صادرکننده

به گزارش ایراسین، در دنیای کنونی که حال و اوضاع اقتصاد وضعیت نامناسبی دارد، رقابت حرف اول را می زند و صادرات نقش مهمی در بهره وری ایفا می کند. به نوعی رابطه مثبت و معناداری بین صادرات و رشد اقتصادی وجود دارد. در این گردونه به واسطه مشکلات عظیمی که در اقتصاد ما وجود دارد بسیاری از صادر کنندگان از چرخه تولید و صادرات عقب می مانند، اما در این بین برخی هم با وجود مشکلات عظیم موفق می شوند. سید وحید دزفولی، یکی از فعالان صادرکننده در این میان معضلات فراوانی در این رابطه داشته است، اما توانسته به عنوان یک صادرکننده موفق با دست و پنجه نرم کردن با مشکلات به موفقیت برسد و از افرادی به شمار می‌رود که طی سالیان گذشته در این صنعت مشغول به فعالیت بوده و توانسته در کنار صادرات محصولات کشاورزی به نقاط مختلف دنیا زمینه اشتغال‌زایی جوانان را نیز فراهم کند. این کارآفرین و صادرکننده نمونه اکنون مدیرعامل شرکت آراسیب سپاهان و رییس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی را بر عهده دارد و توانسته نقش کلیدی خود را در امر صادرات محصولاتی که تولید می کند داشته باشد، پای صحبت های فردی نشستیم که اعتقاد دارد با برنامه ریزی و بازار سازی می شود به نمونه شدن دست یافت.

گویا شما با وجود مشکلات فراوان در امر صادرات موفق عمل کرده اید در این رابطه می توانید دلایل موفقیت خود را شرح دهید.

بیش از 15 سال است درزمینه صادرات محصولات کشاورزی فعالیت می‌کنم، البته به‌ طور رسمی 14 سال سابقه فعالیت در زمینه صادرات محصولات کشاورزی دارم. از ابتدا سعی بر این بود که بتوانیم از ظرفیت‌های کشاورزی حداکثر استفاده را داشته باشیم و به همین جهت صادرات محصولات کشاورزی از الویت های اصلی برنامه‌ریزی در شرکت ما بوده است. در واقع ما به دنبال صادرات محصولات با مزیت رقابتی بالا هستیم، در بعضی محصولات زیرساخت‌های خوبی وجود دارد و بازارهای هدف خاصی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها بهره جست و خوشبختانه در همین راستا صادرات به اروپا و کشورهای اسکاندیناوی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. خوشبختانه در طول سال‌های فعالیت خود توانسته‌ایم علی رقم وجود تمامی مشکلات موجود فعالیت‌های صادراتی و اقتصادی خود را حفظ کنیم و استمرار این امر را لازمه کار خود دانسته و می‌دانیم، البته در چند سال اخیر به دلیل مشکلاتی که سراسر کشور را در برگرفته است فعالیت‌های ما نیز تحت‌الشعاع قرارگرفته و مشکلاتی برای ما ایجادشده اما همچنان با جدیت به دنبال انجام رسالت خود هستیم. ما از ابتدا سعی کردیم نگاهی صادرات محور داشته باشیم و در همین جهت بازارهای هدف را شناسایی و در راستای حفظ مشتریان خود تلاش کرده‌ایم، باوجود مشکلاتی که به‌خصوص در زمینه حمل و نقل محصولات و سیستم‌ بانکی وجود دارد به سمت تثبیت قیمت رفتیم تا بتوانیم مشتریان خود را حفظ کنیم. در رقابت‌های اقتصادی امروز ارزشمندترین رکن مشتری است و در سطح کشور تنها چند شرکت وجود دارد که در حوزه فعالیت شرکت ما وارد شده و در حال فعالیت هستند. دلایل موفقیت کشورهای دیگر این است که وقتی می بینند یک محصول قابلیت صادراتی دارد کمپانی های بزرگ وارد این کار می شوند و این موضوع بهره وری آنها را بالا می برد.

فعالیت شما بیشتر در زمینه صادرات محصولات کشاورزی است به نظر شما با توجه به مباحثی که عنوان کردید ما توانسته ایم تولید محصولات کشاورزیمان را متناسب با بازارهای هدف صادراتی تنظیم کنیم؟

متاسفانه ما هنوز این اتفاق را رقم نزده ایم و بزرگ‌ ترین مشکل درزمینه کشاورزی مربوط به عدم وجود زیرساخت‌های صادراتی است، متأسفانه سیستم استانداردی برای صادرات تولیدات کشاورزی نداریم و تولید محصول متناسب با بازارهای هدف صادراتی نیست، زیرا نگاه تولیدکنندگان ما تنها به بازار داخل است، اما باید توجه داشت این نگاه نیاز به اصلاح دارد. در حال حاضر روسیه بازار خوبی برای صادرات دارد و می‌تواند بازار خوبی برای فروش محصولات کشاورزی و غذایی ما باشد، اگر برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود به‌ راحتی می‌توان دو تا سه میلیارد دلار صادرات به روسیه داشت، اما مشکل اینجاست که زیرساخت‌های مناسب صادرات وجود ندارد. درزمینه سیب‌ درختی ظرفیت‌های فراوانی در کشور وجود دارد، در حال حاضر مقدار زیادی سیب در سردخانه‌ها موجود است اما به دلیل عدم وجود امکانات لازم صادرات این محصولات امکان‌پذیر نیست. در زمینه مرغ نیز مشکلات زیادی وجود دارد، امروز تولید کنندگان این محصول با نیمی از ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و در مجموع باید گفت تولیدکنندگان نیز با مشکلاتی روبرو هستند، باید به گونه ای سیاست‌گذاری شود که زمینه صادرات مازاد تولیدات فراهم باشد و ما بتوانیم برای این مازاد تولید بازارسازی کنیم.

اما قبول دارید که قبل از بازارسازی در زمینه صادرات باید به کیفیت بسته بندی هم توجه شود تا رقبا از ما در این زمینه پیشی نگیرند.

بله درست است متاسفانه ما هنوز در کشور سیستم بسته بندی مناسب نداریم و برندینگ در کشور ما جا نیفتاده است. در صورتی که در زمینه صادرات محصول ما باید به تعهد، کیفیت، قیمت و بسته بندی مناسب فکر کرده باشیم و چون شرکت های صادرات محور بزرگ در این زمینه نداریم با مشکل روبرو هستیم.

قوانین دست و پاگیر تا چه حد به این مشکلات اضافه می کند؟

خب به هر حال به خاطر اینکه تولید ما بر حسب نیازهای داخلی است و مازاد آن برای صادرات است دولت مجبور است یکسری قوانین را وضع کند. البته قوانین خیلی بهتر شده منتها چون شرکت ها بزرگ نیستند قانونگذار سلیقه ای و بر حسب بازار عمل می کند بماند که سیاست های کلی و سیاست های منطقه ای هم مشکلات زیادی را برای صادرات ایجاد می کد و بازار سازها را دچار مشکل کرده است اگر سیاست ما تقتصادی می شد خوب بود ولی متاسفانه اقتصاد سیاسی داریم که درست نیست.

برخی جوانان با استعدادهایی که دارند می توانند کسب و کار خوبی راه بیاندازند، اما مشکل اینجاست که راه ورود به این عرصه را نمی دانند، آیا مسیر سختی برای ورود به بازار کار نیاز است از جمله سرمایه ای که خیلی ها از آن بی بهره اند؟

تنها موضوعی که باید یک جوان آن را در نظر بگیرد و قبلا هم روی آن تاکید فراوان کرده ام این است که یک جوان باید دست به زانو بگیرد، بایستد و پیش برود. کشور ما ظرفیت های بالقوه فراوانی دارد که می تواند به بالفعل تبدیل شود. با سرمایه حداقلی هم می توان به بازار کار وارد شد و فعالیت کرد، همان‌گونه که ما نیز با حداقل سرمایه وارد عرصه شدیم و خوشبختانه توانسته‌ایم سهمی هرچند کوچک در صادرات کشور داشته باشیم. دانش، اطلاعات و تکیه بر توانایی ها از جمله مسائلی است که می تواند در دنیای امروز موفقیت را برای ما به ارمغان بیاورد، برای گرفتن ماهی باید چند بار قلاب انداخت و دلسرد نشد، شکست مقدمه پیروزی است و خوشبختانه در کشور ما جای کار زیادی وجودی دارد. تنها موضوعی که باید مدنظر داشت نترسیدن از شکست است، جوانان امروز کم صبر شده اند، اما برخی هم با تلاش فراوان به جایگاه های بزرگی دست یافته اند. به نظر من خواستن توانستن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =