• ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
  • کد خبر: 2147
  • readingTime: ۳ دقیقه
هواپیما

به گزارش ایراسین، وجود فرصت اقتصادی همیشه موضوعی بوده که در ایران مورد غفلت قرار گرفته است. شاید وابسته بودن به نفت و تک محصولی شدن طی سال های دراز به این مساله دامن زده و همواره شاهد بوده ایم که کشور ما از بازارهای تجاری و اقتصادی دور افتاده است.

تا کنون ایران به عنوان کشوری سرشار از منابع غنی نفتی و گازی محسوب می شد، این در شرایطی بود که ما می توانستیم از این منابع به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم اما وقتی این منابع هم به ته دیگ برسد باید فکر دیگری کرد. نمونه آن سخنانی است که یکی از بهارستانی ها زده است.

حالا در شرایط تحریم و محدودیت هایی که ایجاد شده خیلی ها را به صرافت انداخته که می توان به غیر از نفت به درهای ورود ارز از طرق دیگر هم فکر کرد. یکی از این دروازه ها آسمان ایران است که در شرایط فعلی که امنیت حرف اول را می زند می تواند نقش مهمی را در اقتصاد ما به عهده بگیرد. راهکاری که به علت موقعیت ترانزیتی ایران می توان سود سرشاری را عاید اقتصاد ایران کند.

چندی پیش نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس به درگیری های اخیر هند و پاکستان، اشاره کرد. موضوعی که باعث شده بسیاری از ایرلاین ها درخواست خود را به سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی برای تردد از آسمان ایران ارائه کنند.

سیداحسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در حالی این سخنان را گفته که در چند روز اخیر شاهد افزایش عبور هواپیماهای خارجی از آسمان ایران هستیم که دلیل عمده آن، تنش و درگیری میان هند و پاکستان و بسته شدن فضای آسمان دو کشور است وپس از درگیری های اخیر هند و پاکستان و انهدام جنگنده هندی توسط ارتش پاکستان، بسیاری از ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی بین المللی و منطقه ای، درخواست خود را به سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی برای تردد از آسمان ایران ارائه کرده اند و در شرایط کنونی بخش قابل توجهی از پروازها از مسیر آسمان کشورمان عبور می کنند.

به اعتقاد نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی تحولات منطقه ای در چند سال اخیر نشان داده که آسمان ایران، منطقه ای امن برای عبور هواپیماهای خارجی است، به طوری که اخیرا با تحولات منطقه ای و تنش میان قطر و کشورهای عربی، آسمان این کشورها برای تردد هواپیماها از مبدأ یا مقصد قطر محدود شد، حال آسمان ایران تنها منطقه ای بود که اجازه عبور هواپیماهای قطری را صادر کرد.

در هفته اخیر نیز با افزایش تنش میان پاکستان و هند بار دیگر جمهوری اسلامی، فضا را برای تردد هواپیماهای خارجی باز کرد و در شرایط کنونی ترافیک آسمان کشورمان به واسطه عبور هواپیماهایی از مقصد و مبدأ هند و پاکستان افزایش یافته است

این فرصت ایجاد شده شاید بتواند حلقه مفقوده ای باشد برای اقتصادی که نفس هایش به شماره افتاده است، در شرایطی که می توانیم از آب گل آلود ناامنی در کشورهای دیگر و آسمان غیر ایمن آنها استفاده کرده و با استفاده از منبع بزرگی که داریم جهت کسب درآمد برای کشورمان استفاده کنیم.

از این رو سازمان هواپیمایی باید به سرعت از فرصت ایجاد شده برای انعقاد قرارداد با کشورها و ایرلاین ها و کسب درآمد از محل تردد هواپیماهای خارجی از آسمان ایران اقدام کند.

به گفته نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس امنیت بالا و کوتاه بودن مسیر تردد، آسمان ایران را به منطقه ای جذاب برای تردد هواپیماهای خارجی تبدیل کرده و آن ها تمایل بسیاری برای استفاده از آسمان کشورمان را دارند.

طبق عرف بین المللی، هر هواپیما برای هر ۱۶۰ کیلومتر پرواز در آسمان کشورمان باید مبلغی حدود ۶۰ دلار پرداخت کند. اگر این مبلغ را در ضرایب ماهانه و سالانه حساب کنیم، حجم عظیمی از منابع ارزی است که بدون دردسر و با درایت به صندوق ذخیره ارزی ما وارد می شود. شاید مسئولان باید چشم باز کرده و به فرصت پیش آمده با دقت بیشتری چشم بدوزند. تا زمانی که به تک محصولی بودن بسنده کنیم نمی توانیم از درآمدهای حاصله از صنایع سبز، گردشگری و حتی هوا و آسمان پرده برداریم و این ظلم به تک تک کسانی است که امیدشان به خدمتگزاران کشور است. شاید باید زودتر از اینها به فکر می افتادیم اما حالا هم که فرصت طلایی به دستمان رسیده نباید نادیده بگیریم و از دستش بدهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =