موتورسیکلت

عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان موتورسیکلت با اشاره به سیاست‌گذاری‌ها و اظهارنظرهای غیرکارشناسی اعلام کرد: به بهانه‌های مختلف تولید کارخانه‌های موتورسیکلت‌ را به صفر رسانده‌اند که این روند باعث بیکاری گسترده می‌شود.

به گزارش ایراسین سیدابوالفضل حجازی، در این زمینه گفت: به دلیل بی‌توجهی به قوانین مصوب و عدم ایجاد زیرساخت‌های مناسب از سوی مجریان بخش‌های مختلف اکنون معیشت 7 تا 12 هزار خانواده وابسته به این صنعت 40 ساله در خطر است و اگر مسئولان مانع این کارشکنی‌ها نباشند قطعا به زودی بحران در این بخش ایجاد می‌شود.
حجازی در ادامه افزود: براساس آخرین مصوبه‌ای که هیات وزیران داشته به ازای تولید هر دستگاه موتور سیکلت باید یک دستگاه موتورسیکلت از رده خارج شود درحالی که از ابتدای تابستان سال جاری که مصوبه اجرایی شد هیچ مرکز اسقاط موتورسیکلتی ایجاد نشده و حتی یک برگه اسقاط در بازار نیست که تولید کنندگان خریداری کرده و روند تولید خود را ادامه دهند.
این مقام صنفی ضمن تاکید بر اراده تولید کنندگان برای اجرای قانون تصریح کرد: امروز تولیدکنندگان پس از شش ماه دیگر امکان تولید ندارند و انبار کارخانه‌ها مملو از تولیدات قبلی شده درحالی که اگر مجری مربوطه زمینه اجرای قانون را فراهم کرده بود نه تنها چرخ کارخانه‌ها حرکت داشت بلکه همگان منافع آن را استفاده می‌کردند.
به گفته وی اغلب مجریان و برخی کارشناسان محترم اظهارنظرهای غیرواقعی می‌کنند که باعث انحراف ذهن سیاست‌گذاران در بخش‌های مختلف شده است به عنوان مثال برخی اعلام کرده‌اند که هم اکنون 10 میلیون موتورسیکلت‌آلاینده داریم درحالی که اگر واقعیت امر را بخواهیم اصولا موتورسیکلت‌هایی که مدنظر این بزرگواران است نه تنها در کلان‌شهرها تردد ندارند بلکه تعداد محدودی از آنها در روستاها و مناطق دور افتاده تردد می‌کنند که اصولا تاثیری در آلایندگی و مسئله امروز کشور ندارد.
وی بیان داشت: مدل تولیدی 70 درصد موتورهای مورد استفاده در تهران برای سال های 95 تا 97 است که انژکتوری بوده و از استانداردهای روز برخوردارند، اما بیشتر موتورهای فرسوده در شهرهای کوچک و روستاها تردد می کنند که هیچ خطر آلایندگی زیست محیطی ندارند. 
عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان موتورسیکلت در ادامه تصریح کرد: به عنوان مثال اکنون اگرچه در تهران تعداد موتورسیکلت‌زیاد به نظر می‌رسد اما واقعیت امر این است که تنها 2 میلیون از آنها تردد می‌کنند که مربوط به پیک‌ها و سایر کاربران دائمی است اما بخش عمده‌ای یا در پارکینگ‌ها برای مدت طولانی توقف دارند یا اینکه فقط دوبار در روز برای یک مسیر مشخص رفت و برگشت بکار گرفته می‌شوند، درحالی که برخی افراد این وسیله نقلیه را عامل اصلی آلایندگی اعلام کرده‌اند.
این مقام صنفی  افزود: به نظر می رسد امروز برخی با پیش کشیدن مسائل زیست محیطی و فراهم نبودن زیرساخت های اسقاط در تولید موتورسیکلت، به دنبال ضربه زدن به این صنعت هستند؛ اتفاقی که مشابه آن را در صنعت کفش، نساجی و غیره شاهد بودیم. 
حجازی به خبرنگار ما گفت: من براین باورم که برخی کمر به تعطیلی کارخانه‌های تولیدی و افزایش واردات در این صنعت بسته‌اند چون وقتی یک واحد تولیدی موتورسیکلت تولید می‌کند رقمی بین 300 تا 500 دلار ارزبری دارد اما وقتی یک دستگاه موتورسیکلت کامل وارد می‌شود این رقم 4 هزار دلار می‌رسد.
این مقام صنفی معتقد است این روزها سازمان حفاظت محیط زیست به ترمزی مقابل تولیدکنندگان موتورسیکلت تبدیل شده، به طوری که در سال 95 بحث خروج موتورهای کاربراتوری از تولید، در سال 97 تولید موتورهای انژکتوری و در سال 97 بحث استاندارد یورو4 موتورها و پس از آن تولید موتورهای برقی را مطرح کردند و این مسائل به کاهش 80 درصدی تولید موتور در کشور انجامید. 
وی اظهار کرد: اینگونه حاشیه سازی‌ها را نه تنها به نفع اقتصاد کشورمان نیست بلکه فرصتی است برای شیطنت‌های دشمنان که بتوانند از این طریق مشکلاتی برای افکار عمومی ایجاد کنند، به عنوان مثال همین موارد تعداد تولیدکنندگان موتورسیکلت را از 200 واحد به 24 واحد تقلیل داده و احتمالا تولیدکنندگان فعلی نیز به زودی با مشکل عمده روبرو می‌شوند چون نزدیک به 20 هزار دستگاه موتورسیکلت روی دستشان مانده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =