• ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
  • کد خبر: 2105
  • readingTime: ۲ دقیقه
برنج

به گزارش ایراسین، هرسال با نزدیک شدن فصل کشت برنج برخی گمانه‌زنی‌ها درباره روند واردات برنج خارجی به بازار ایران مطرح می‌شود که می‌تواند نسبت به آینده بازار این محصول غذایی در ایران اثرگذاری بالایی داشته باشد. از این رو با جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانیم.
•  اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت برنج در بازار چیست؟
ببنید تولیدکنندگان برنج هم مانند سایر تولید کنندگان در مقایسه با سایر اقلام کالایشان را قیمت‌گذاری می‌کنند بنابراین وقتی اغلب کالاها افزایش قیمت حدود ۳۰ درصدی را تجربه کرده‌اند چطور انتظار داریم محصول برنج که برای تولید کند کلی زحمت و هزینه می‌شود نباید گران شود. اما در مورد دیگر اینکه مشکلات ارزی روند واردات برنج خارجی کمی با چالش روبرو شده که می‌تواند آثار روانی به بازار تحمیل کند.
•  کاهش واردات به معنی کمبود برنج در بازار است؟
ببینید اجازه دهید اینگونه توضیح بدهم که براساس آمار تولید دو میلیون و دویست و پنجاه هزار تن تولید وزارت جهاد کشاورزی اصلا کمبودی در بازار نیست و ممکن است این اثر روانی باعث سوء استفاده برخی در زمینه تعیین قیمت داشته باشد. اگرچه کم شدن واردات سال گذشته هیچ اثرگذاری قابل توجهی در تامین نیاز بازار ندارد.
•  برخی اعلام کرده‌اند سیل به تولید امسال برنج خسارت وارد کرده است آیا شما تایید می‌کنید؟
خیر این بهانه‌ای است برای برخی افراد که بتوانند به مسئولان برای واردات فشار بیاورند. من رسما اعلام می‌کنم خسارت سیل آنقدری نیست که توان جبران آن را نداشته باشیم و حتی می‌توان از آن چشم پوشی کرد.
•  در این زمینه لطفا توضیح بیشتر بدهید.
براساس اطلاعات و آماری که ما در اختیار داریم استان گلستان از سیل اخیر متاثر شده که آنهم در بخش خزانه‌گیری بوده است. به این معنی که سطح بسیار کمی از مزارع برای خزانه اختصاص داده می‌شود و حتی اگر فرض کنیم این خزانه‌ها از بین رفته باشند فرصت برای جبران آن وجود دارد. اگر این اتفاق اواسط اردیبهشت ماه روی داده بود می‌توانستیم نگرانی بابت تولید آینده داشته باشیم چون فرصتی برای جبران خسارت خزانه نداشتیم. البته فراموش نکنید اگر طی شش ماه آینده چنین مشکلاتی داشته باشیم و شرایط جوی نا مساعد باشد، بازهم مشکلاتی در تولید داریم اما با توجه به شرایط فعلی قطعا مشکلی در تامین نیاز بازار نیست. مسئولان باید درنظر داشته باشند که روند آغاز کشت برنج در دو استان اصلی مازندران و گیلان کاملا طبیعی در جریان است و هیچ مشکلی برای تولید تا این لحظه نداریم.
•  به این ترتیب نیازی به واردات بیش از اندازه نداریم؟
ببینید قبلا اشاره کردم با توجه به آمارها و اطلاعاتی که تا امروز در اختیار داریم اتفاق خاصی نیافتاده که بخواهیم بیش از اندازه واردات برنج داشته باشیم براساس هرسال باید برنامه‌ریزی کنیم اما برای اظهار نظر کمی زود است باید اوایل اردیبهشت ماه آمارهای سطح زیر کشت و شرایط جوی را بررسی کنیم تا بتوانیم برآورد دقیق‌تری ارایه کنیم ولی بازهم تاکید می‌کنم با این شرایط هیچ تغییر نباید در میزان واردات انجام شود چون همه چیز عادی است و حتی اگر خسارتی هم وارد شده باشد جبران خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =