه به سهم ۳۰ درصدی آرد در تولید نان، در این شرایط نرخ نان‌های صنعتی تا حدود ۳۰ درصد گران خواهد شد. البته محمدرضا خواجه در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص حذف یارانه نان صنعتی و دلایل آن، اظهار کرده: حذف یارانه نان صنعتی به دلیل مشکلات ناشی از افزایش نرخ دلار و جهش قیمت آرد در کشور است. به نانوایان این حق را هم می دهد که چاره ای جز این ندارند و دلیلش تامین هزینه هایی است که بر دوش نانوایان است.

نسخه افزایش قیمت نان در حالی به یارانه های کالاهای کشاورزی گره خورده که افزایش قیمت ها توسط نانوایی ها و کوچک کردن قالب چانه های نان همچنان در صدر موضوعاتی است که نشان می دهد نان قیمت واقعی ندارد و بنابراین نانوایان هم از قبل همین نامتناسب بودن قیمت ها دچار سرخوردگی شده اند.

به گفته نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان قیمت نان باید واقعی شود و این مساله با متناسب‌سازی چانه نان و قیمت آن رخ می‌دهد:«در حال حاضر نانوایان با کوچک کردن چانه، قیمت نان را افزایش داده‌اند و امکان کوچک شدن آن بیش از این وجود ندارد:«متأسفانه دولت در این شرایط ناچار شد، یارانه آرد نانوایی‌های صنعتی را به عنوان تولیدکننده انواع نان‌های حجیم و نیمه حجیم حذف کند».

هم اکنون سه نرخ آرد در کشور وجود دارد، آرد سوبسید دار کیسه‌ای ۳۳ هزار تومان، آرد نیمه‌دولتی کیسه‌ای ۴۶ هزار تومان (تا پیش از این آزاد بود)، همچنین آرد کامل کیسه‌ای ۱۰۰ هزار تومان که تا چند روز پیش کیسه‌ای ۶۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

خواجه  با بیان اینکه به دلیل صادرات آرد توسط دلالان به‌ صورت قاچاق، در کشور با کمبود آرد مواجه هستیم، در این رابطه می گوید: کمبود عرضه و افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت آرد می‌شود. نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان یادآور شد: نرخ آرد در بازار آزاد که تا چند روز پیش ۴۶ هزار تومان بود، اکنون به بیش از ۸۰ هزار تومان افزایش یافته است، در این شرایط نانوایان آزاد پر نیز با محدودیت تأمین آرد مواجه شده‌اند.

قیمت نان از سال ۹۳ با فراز و نشیب های زیادی روبرو بوده است به طوریکه در طی سال ۹۳ قیمت نان تغییر چندانی نکرد و همین باعث شد که چانه ها کوچک و نحیف شوند این در حالی است که تولید نان تابع متغیرهایی همچون هزینه‌های جاری و پرسنلی است و سهم آرد در تولید نان تنها ۳۰ درصد است، بنابراین در این شرایط نرخ نان‌های صنعتی تا حدود ۳۰ درصد گران خواهد شد. تا پیش از نانوایان که نتوانسته بودند در این شرایط نرخ‌گیری کنند با کوچک‌کردن چانه نان، سعی در تامین افزایش هزینه‌های حقوق، دستمزد و حمل‌ونقل دارند؛ چراکه همه هزینه‌ها به جز قیمت آرد افزایش یافته و تامین منابع مالی مورد نیاز در این شرایط جز با کوچک کردن چانه سعی در تامین هزینه هایشان داشتند و هر زمانی که نانوایان تحت فشار بودند با تعامل با دولت وزن چانه را کاهش می‌دادند و اینگونه افزایش پنهان قیمت‌ها را رقم می‌زدند، این در حالی است که تا چند روز پیش آرد دولتی سهمیه‌بندی بود، اما اکنون آرد نانوایان آزادپز نیز سهمیه‌بندی شده است و دلیل سهمیه‌بندی نان این است که دولت از تأمین آرد موردنیاز تمام نانوایان ناتوان است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =