تولید

عضو اتاق بازرگانی گفت: پرداختن به صنایع کوچک متوسط به‌عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور قطعاً و قویاً می‌تواند موجب رونق تولید کشور می‌شود.

مسعود دانشمند در گفتگو با خبرنگار ایراسین با تاکید براینکه پرداختن به صنایع کوچک متوسط به‌عنوان پیشران توسعه اقتصادی کشور قطعاً و قویاً می‌تواند موجب رونق تولید کشور می‌شود ادامه داد: ‌شرط این مساله آن است که دولت برای این کار مصمم باشد و ابزارهای نوین را به کار بگیرد چون حتماً ابزارهای قدیمی که به کار گرفته‌اند نتوانسته جواب دهد.

وی با بیان اینکه اکنون صنایع کوچک و متوسط ما با چند مشکل روبرو هستند اظهار کرد: اولین مشکل این است که نباید بازار داخلی را در اختیار واردات گذاریم بلکه باید واردات به نحوی مدیریت شود که فضا را به تولیدکننده داخلی بدهیم.

عضو اتاق بازرگانی در ادامه با بیان اینکه موضوع دوم سرمایه‌ای است که تولیدکننده داخلی ما برای وارد کردن یا خریدن مواد اولیه نیاز دارند گفت: اگر این سرمایه را به شکل پول نقد به تولیدکننده بدهیم مشکلات تورمی ایجاد می‌کند بنابراین باید از ابزارهای نوین بانکداری استفاده کنیم، به‌نحوی‌که بانک را در واحد تولیدی مشارکت دهیم بدون اینکه بانک‌ها بنگاه‌داری کنند.

وی در خصوص سازکار ورود بانک‌ها در مساله تولید اینگونه تشریح کرد: فرض کنید یک واحد تولیدی که می‌خواهد مواد اولیه خود را از فولاد مبارکه بخرد بانک تضمین کند که پول مواد اولیه را در یک سررسید مشخصی به فولاد مبارکه می‌پردازد و بانک بگوید من این مواد اولیه را به تو دادم، حالا بیا تولید کن و در بازار بفروش و هرچقدر که فروختی پول فروش در یک حساب مشترک بین منِ بانک و واحد تولیدی می‌گذاریم و نسبت مواد اولیه‌ای که من دادم که فرض کنید ۲۰ یا ۳۰ درصد قیمت فروش است را بانک برمی‌دارد و ۷۰ درصد آن را واحد تولیدی برمی‌دارد حال این ۳۰ درصدها را بانک جمع می‌کند و منابع خرید مواد اولیه می‌شود.

دانشمند افزود: با این روش ما بدون اینکه به واحد تولیدی پولی داده باشیم واحد تولیدی را فعال کردیم و به‌اضافه اینکه کارخانه بزرگ‌تری که فروشنده مواد اولیه هست هم مشتری مطمئنی دارد که پولش را دریافت می‌کند، بانک هم بانکداری کرده است اما نه بانکداری دوره قاجار بلکه بانکداری مدرن یعنی مشارکت کرده و از ابزارهای نوین مالی استفاده کرده است.

وی در پایان با تاکید براینکه این‌ ابزارهای مالی در دنیا وجود دارد اظهار کرد: این موارد اختراع من نیست فقط باید از این فرمول‌ها استفاده کنیم و تولید را در واحدهای تولیدی خود رونق دهیم اما اگر این کارها را نکنیم واحدهای تولیدی ما یکی‌یکی تعطیل می‌شوند و بیکاری توسعه پیدا می‌کند و وقتی بیکاری توسعه پیدا کند معضل بزرگ اجتماعی اتفاق می‌افتد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =