رونق تولید

یک عضو اتاق بازرگانی مانع اصلی رونق پیدا نکردن تولید در کشور را نخواستن دولت دانست و تاکید کرد: اگر بخواهیم تولید رونق پیدا کند راه‌حل‌های آن وجود دارد و کار سختی نیست.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با ایراسین در خصوص شعار سال با بیان اینکه مسئله اقتصاد مشکل عمده جامعه است که با تولید و اشتغال می‌توان آن را حل کرد خاطرنشان کرد: تا تولید نکنیم و با تولید، اشتغال ایجاد نشود مشکل اقتصاد هم حل نخواهد شد.

دانشمند با تأکید بر اینکه واحدهای تولیدی که اکنون در کشور هستند می‌توانند حتی بیش از احتیاج کشور کالا تولید کنند ادامه داد: با این حال متأسفانه برنامه‌ریزی‌های دولت به شکلی است که کارخانه‌های تولیدی ما روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شوند و دارند عرصه بازار را به واردات می‌سپارند در نتیجه کالاهای وارداتی دارد فضای کشور را پر می‌کند و واحدهای تولیدی ما روزبه‌روز ضعیف‌تر و لاغرتر می‌شوند.

وی در خصوص راه‌حل وضع موجود خاطرنشان کرد:‌ ما باید به تولید داخلی بپردازیم اما پرداختن به تولید داخلی نباید اینگونه باشد که مانند قاعده پیکان بازار را بدون نظارت رها کنیم و توجه نکنیم کیفیت تولید چگونه می‌شود، بلکه انحصاراً بازار را در اختیار تولیدکننده داخلی قرار دهیم بلکه باید بازار داخلی در اختیار تولیدکننده داخلی باشد اما نظارت کنیم کیفیت تولیدات در سطح قابل‌قبول و استانداردهای جهانی باشد به‌اضافه اینکه قیمت تولید هم نباید آن‌قدری باشد که خریدار را از بازار بیرون کند.

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه تاکید کرد: تصور من این است با یک برنامه‌ریزی خیلی دقیق و منسجم می‌توانیم تولید را توسعه و گسترش دهیم تا درنتیجه گسترش تولید بتوانیم اشتغال را توسعه دهیم و با توسعه اشتغال می‌توانیم شاخص‌های اقتصاد کلان خود را بهبود بخشیم.

وی مانع اصلی رونق پیدا نکردن تولید در کشور را نخواستن دولت دانست و تاکید کرد: اگر بخواهیم تولید رونق پیدا کند راه‌حل‌های آن وجود دارد، وقتی شعار سال را افزایش تولید اعلام می‌کنیم و این ظرفیت هم برای افزایش تولید در کشور وجود دارد ولی این اتفاق نمی‌افتد نشان می‌دهد دولت نخواسته است؛ اکنون همه تصمیماتی که دولت می‌گیرد برای این است که این اتفاق نیافتد.

دانشمند در بخش دیگری از این ‌گفت‌وگو با بیان اینکه صنایع کوچک و متوسط بیشترین نرخ رشد، تولید ناخالص داخلی و اشتغال را نسبت به همه صنایع در کشور ما دارد اظهار کرد: بنابراین پرداختن به صنایع کوچک و متوسط توجه به پیشران تولید و اقتصاد کشور است اما خیلی ساده ما به آن‌ها توجه نمی‌کنیم.

وی در ادامه در خصوص دسته‌بندی صنایع در کشور خاطرنشان کرد: ما به واحدهای صنعتی که تا ۱۰ نفر کارگر دارند را کارگاه می‌گوییم، از ۱۰ تا ۵۰ نفر را صنایع کوچک میگوییم، از ۵۰ تا ۵۰۰ را هم صنایع متوسط میگوییم و بیشتر از ۵۰۰ کارکنان را هم صنایع بزرگ میگوییم که براین اساس تمام شهرک‌های صنعتی را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند.

وی افزود: واحدهای صنعتی که در شهرک‌های صنعتی کشور داریم صنایع کوچک و متوسط هستند که تمام لوازم‌خانگی و کالاهای مصرفی را به شکل کامل تولید می‌کنند و حتی این صنایع کوچک و متوسط مشتری صنایع بزرگ هم هستند مثلا این صنایع کوچک و متوسط اگر ورق آهن مصرف می‌کنند مشتری فولاد مبارکه می‌شوند و اگر مواد پتروشیمی بخواهند مشتری صنایع پتروشیمی می‌شوند پس بنابراین تولید صنایع بزرگ هم خوراک صنایع کوچک و متوسط می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =