سیستم بانکی کشور جوابگوی نقدینگی فولاد نیست

به گزارش ایراسین، درحالی که برخی مشکلات اقتصادی داخل و کارشکنی‌های اقتصادی آمریکا علیه صنایع ایران باعث شده بعضا تولید کاهش چشمگیری داشته باشد صنعت خودرو و همچنین بخش قطعه‌سازی نیز در این زمینه درگیر مسایلی هستند بد نیست نیم نگاهی به آنها داشته باشیم. از این رو ایراسین گفت‌وگویی داشته با مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان که در ادامه می‌خوانیم 
•  بحران در صنعت قطعه‌سازی از چه زمانی جدی شد؟
تقریبا تابستان سال گذشته مشکلات بسیار پیچیده شد اگرچه قبلا هشدار داده بودیم که اگر رسیدگی جدی به موضوع صنعت خودرو نباشد بدنبال آن قطعه‌سازی هم با مشکلات جدی روبرو می‌شود که شد.
•  در آن دور برخی رسانه‌ها نسبت به عملکرد صنعت خودرو انتقاد داشتند شما چه نظری دارید؟
ببینید من درباره صنعت خودرو اظهار نظر نمی‌کنم اما درباره قطعه‌سازی اجازه دهید خدمت شما بگویم در زمانی که قیمت فولاد 3 برابر شده، قیمت مس هم تقریبا افزایش 170 درصدی را به خود دید یا قیمت مواد پتروشیمی بیش از دو برابر و سایر موارد هم همین افزایش را تجربه کرده‌اند؛ خوب حالا اگر تولید کننده‌ای محصول را گران کند باید مورد بازخواست قرار گیرد؟ نکته اینجاست که رسانه‌ها بعضا بدون اینکه حرف تولید کننده را مورد توجه قرار دهند نسبت به انتشار اخبار اقدام می‌کنند درحالی که این اشتباه است. در همین دوره وقتی هزینه‌های تولید بالا رفت ما درخواست افزایش قیمت داشتیم و برای این درخواست هم مدارک و مستندات ارایه کردیم پس نباید یکطرفه قضاوت کرد.
•  به نظر شما چرا تحریم‌ها اینبار به شدت درباره صنعت خودرو اعمال شد؟
ببینید صنعت خودرو بخش قابل توجهی از اقتصاد ما را به خود اختصاص داده به صورتی که تقریبا 550 هزار فرصت شغلی یعنی معادل 12 درصد از فرصت‌های شغلی و چیزی حدود 3/3 درصد از تولید ناخالص ملی ایران در این بخش قرار دارد، پس آمریکایی‌ها با این جایگاه قابل توجه صنعت خودرو برای ضربه زدن به اقتصاد کشور خودروسازی را هم به شدت مشمول تحریم‌های خود کردند.
•  برخی معتقدند دستورالعمل‌های بانک مرکزی هم به مشکل دامن زد؛ شما موافق هستید؟
بله؛ ببینید مردادماه گذشته بود که یکباره دستورالعمل صادر شد اگر ماده اولیه در گمرک دارید و قصد ترخیص آن را دارید باید دوبرابر هزینه پرداخت کنید. فکر می‌کنید این امکان برای تولیدکنندگان داخلی با مشکلاتی از قبل داشتیم وجود داشت. همین سیاست بانک مرکزی یکباره 70 درصد تولید را کاهش داد و بسیاری از تولیدکنندگان با پشتکار و علاقه‌ای که به فعالیت تولیدی خود داشتند بازهم کار را ادامه دادند. نباید این نوع فعالیت مخلصانه را به چالش بکشیم. شک نداشته باشید تولیدکننده از گرانی سود نمی‌برد بلکه از تیراژ تولید و فروش مناسب است که منفعت اقتصادی به دست می‌آورد.
•  تسهیلات رونق تولید چه اثری در کاهش مشکلات شما داشت؟
در نظر داشته باشید هرگز دولت یا نهادهای مالی چیزی به تولید کننده هدیه نمی‌دهند، اگر تسهیلاتی در اختیار ما قرار میگیرد بخصوص در بخش مالی قطعا سود و منافع آن را هم پرداخته‌ایم. 
•  یعنی این تسهیلات اثرگذاری در روند تولید نداشت؟
چرا همان سیاست پرداخت تزریق 4 هزار میلیاردی از مصوبه 11 هزار میلیاردی پایان سال گذشته باعث شد که افزایش تولید چشمگیری داشته باشیم؛ آنهم فقط در سه هفته خوب قطعا اثرگذاری دارد اماباید واقعیت برای مخاطبان روشن باشد که هیچ امکانات و تسهیلاتی رایگان به تولید کنندگان داده نمی‌شود. فراموش نکنید که هنوز از مقدار تصویب شده 7 هزار میلیارد تومان باقی مانده که پرداخت شود پس هرچه پرداخت شد اثرگذاری تولیدش را هم دیدیم. جریان نقدینگی برای تولید کنندگان الزامی است.
•  بازگردیم به موضوع اصلاح قیمت‌ها؛ واقعیت این تقاضا چیست؟ (لطفا کمی توضیح دهید)
اجازه دهید خدمت شما بگویم؛ قیمت بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز تولید قطعات خارجی هستند که با نرخ بین المللی محاسبه می‌شود خوب حالا اگر افزایش قیمت داشته باشیم چطور قطعه‌ساز می‌تواند قیمت جنس تولید شده خود را بدون درنظر گرفتن این افزایش قیمت تعیین کند. واقعیت این است که قطعه‌سازان توانی ندارند که بتوانند این فاصله قیمتی را تامین کنند و بازهم تولید داشته باشند باید قیمت قطعات اصلاح شود تا بتوانیم تولید را تجربه کنیم. قیمت‌های خرید فعلی اصلا واقعی نیستند.
•  موضوع کانال ارزی اروپا امکاناتی برای قطعه‌سازان ایجاد کرد؟

خیر؛ هنوز مشکلاتی در زمینه انتقال ارز داریم که متاسفانه باعث شده برخی از تعهدات مالی گذشته قطعه‌سازان نسبت به تامین کنندگان مواد اولیه به تعویق افتاده باشد همین نکته باعث شده تا بعضا امکان تامین مواد اولیه از این تولیدکنندگان را نداشته باشیم فقط به دلیل تسویه نشدن بدهی‌های گذشته. باید هرچه سریعتر نسبت به رفع این معضل برنامه‌ریزی کنیم در غیر این صورت مشکلاتی دوباره ایجاد می‌شود. می‌توانیم از طریق صرافی‌ها به شیوه‌های سنتی اقدام به ارسال پول کنیم باید اجازه بدهند ما خودمان مدیریت کنیم  تا حداقل تولید ادامه داشته باشد هرچند با این شیوه باید هزینه بیشتری بپردازیم.
•  با توجه به شعار سال «رونق تولید» چه پیشنهادی دارید؟
اجازه دهید شفاف بگویم؛ نقدینگی قطعه‌سازان به صفر رسیده است و برای تامین برخی هزینه‌ها مثل بیمه، مالیات  و تامین مواد اولیه مورد نیاز و پرداخت حقوق پرسنل مشکلات قابل توجهی داریم. این موارد باید برطرف شود تا بتوانیم رونق تولید داشته باشیم. ببینید یکی از پیشنهادات ما این است موضوع بیمه ومالیات را جدی مورد بررسی قرار دهند و تسهیلاتی برایمان درنظر بگیرند تا حداقل از فشار این دو بخش نسبت به تولید کاسته شود. مثلا می‌توان دوسال مالیات تولیدکنندگان را ببخشند یا حق بیمه سهم کارفرما را دولت به عهده گیرد یا اینکه اصولا با یک تنفس تقسیط کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =