• ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
  • کد خبر: 2058
  • readingTime: ۲ دقیقه
حائری

علیرضا حائری دبیر جامعه متخصصان نساجی در یادداشتی بیان کرد: امسال با عنوان رونق تولید نامگذاری شده که به نظر می‌رسد پیش نیاز آن، رونق بازار است به این معنا که تا بازار تکان نخورد و کسب و کارها به کار نیفتند رونق تولید نیز موقت اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش ایراسین، بنابراین، چنانچه بازارها از رونق کافی برخوردار نباشند، تولیدات صورت گرفته در انبارها حبس شده و نقدینگی را نیز محبوس می‌کند. از این رو تولید کنندگان قادر به ادامه حیات نخواهند بود. پس برای رونق تولید باید رونق بازارها را در دستور کار قرار داد.
این درحالی است که براساس اصول اقتصادی و تجاری رونق بازار از دو مسیر داخلی و خارجی اتفاق خواهد افتاد که در حوزه داخلی افزایش قدرت خرید مردم، کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی باید صورت گیرد تا مردم مجدد بتوانند وارد بازار شده و کالا خریداری نمایند. در عین حال چنانچه درآمد سرانه افزایش پیدا کرده و ارزش پول ملی تقویت شود رونق تولید نیز در سایه رونق بازار محقق خواهد شد.
از سوی دیگر اهمیت توسعه صادرات برهیچ کس پوشیده نیست و نباید فراموش کنیم رونق صادرات و حضور کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی کمک دولت را می‌طلبد که آن هم متمرکز بر اخذ تسهیلات کم بهره و برخورداری از مشوق‌های دولت برای بازار گشایی از سوی تولید کنندگان و صادر کنندگان است. در این صورت می‌توان با ارز آوری و افزایش صادرات، تولید کارخانجات صادراتی را نیز افزایش داد که در نهایت منجر به افزایش قدرت خرید جامعه خواهد بود چون درآمدهای حاصل از صادرات با پرداخت حقوق پرسنل دوباره به اقتصاد کشورمان باز خواهد گشت.
البته مشوق‌های صادراتی شامل وام‌های ارزی کم بهره به تولید کنندگان می‌شود به خصوص اینکه هم اکنون مشکلاتی نیز بر سر تأمین ارز وجود دارد. بنابراین دولت می‌تواند به عنوان یک راهکار قراردادهای صادراتی را نیز مشمول دریافت تسهیلات کم بهره ارزی نماید تا در سایه آن مواد اولیه تأمین و کالاهای مورد نیاز تولید کنندگان نیز وارد شود.
این درحالی است که سیاست‌های مقطعی در صادرات بلای جان تولید شده و نباید مسئولان همیشه به دنبال راحت‌ترین گزینه باشند. دولت در شرایطی که کمبود کالا در بازار وجود دارد راحت ترین راه را بدون در نظر گرفتن جوانب آن اتخاذ کرده و بر پایه آن صادرات کالاها را ممنوع می‌کند.
در حالی که در بازارهای رقابتی این روزهای دنیا به دست آوردن یک بازار از سوی صادر کنندگان کاری بسیار سخت به شمار می‌رود و با کوچکترین وقفه در ارسال کالا به بازارهای هدف شاهد جایگزینی محصولات کشورهای رقیب ایران هستیم و دوباره بازپس‌گیری این بازارها علاوه بر زمان هزینه بالایی را هم به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند.
بنابراین حفظ بازار یکی از مهمترین وظایف صادر کنندگان است. در حالی که دولت به راحتی با یک بخشنامه، صادرات را ممنوع می‌کند و تعهد صادر کننده نسبت به مشتری خود را در بازار خارجی نادیده می‌گیرد. از این رو  برای دستیابی به رونق تولید اگر بتوانیم این نسخه را بکارگیریم قطعا شاهد ایجاد رونق در صنایع مختلف از جمله صنایع نساجی ایران خواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =