• ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
  • کد خبر: 1598
  • readingTime: ۱ دقیقه
سد زاینده رود

ورودی آب به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ تا ۲۳ بهمن‌ماه در مجموع ۲۳.۷۹ میلیارد متر مکعب بوده که بیانگر رشد ۲۷۰ درصدی نسبت به سال آبی گذشته است.

به‌گزارش ایراسین و بر اساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، حجم آب ورودی به مخازن سدهای حوضه کارون بزرگ، کرخه و مارون از ابتدای سال آبی ۹۸-۹۷ تاکنون ۱۵ میلیارد و ۲۵۸ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال آبی گذشته ۴۴۵ درصد افزایش داشته است.

حجم آب ورودی به سدهای "کارون ۴"، "کارون ۳"، "شهید عباسپور"، "مسجد سلیمان" و "گتوند علیا" در استان خوزستان پنج میلیارد و ۷۳۳ میلیون مترمکعب گزارش شده که نسبت به سال گذشته در همین مدت از ۳۱۴ درصد افزایش برخوردار بوده است.
بر همین اساس، سد مارون با ۸۸۳ میلیون مترمکعب ورودی آب، از بیشترین میزان ورودی نسبت به سدهای خوزستان برخوردار بوده که این میزان افزایش، رشد ۸۹۸ درصدی ورودی را در مقایسه با سال آبی گذشته به ثبت رسانده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر ۸۱ درصد مخازن سدهای حوضه کارون بزرگ، کرخه و مارون پر شده که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۷۷ درصد رشد داشته است.

*
کاهش ۳۸ درصدی مخازن سدهای استان سیستان و بلوچستان

بر اساس اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، میزان ورودی به سدهای استان سیستان و بلوچستان نیز از ابتدای سال آبی (۹۸-۹۷) ۸۴ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال آبی گذشته حدود ۱۰۰ برابر جهش یافته است.

بیشترین حجم آب ورودی به سدهای استان سیستان و بلوچستان از ابتدای سال آبی جاری، مربوط به سد "پیشین" بوده که با ۳۹.۲ میلیون مترمکعب و ۵۰ برابر سال گذشته درصد رشد رکورددار است.

اما با این وجود هم‌اکنون ۲۵ درصد حجم مخازن این استان پر شده و این میزان حجم آب ۳۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

این گزارش حاکی‌است، سدهای "شمیل و نیان"، "استقلال" و "جگین" در استان هرمزگان نیز در همین مدت، مجموعاً ۱۵۱ میلیون متر مکعب ورودی آب داشته که از رشد ۵۷۷۶ درصدی نسبت به سال آبی گذشته برخوردار بوده اند.

هم‌اکنون ۴۷ درصد سدهای استان هرمزگان پر شده و این میزان حجم آب نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ورودی آب به مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی (۹۸-۹۷) تا ۲۳ بهمن‌ماه در مجموع ۲۳.۷۹ میلیارد متر مکعب بوده که بیانگر رشد ۲۷۰ درصدی نسبت به سال آبی گذشته است.

در حال حاضر، ظرفیت کل مخازن سدها ۵۰ میلیارد متر مکعب گزارش شده که نسبت به سال آبی گذشته ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =