اعتیاد

به گزارش ایراسین، شانه های استخوانی وظریف لیلا می لرزد. او یکی از چند زنی است که سن اعتیادشان از ۲۰ سال فراتر نرفته است. لیلا، ۲۹ ساله است و بار چهارمی است که به مرکز ترک اعتیاد می آید. او از ۱۵ سالگی در یک محفل دوستانه با مواد آشنا شده است. مواردی که اکثر زنان را به دام اعتیاد می کشاند. با اینکه آمار دقیقی از معتادان زن در اصفهان نیست، ولی میانگین سنی معتادان نگهداری شده در مرکز اقامتی قلعه شور اصفهان ۱۷ تا ۶۵ سال است و این نشان می دهد که معتادان زیر ۱۹ سال زن در استان در حال افزایش است. این آمار رسمی است که چندی پیش رییس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان از آنها یاد کرد. البته نه خیلی شفاف، بلکه به صورتی کلی و ناملموس. به اعتقاد کارشناسان، آمارهای اعتیاد زنان نگران کننده است، آمارهای غیر رسمی که کمتر به چشم می آیند، چون زنانه هستند. آمارهایی که در آرایشگاه ها و یا باشگاه های بدنسازی، همچنان بالا می روند صعودی که معمولا از جنس شیشه است.

به اعتقاد کارشناس دفتر اعتیاد بهزیستی اصفهان بیشتر زنان به صورت تفننی و اتفاقی و از طریق شوهران و دوستانشان معتاد می شوند و به این دلیل که از جنس زن بوده اند، به سبب تیپ لاغری و به این بهانه که با مصرف مواد در مراحل اولیه پوستشان براق می شود، معتاد می شوند.

بالارفتن اعتیاد صنعتی به خصوص در میان زنان در میان گفته های رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان این بار پررنگ تر است. او در آخرین گفت و گویش از حقیقتی آشکار پرده برمی دارد:« نسخه‌های درمانی اعتیاد در کشور ما از غرب گرفته شده و این در حالی است که دستورالعمل‌های درمان اعتیاد فاقد نگاه جنسیتی است و متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور ما نیست».

مصطفی هادی‌زاده معتقد است که ۲۵ درصد معتادان کشور مواد مخدر صنعتی مصرف می‌کنند و از این میان ۵۰ درصد زنان معتاد نیز مصرف‌کننده این نوع مواد هستند که ترک آن بسیار سخت‌تر و پرهزینه‌تر است:« یک مرد معتاد می‌تواند ۴ تا ۶ نفر دیگر را معتاد کند، اما یک زن معتاد قادر خواهد بود ۸ تا ۱۲ نفر را به ورطه اعتیاد بکشاند و این در حالی است که از جامعه ۱۰۰ هزارنفری معتادان استان ۱۰ درصد جمعیت را زنان معتاد تشکیل می‌دهند».

این در حالی است که گفته می شود، ورودی زنان و دختران به چرخه اعتیاد دو برابر شده و درمان اعتیاد در خانم‌ها به مراتب سخت‌تر است و در واقع اعتیاد به مواد مخدر به خصوص مواد مخدر صنعتی راهی بی‌بازگشت است، معمولاً خانم‌ها و خانواده‌های آنان به جهت حفظ آبرو اعتیاد خود را پنهان می‌کنند و به دلیل وابستگی‌های موجود، دوری از خانواده برای آن‌ها سخت‌تر است، چرا که بر اساس آمار، میزان مصرف و نرخ شیوع مواد روان‌گردان در زنان باز هم بیشتر است.

آمارها گفته های هادی‌زاده را اثبات می کنند. آمارهایی که نرخ افزایش میزان مرگ و میر زنان و دختران معتاد را به خوبی نشان می دهد:« در مجموع بر اساس آمار پزشکی قانونی استان اصفهان در کل استان در سال ۹۵ تعداد ۲۰ نفر و در سال ۹۶، ۱۱ نفر است».

اما علی اکبر ابراهیمی، کارشناس دفتر اعتیاد بهزیستی اصفهان، زنانه تر شدن اعتیاد را قبول ندارد، به نظر او چون آسیب های مربوط به اعتیاد زنان بیشتر از مردان است به همین سبب گفته می شود که اعتیاد زنانه شده است، در حالی که اینطور نیست و از هر ۱۰۰ مرد معتاد فقط ۹ زن دچار اعتیاد هستند.

وی تاکید می کند به سبب نوع فیزیولوژیک بدن زنان، نوع اعتیادشان هم متفاوت است و یک زن معتاد به خدمات حمایتی بیشتری نیاز دارد.

به نظر ابراهیمی همان هزینه ای که برای ۱۰ مرد معتاد نیاز است برای یک زن معتاد به کار می رود، به این دلیل که اعتیاد زنان نسبت به مردان سنگین تر است:«شیشه ماده مخدری است که در بین زنان شیوع بیشتری پیدا کرده است. بیشتر زنانی که به این ماده مخدر معتاد شده اند می گویند که این ماده مخدر را از ساقی ها در پارک ها نمی گرفتیم، بلکه در باشگاه های ورزشی یا در آرایشگاه به ما معرفی می شد».

اینها همه در حالی است که سن اعتیاد زنان در طی ده تا یازده سال اخیر بسیار پایین آمده است و در واقع وقتی سن اعتیاد پایین بیاید آسیب ها و رفتارهای پرخطر هم جای پایی برای خود باز می کنند.

به گفته ابراهیمی، تحقیقاتی که روی حدود ۵۰ زن در اصفهان انجام شده است، نشان می دهد که بیشتر آنها در منزل از طریق شوهرانشان و یا گروه دوستانشان معتاد شده اند و عوامل بعدی اعتیاد، کنجکاوی، رسیدن به شادی و ... است.

در این میان آسیب هایی مثل دور شدن از خانواده، نبود مدیریت دوستیابی، دزدی، رانندگی پر خطر رفتارهای جنسی و... در بین زنان بیشتر است.

طردشدن از خانواده، نبود امنیت مالی، نبود مهارت‌های زندگی به همراه مشکلات روحی، افسردگی، اعمال خشونت از جامعه مردان و حتی اطرافیان از زنان معتاد یک گروه متفاوت ساخته است.

هم اکنون بیشتر زنان معتاد شناسایی شده در اصفهان از افراد غیر بومی هستند که معمولا مهاجرانی هستند که از شهرهای دیگر به اصفهان آمده اند.

تحت پوشش قرار دادن مهد کودک ها برای آموزش اعتیاد، بهترین راهکاری است که کارشناس دفتر اعتیاد بهزیستی اصفهان از آن به عنوان عاملی در پیشگیری و افزایش افراد معتاد در سالهای آینده سخن می گوید: «همکاری نهادهای گوناگون همچون آموزش و پرورش و بهداشت و درمان در مبارزه با مواد مخدر نقش عمده ای دارند و مدارس باید استادانه آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان در خصوص خطرات مواد مخدر ارایه دهند و تعامل میان آموزش و پرورش و ستاد مبارزه با مواد مخدر افزایش یابد».

به گفته دکتر ابراهیم جهرمی، آسیب شناس و کارشناس حوزه اعتیاد معمولا اعتیاد زنان ریشه در خانواده دارد. در نتیجه آسیب های آن هم بیشتر است. زنان به سبب رسیدن به مواد مخدر مورد سوء استفاده و گاهی تجاوز قرار می گیرند. این در حالی است که طبق آمارهای مستند، اغلب زنان معتاد مجرد، پدر یا برادرمعتاد دارند یا مورد یک بزه اجتماعی واقع شده اند و بیشتر زنان معتاد متاهل، توسط همسرانشان آلوده می شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =