طاهره چنگیز

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای رسیدن به استاندارد جهانی، تعداد دستگاه‌های شتاب دهنده خطی استان اصفهان که برای پرتودرمانی و درمان سرطان کابرد دارد باید از ۷ به ۱۵ عدد برسد.

به گزارش ایراسین، طاهره چنگیز امروز در مراسم رونمایی از طراحی و ساخت دستگاه شتاب دهنده خطی و بهره برداری آن در شهرک سلامت اصفهان اظهار داشت: به دنبال دستیابی محققان در اصفهان به تکنولوژی دستگاه شتاب دهنده خطی امروز این دستگاه در شهرک سلامت اصفهان از طریق ویدئوکنفرانس و توسط رئیس جمهور راه اندازی شد.

وی با اشاره به اینکه دستگاه شتاب دهنده خطی تا قبل از ساخت آن در ایران از کشورهای اروپایی و آمریکا وارد ایران می‌شد، ادامه داد: این دستگاه برای پرتودرمانی بیماران سرطانی کاربرد دارد که به علت کمبود دستگاه شتاب دهنده خطی در اصفهان بیماران سرطانی برای انجام رادیوتراپی در مواقعی مجبورند ماه‌ها در لیست انتظار بمانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه طراحی و ساخت این دستگاه از طریق یک شرکت دانش بنیان صورت گرفته است و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در نظارت و ارزیابی ایمنی دستگاه با سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت همکاری داشته است، افزود: سه نوع دستگاه شتاب دهنده خطی داریم که شامل توان انرژی بالا، متوسط و پایین است، دستگاه‌های شتاب دهنده خطی با توان انرژی پایین (MEV۶) می‌توانند بیش از ۸۰ درصد موارد نیاز به رادیوتراپی را پوشش دهند.

برای هر یک میلیون نفر جمعیت، نیاز به سه دستگاه شتاب دهنده خطی است

وی گفت: دستگاه شتاب دهنده خطی که امروز به بهره برداری رسید با توان انرژی پایین MEV۶ است که در حال حاضر هفت دستگاه از این نوع به شکل فعال در مراکز درمانی سطح استان اصفهان وجود دارد.

چنگیز اعلام کرد: به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت باید سه دستگاه شتاب دهنده خطی وجود داشته باشد که برای رسیدن به استاندارد آن باید تعداد دستگاه‌های شتاب دهنده خطی را در استان اصفهان از هفت به ۱۵ عدد برسانیم.

وی گفت: امید می‌رود در پی طراحی و تولید این دستگاه نیاز ما به واردات آن به صفر می‌رسد و با یک سوم قیمت ریالی و بدون وابستگی به ارز دستگاه شتاب دهنده خطی در اصفهان تولید خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در صورت صدور مجوز از وزارت بهداشت برای تولید انبوه دستگاه شتاب دهنده تولید ایران می‌توان ظرف یک سال آینده نیاز استان اصفهان به این دستگاه کاملاً رفع شود، اضافه کرد: تکنولوژی دستگاه شتاب دهنده خطی بسیار بالا است و طراحی و ساخت و تولید ایرانی و بومی کردن تکنولوژی آن کاری بسیار پر ارزش است.

وی گفت: با تولید داخلی دستگاه شتاب دهنده خطی وابستگی ما به خرید، نگهداری و تجهیزات دستگاه با تکنولوژی خارجی کاملاً از بین می‌رود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =