• ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
  • کد خبر: 2072
  • readingTime: ۲ دقیقه
سیل زدگان

به گزارش ایراسین، تابستان سال گذشته صدای دستگاه هایی در کوچه پس کوچه های شهر اصفهان به گوش می رسید. صدای تلمبه های حفاری که در نقاط مختلف شهر این پرسش را برای اهالی شهر بوجود می آورد که چه اتفاقی افتاده که این دستگاه ها مشغول به حفاری و کندن زمین هستند، با گذشت زمان و خبرهایی که در رسانه ها منعکس شد و قبل از آن خبرهایی که درباره ی بحران آب در استان اصفهان منتشر شده بود علت این موضوع حکایت از کمبود آب در شهری میداد که روزگاری رودخانه اش شهرت جهانی داشت.

ماشین های حفاری که یکی یکی در مناطق مختلف شهر از کوچه ها و خیابان ها تا چهار راه ها در حال حفر چاه بودند تا آب شرب مردم نصف جهان را از این طریق تامین کنند.

اقدامی در جهت رفع کمبود آب برای شهری که روزگاری زیبایی اش با زاینده رود و پل های تاریخی آن شناخته میشد، پل هایی که روند تخریبشان با خشکسالی های چند سال گذشته شدت گرفته است. نصف جهان سالهاست که درگیر و دار مسائل آبی و خشکسالی است و مشکلات گوناگونی را از بعد اجتماعی و به خصوص اقتصادی در بر داشته است به طوری که شاهد اعتراضات و اعتصابات گوناگون کشاورزان شرق اصفهان در مقاطع مختلف نسبت به دریافت سهم آب خود بوده، با این وجود خوشبختانه بهمن ماه گذشته و نوروز ۹۸ پس از ۱۸ ماه چشمان زنده رود به روی اصفهان باز شد و خوشحالی و نشاط را به مردم آن هدیه نمود.

در کنار آن با شروع سال جدید و بارش های فزاینده ای که در اقصی نقاط کشور رخ داد و به دنبال آن سیلی که در بیشتر استان ها جاری شد، شوک عجیبی را برای مردم ایران و به خصوص مناطق درگیر با آن بوجود آورد. اتفاقی که توانست جبران خشکسالی های و کم آبی های اخیر را جبران کند اما خسارت های فراوانی را برای مردمان استان های گلستان؛ لرستان؛ خوزستان و چندین استان دیگر رقم زد. به طوری که به گفته مدیرکل مدیریت بحران خوزستان میزان خسارات سیل در استان خوزستان  ۴ هزار میلیارد تومان بوده است‌ و بیشتر در بخش‌های کشاورزی، مسکن شهری و روستایی، عشایر، راه‌های ارتباطی، معابر شهری، برق، گاز، ماشین‌آلات و تاسیسات زیربنایی بوده است.

همچنین در استان لرستان بنا به گفته هلال احمر ۷۲۰۰ واحد مسکونی، ۵۷ پل، ۲۵۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، ۳۰ هزار هکتار زمینهای زراعی، ۱۵۰ مزرعه ماهی و ۵۵ مدرسه به طور کامل ویران شده است. اما در کنار این اتفافات و پر شدن آب سد های بیشتر استان های کشور و سر ریز شدن تعدادی از آنها و به دنبال آن جاری شدن این آبها به خلیج فارس امیدواریم مسئولان و مدیران محترم کشور با مدیریت صحیح و بررسی همه جانبه ی اتفاقات رخ داده بتوانند از هم اکنون با برنامه ریزی های دقیق و استفاده از روش های به روز و جهانی با از وقوع سیل در مناطق مسکونی جلوگیری شده و با هدایت درست آب شیرین به مناطق مورد نیاز و جلوگیری از هدر رفت آن نیاز سایر استان ها به آب هم رفع بشود تا اینگونه نباشد که آب شیرین بیهوده روانه دریای شور شود.  
امیدواریم در سال جدید چه در اصفهان و یا دیگر شهرهای کشورمان صدای پمپ های و چرخ های در گردش چاه ها در کوچه پس کوچه های سطح شهر ذهن هر شنونده ای را نوازش ندهد و در نتیجه سفره ی آبهای زیرزمینی هم بی برکت تر از گذشته نشود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =