اکبری

معاون فروش و بازاریابی فولادمبارکه گفت: به طور متوسط در طول تاریخ فعالیتمان چیزی حدود ۲۰% محصولات ما صادر شده است و ما در شرایط مختلف هم فعالیت داشته ایم.

محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی فولادمبارکه در راستای فعالیت ها و اهداف فولادمبارکه در سال جدید با توجه به مباحث مختلف اقتصادی در سطح ملی و بین المللی به سوالات خبرنگار ایراسین پاسخ داد که در ادامه آمده است:

ایراسین: تمرکز فولاد مبارکه بر تامین نیاز داخل و همچنین از دست ندادن بازار خارج و صادرات است و با توجه به اینکه ما مجددا در شرایط تحریم قرار گرفته ایم، بفرمایید چه تکنیک ها و تاکتیک هایی برای بحث فروش هم در بازار داخل و هم در بازار خارجی اتخاذ کرده اید تا به چشم انداز ترسیم شده برسید؟

در فولاد مبارکه در نظام سیاست استراتژیک که داریم صادرات را به عنوان یک اولویت و هدف مشخص می کنیم نه صرفا به دلیل فروش و ارائه کالاهای فولاد مبارکه، از مناظر مختلف صادرات می تواند اولویت هر شرکتی باشد. زمانی که کالای یک شرکتی در بازارها میان کالاهای شرکت های معتبر قرار می گیرد و آماده عرضه است شما بهترین بنچ مارک های میدانی را در کالاها بدون حضور مستقیم تجربه می کنی، وقتی کالای شرکت فولاد مبارکه در کنار شرکت های دیگر دارد مصرف می شود آیا دارای عیب هست، آیا شرایط بهینه را دارد و... یک میدان عملیاتی برای بحث بنچ مارکینگ محصول پدید می آورد و تامین نیازهای ارزی، حضور در بازارهای جهانی و طبق افق ۱۴۰۴ تولید رقم قابل ملاحظه ۵۵ میلیون تن مستلزم یک نگاه خیلی دقیق و عمیق و گسترده به بازارهای جهانی است. از روزی که فولاد مبارکه فعالیت های خودش را آغاز کرده ما صادرات داشته ایم و هیچ سالی نبوده که این اتفاق نیفتد اما درصد کالاهای صادراتی ما در سال های مختلف دارای نوسان بوده است.

به طور متوسط در طول تاریخ فعالیتمان چیزی حدود ۲۰% محصولات ما صادر شده است و ما در شرایط مختلف هم کار کرده ایم. وقتی به عقب بازمی گردیم و می بینم در شرایط تحریم هم صادراتمان را داشته ایم حتما تکنیک هایی که اتخاذ شده تکنیک های مناسبی بوده که ما را به موفقیت رسانده و در شرایط کنونی هم صادرات اولیت ما است و تکنیک و تاکتیک ما چیز ثابتی نیست چون عملیات فروش را نمی توان با یک شیوه و گارد و پوزیشن پیش برد و بسته به شرایط استراتژی و نگاه تغییر می کند. ان شاءالله در شرایط فعلی هم صنعت فولاد سربلند بیرون خواهد آمد و من همین جا قول می دهم ما در صادرات متوقف نخواهیم شد.

ایراسین: طبق قول هایی که شرکت ایمیدرو برای حمایت از تولیدکنندگان داده است آیا در چند وقت اخیر شاهد این حمایت ها بوده اید؟

بحث هایی که برای حمایت های وزارت خانه یا تامین نیاز های ارزی می شود در قابل مصوبه ها و برنامه و طرح ها است و قطعا نگاهی که ایشان دارند نگاه بلند مدتی است و باید بیشتر منتظر باشیم تا ببینیم موارد مطرح شده در میدان عمل و تبدیل شدن به مصوبات و بخش نامه ها چگونه رقم خواهد خورد. البته در سال های گذشته ایمیدور حمایت هایی داشته است و اشاره من صرفا به ایمیدور نیست و در مجموعه وزارت خانه، معاونت معدنی و ایمیدرو که بیشترین ارتباط را با ما داشته اند همکاری های خوبی هم داشته اند اما شاید همکاری ها مطابق انتظار صنعت فولاد نباشد ولی در حد منابع موجود شاید بیشترین تلاششان را انجام داده اند. باید دید در گذر زمان چه اتفاقاتی می افتد و ما خیلی امیدوار هستیم.

ایراسین: در مورد نشستی که تولیدکنندگان معترض لوله و پروفیل با فولاد مبارکه برگزار کرده و رضایت آن ها حاصل شد توضیح بفرمایید.

ما یک فروشنده ایم، همیشه تعامل می تواند تیم ما را به اهدافمان نزدیک تر کند، ما نمی توانیم با مشتری مان بجنگیم. بزرگترین مشتری فولاد مبارکه صنف لوله و پروفیل هستند و بین ۲۵-۳۰ درصد محصولات ما به آن ها ارائه می شود و بیشترین خرید آن ها در سال جاری محقق خواهد شد چون خوشبختانه میزان صادرات آن ها هم افزایش داشته است. تعاملاتی که ما با مشتری هایمان داریم در حد منابع ما مدیریت می شود، متاسفانه امروز مشتری های ما به دلیل مشکلات مالی و مسائل بانکی کشور با چالش مواجه شده اند که از ما انتظار زیاد دارند و ما خودمان هم یک شرکت تولیدی هستیم و در حد بضاعتمان سعی کرده ایم متناسب با وضعیت بازار شرایطی را فراهم کنیم که مشتری ها از ما رضایت داشته باشند. در توافق گذشته هم از سمت ما تغییری ایجاد نشد منتها نگاه دوستان نسبت به ما تغییر کرد و به تعاملاتی انجامید که دو طرف از این تعاملات سود می برند و امیدواریم ما را به نتایج خوبی برساند. ما به دنبال گسترش دامنه فروشمان به دوستان هستیم، ابعادی که طی چند سال فعالیت فولاد مبارکه از خارج از کشور تامین می شده اما امروز تماتمی نیازهای دوستان را در هر رنج ابعادی در دامنه تولیدات مان تامین می کنیم و نگاهمان این است که حمایت کنیم تا در زمینه صادرات موفق تر باشند تا هم در امر اشتغال مملکت سهیم باشیم و هم زمینه فروش بیشتر برای خودمان رقم بخورد.

ایراسین: مقایسه کوتاهی در آمار سال های گذشته داشته باشید.

وضعیت ما در سال ۹۷ در میزان فروش در بازار داخل تقریبا برابر سال ۹۶ است و چیزی بیش از سال گذشته فروش نداریم، اتفاقی که افتاد میزان مصرف سال ۹۷ کشور در ورق های تخت مقداری کمتر از سال ۹۶ بود ولی با این فضا ما توانستیم سهم مان را حفظ کنیم و پیش بینی می کنیم سال ۹۸ بیشتر از سال ۹۷ در بازار داخلی فروش کنیم. استراتژی ما این است که اجازه ندهیم مشتریان ما در بازار داخل به غیر از فولاد مبارکه انتخاب دیگری داشته باشند.

ایراسین: این موضوع که تمرکز فولاد مبارکه بر توسعه در جنوب کشور است را تایید می کنید؟

به عنوان اقتصاد محور بله ولی انسان محور خیر.  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =