اشتغال

به گزارش ایراسین، وقتی صحبت از اشتغالزایی و کارآفرینی می‌کنیم معمولا توجه‌ها به سمت صنایع مختلف و کسب وکارهای معمول جامعه خواهد رفت درحالی که فرصت‌های بسیاری بخصوص برای بانوان کارآفرین در صنعت گردشگری یا همان صادرات نامرئی خودمان وجوددارد.
براساس آمارهای منتشر شده از سوی نهادهای معتبر بین المللی صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع پررونق حتی در دوران رکود اقتصادی نیز توانست جایگاه ویژه‌ای برای خود دست و پا کند تاجایی که پس از صنعت نفت و خودروسازی این صنعت گردشگری است که توانسته میان انواع و اقسام فرصت‌های سرمایه‌گذاری خودنمایی کند.
این درحالی است که نباید فراموش کنیم نقش بانوان در این صنعت قابل توجه است و برخلاف سایر صنایع گردشگری می‌تواند فرصتی برای ورود و کارآفرینی بانوان ایجاد کند، به این دلیل که سه بخش عمده گردشگری یعنی صنایع‌دستی، اقامت و خوراک به نوعی با بانوان ارتباط داشته و این بخش فعال جامعه می‌توانند جایگاه ویژه‌ای برای خود دراین موارد دست و پا کنند.
اما به راستی نقش زنان در صنعت گردشگری چیست؟
مریم رنجبری، مدرس دانشگاه در رشته مدیریت گردشگری در این زمینه می‌گوید: اگر بخواهیم درباره ایران به طور مشخص صحبت کنیم نقش بانوان در صنعت گردشگری اگرچه می‌تواند بسیاری تعیین کننده باشد اما تاکنون زیاد به آن توجه نشده است.
رنجبری در ادامه افزود: مهمانوازی ایرانیان زبان‌زد خاص و عام است که به نوعی از کدبانویی خانم‌های ایران سرچشمه‌می‌گیرد و فرهنگی جا افتاده در کشورمان است اما در بخش صنایع دستی می‌بینیم اغلب مصنوعات تولید شده شهرستان‌ها حاصل دسترنج بانوان ایرانی است و در بخش خوراک هم این دست‌پخت بانوان است که می‌توانند کام مهمانان یا همان گردشگران را شیرین کند، به همین دلیل بانوان ایرانی امتیازی ویژه نه تنها در رونق گردشگری کشورمان خواهند داشت بلکه می‌توانند سهم بالایی در اشتغالزایی پایدار بخصوص در روستای ایران زمین داشته باشند.
این مدرس دانشگاه معتقد است، توانمندی‌سازی بانوان در روستاها برای ایجاد مراکز بومگردی، کارگاه‌های تولید صنایع دستی و خوراک‌های محلی می‌تواند فرصتی را در اختیار مسئولان دولتی قرار دهد تا با حفظ معیشت روستاییان جلوی مهاجرت به شهرستان‌های بزرگ و خالی شدن روستاها را بگیرند.
رنجبری تاکید کرد: زنان روستایی همواره در بخش‌های مختلف زندگی روزانه همراه همسران خود در مزارع و دیگر کارها مشارکت دارند این درحالی است که می‌توانند با حضور در بخش گردشگری دستاوردی بالاتر و مفیدتر نه تنها برای خانواده بلکه برای سرزمین کهن ایران ایجاد کنند.
وی به ایراسین گفت: مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اگرچه برنامه‌هایی درباره تشویق سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف گردشگری بخصوص در روستاها اجرایی کرده‌اند؛ اما همچنان آنطور که شایسته بوده به نقش بانوان در رونق صادرات نامرئی کشورمان توجه نشده و با توجه به امتیازات گسترده و ویژه‌ای که ایران در جذب گردشگران دارد باید به این بخش فعال از جامعه توجه جدی‌تری بشود.
در همین حال دکتر علی خاکساری، مدرس دانشگاه در رشته مدیریت گردشگری نیز به ایراسین گفت: اگر به واقع بخواهیم درباره نقش بانوان در صنعت گردشگری اظهار نظر کنیم باید بگوییم اصولا بخش عمده‌ای از این صنعت وابسته به هنر، خلاقیت، توانمندی و مدیریت بانوان است، به این دلیل که اغلب بخش‌های گردشگری در نهایت به توانمندی بانوان ختم خواهد شد.
خاکساری در ادامه افزود: هنر خانه‌داری و کدبانویی خانم‌ها اصلی‌ترین سرمایه‌ای است که این گروه در اختیار دارند تا بتوانند از بخش گردشگری منافع قابل توجهی به دست آورند، چون سه ضلع اصلی در صنعت گردشگری اقامت، سوغات و خوراک است و هر سه این موارد در توانایی  بانوان قرارداد.
این مدرس دانشگاه معتقد است مسئولان سازمان میراث فرهنگی ایران می‌توانند با برگزاری دوره‌های توانمندسازی بانوان بخصوص در روستاها زمینه مشارکت این بخش مولد جامعه در رونق کسب و کارهای مرتبط با صادرات نامرئی است، درحالی که می‌بینیم چنین برنامه‌هایی به صورت منسجم برای بانوان بخصوص در روستاها برگزار نشده است.
وی تصریح کرد: ایجاد انجمن‌های مختلف برای بانوان در یک روستا مثلا در بخش‌های اقامتی، سوغاتی و صنایع دستی یا تهیه خوراک‌های محلی امکاناتی را فراهم می‌کند که بانوان در این مناطق با بکارگیری توانمندی دیگران قدرت رقابت بالایی برای توسعه کسب و کارشان داشته باشند.
خاکساری در ادامه افزود: البته در این موارد مدیریت سازمان میراث فرهنگی تعیین کننده است به این دلیل که در نهایت روستاها و سرمایه‌گذاری‌های پراکنده این بانوان باید در شرایطی کانالیزه و مدیریت شود که با شکست مواجه نشده و روند روبه رشد به خود ببیند.
اقتصاد روستاها درگرگون خواهد شد
از سوی دیگر دکتر رحیم یعقوب‌زاده، مدرس اقتصاد گردشگری نیز در این زمینه به ایراسین گفت: اهمیت توجه به مدیریت بانوان در بخش‌های مختلف گردشگری در شرایط فعلی بر هیچ کس پوشیده نیست بخصوص وقتی صحبت از معیشت خانوار روستایی می‌کنیم.
یعقوب‌زاده در ادامه افزود: اصولا بانوان می‌توانند نقش‌آفرینی بالایی در صنعت و اقتصاد گردشگری داشته باشند ولی درباره کارآفرینی بانوان روستایی شرایط و اهمیت ویژه‌ای وجوددارد که باید به آن دقت نظر داشته باشیم، به این دلیل که اکنون معیشت‌روستاییان به واسطه تغییرات اقلیمی تحت تاثیر قرار گرفته و همین نکته عاملی در مهاجرت گسترده و خالی شدن روستاها شده است.
وی تصریح کرد: در برخی مناطق کمبود آب باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی شده و همین نکته عامل بروز چالش‌های اقتصادی خانواده‌های روستایی است درحالی که همین میزان آب محدود می‌تواند علاوه بر سبز نگهداشتن بخش قاب توجهی از مزارع، مشاغل مربوط به صادرات نامرئی را نیز سیراب کند.
این مدرس دانشگاه معتقد است، ایجاد تعاونی‌های تولید صنایع دستی، ایجاد اقامت‌گاه‌های بومگردی، ایجاد کارگاه‌های تولید خوراکی‌های محلی و عرضه آنها در کلان‌شهرها می‌تواند امتیازی برای زنده نگهداشتن روستاها شناخته شود تا اینکه به دلیل بحران کم آبی روستاها خالی از سکنه بشود و حاشیه نشینی در شهرها با مشکلات عمده‌ای که به همراه دارد روند افزایشی به خود بگیرد.
یعقوب زاده به خبرنگار ما گفت: امروز چهارفصل بودن ایران و همچنین تنوع تولیدات صنایع دستی که کاملا متکی به مواد اولیه بومی هر منطقه است امتیازهای ویژه‌ای درکنار ایجاد اقامت‌گاه‌های بومگردی برای زنان روستایی ایجاد کرده که باید از آنها استفاده بهینه شود نه اینکه به صورت پراکنده و بدون مدیریت رقابتی منفی در میان کارآفرینان ایجاد بشود.
و اما کلام آخر
براساس برآوردهای انجام شده روند ورود بانوان به بازار کار در ایران بخصوص تحصیلکرده‌ها درحال رشد است و شاید بتوان گفت نیمی از جمعیت فعال و آماده به کار ایران زمین را این گروه تشکیل می‌دهند. به همین دلیل توجه و مدیریت ورود بانوان کارآفرین بخصوص در روستاها به بخش گردشگری امتیازی غیرقابل انکار برای اقتصاد کشورمان به ارمغان خواهد آورد که می‌توانیم براساس همین دستاوردها دلارهای نفتی را از اقتصاد کشور دور کرده و اشتغالزایی پایداری برای جامعه ایجاد کنیم، چون هزاران سال تمدن و هنری غیرقابل رقابت سرمایه اولیه این سرزمین است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =