• ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
  • کد خبر: 1900
  • readingTime: ۶ دقیقه
دو پیش نیاز اصلی توسعه صنعت فولاد ایران

به گزارش ایراسین، اصفهان شهری است صنعتی این مساله از دیرباز به پیشانی اصفهان مهر زده شده و نصف جهان را با صنعتش می شناسند. در این میان شهرک های صنعتی به عنوان قطب های مهمی قلب صنعت اصفهان را به دست گرفته اند، صنایعی که باید به لحاظ تکنولوژیک به روز شده و سوددهی داشته و آینده خوبی را برای خود رقم بزنند.

بسیاری اعتقاد دارند که دولت باید حمایتهای لازم را در راستای توسعه، رونق و به روز رسانی صنعت در استان اصفهان انجام بدهد چرا که صنعت و نیروی کار در اصفهان و ظرفیت های موجود در سطح کشور چیزی نیست که از نظرها پوشیده باشد و به همین خاطر با در نظر داشتن پتانسیل هایی که در این شهر و استان وجود دارد باید با برنامه ریزی مناسب و با تجهیز ماشین آلات و به روز رسانی آنها از مشکلاتی که باعث رکود می شود و زیان دهی واحدهای تولیدی می شود جلوگیری کرد.

توسعه باید هماهنگ با تکنولوژی باشد

امیر جبارزارع سهامدار شرکت صنعتی جبار اطلس اصفهان که درزمینه ساختن جرثقیل های کامیونی فعالیت می کند این مشکلات را از نزدیک لمس کرده است مشکلاتی که بابت وام و تسهیلات بانکها با آن روبرو بوده است.

وی با اشاره به اینکه این برای توسعه فعالیت های خود باید با تکنولوژی های روز و نوین دنیا هماهنگ باشند بیان می کند:یکسال است که به دنبال گرفتن وام هستیم و اکنون که شب عید است این وام تایید شده و به ما گفته اند که تنها ۱۰ روز وقت دارید که این مساله را حل کنید این در حالی است که روی سند کارخانه بانک ها وام نمی دهند و می گویند که باید سند ملکی باشد.

جبار زارع با اعلام اینکه توسعه صنعت در استان در گروی باز سازی و نو سازی است و کارخانه های موجود در استان باید باز سازی شوند اظهار می دارد:کارخانه ما اگر به روز شود می تواند بازدهی بیشتری داشته باشد به عنوان مثال یک دستگاه cng  معادل با ۴۰ دستگاه تراش و استادکار درجه یک است.

سهامدار شرکت صنعتی جبار اطلس اصفهان با بیان اینکه دور نما برای توسعه صنعت باید بلند باشد تاکید می کند: باید در بازار های جهانی به جایگاه ویژه و مناسبی دست پیدا کنیم و این در صورتی که ماشین آلات ما مربوط به ۳۰ یا ۴۰ سال پیش باشد میسر نخواهد شد.

صرفه جویی در ارز با تولید داخلی

وی گفت: ماشین آلاتی که ما اکنون داریم با نمونه آلمانی رقابت می کند و تنها سازنده ای هستیم که اگر ماشین آلاتمان به روز نباشد باید از خارج وارد کنیم.

جبارزارع با اعلام اینکه اگر ما بتوانیم به روز شویم یک دستگاه را با مبلغ بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان تولید خواهیم کرد تصریح می کند :این در حالی است که همین ماشین با کیفیت کمتر اگر از خارج کشور وارد شود رقمی معادل ۳۵۰ میلیون را به خود اختصاص می دهد و تنها یک نتیجه عایدمان می شود به روز رسانی و حمایت از واحدهای تولیدی در شهرک های صنعتی معادل صرفه جویی ارزی است.

با تمام این احوال با توجه به اینکه هنوز واحدهای صنعتی در اصفهان در خم کوچه به روز رسانی به سر می برند و همین عامل سبب شده که در بسیاری از شهرک های صنعتی استان شاهد واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل باشیم.

از طرفی اتفاقات اقتصادی و تحریم ها سبب شد که واردات کمتری انجام شود و تولید کنندگان داخلی برای تامین نیاز بازار داخلی فرصت بیشتری برای تولید به دست بیاورند. به همین دلیل در شرایط فعلی موقعیت برای تولید داخلی ایده آل است البته این در صورتی است که بتوان به واحدهای تولیدی فضای کافی و امکانات و تسهیلات لازم را برای این واحدها ایجاد نکنند نمی توان به پایدار بودن و رقابت با تولیدات داخلی امیدوار بود.

از صنعتگران حمایت کنید

یک فعال صنعتی دیگر هم که مایل نیست نامش فاش شود با اشاره به معضلاتی که در این رابطه وجود دارد تصریح می کند: اگرچه باید پذیرفت که واحدهای خارج از شهرک های صنعتی کمتر در دید آماری قرار می گیرند و توجه بیشتری به فعالیت واحدهای مستقر در شهرک ها وجود دارد، اما شهرک های صنعتی هم خدمات مطلوب و قابل قبولی ارائه نمی دهند تا سرمایه گذار نسبت به فعالیت در این محیط ها ترغیب شود و از آن استقبال کند. در بسیاری از نقاط استان مشاهده می شود که واحدهایی صنعتی خارج از این شهرک ها در کنار یکدیگر تاسیس می شوند و بدون این که متولی داشته باشند نیازهای خود را تامین می کنند. چون از بروکراسی های اداری تامین نیاز در شهرک های صنعتی و زیان ناشی از تجمیع مشکلات واحدها در کنار یکدیگر فاصله دارند.

او به طور غیرمستقیم از بحران شهرک‌های صنعتی خبر می‌دهد برخی از طرح های نیمه تمام را باید در نظر گرفت با توجه به اینکه اگر به‌ این واحدها منابع مالی کمی تزریق شود، می‌توان آنها را وارد چرخه اقتصاد کرد.

عدالت صنعتی نقطه عطف رفع بیکاری

این فعال صنعتی اجرای طرح عدالت صنعتی را نقطه عطفی در رفع معضل بیکاری می‌داند و می‌گوید: اولویت اساسی در اجرای این طرح بزرگ صنعتی، راه اندازی واحدهای نیمه تعطیل است.

در همین رابطه محمد جواد بگی با اشاره به واقعیت تلخ موجود در اقتصاد کشور می گوید: متاسفانه در حال حاضر نیروهای انسانی بصورت خام و با حداقل مهارت به بازار کار به ویژه در بخش تولیدی و صنعت کشور، عرضه می شود که بخش عمده ای از آنها به دلیل نداشتن مهارت لازم در این بخش ها جذب نخواهند شد، آن بخش کوچکی هم که پذیرفته می شود، در طول زمان با صرف هزینه های کلان از سوی واحدهای صنعتی و صرف سرمایه زمانی عظیمی از سوی خود فرد، آموزش و مهارت لازم را جهت شغل و حرفه مد نظر خود کسب می کنند که این روند هم سبب تحمیل هزینه های کلان به واحدهای صنعتی کشور است و هم سرخوردگی نیروهای انسانی را به دنبال دارد.

وی می افزاید:مستهلک شدن ماشین آلات صنعتی و به روز نبودن آنها توان رقابتی را از واحدهای تولیدی می گیرد و به همین خاطر ما باید به سمتی برویم که ارز کمتری از کشور خارج شود.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی اصفهان با اشاره به اهمیت مدیریت در صنعت و شهرک ها اظهار کرد: اگر در شهرک های صنعتی مانند یزد و اصفهان شاهد رونق صنعت هستیم به این دلیل است که مدیریت خوبی بر این شهرک ها و ارائه خدمات در آن ها وجود دارد. به موازات سرمایه در گردش و نقدینگی، مدیریت هم نقش بسیار مهمی در صنعت دارد.

ارتباط صنعت با مراکز دانش بنیان

برخی از کارشناسان اعتقاد دارند برای بالا بردن کیفیت کالاها نیز یکی از اساسی‌ترین راه‌ها ارتباط صنعت با مراکز دانش‌بنیان و دانشگاه‌هاست، چرا که این موضوع تجربه موفق تمام کشورهای پیشرفته بوده و هر کجا که تعامل و ارتباط مناسبی بین صنعت و دانشگاه وجود داشته ضمن آنکه کیفیت کار بالا رفته قیمت تمام شده پایین‌تر آمده و سرعت پیشرفت نیز افزایش یافته است، لذا با توسل به این راه‌ها باید سعی شود از تولیدکنندگان حمایت کنیم

از طرفی وام های بلند مدت با سود کم و برداشتن موانع بوروکراسیهای بانکی و دادن تسهیلات لازم به صنعتگران می تواند آینده روشنی را برای آنها رقم زده و تا با اتکا به حمایت ها انگیزه ای برای به روز رسانی و تولید و در نتیجه خودکفایی داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =