شیردل

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: کاهش قیمت نوسانات ارز قیمت مس را پایین آورد و قیمت مس که از ۴۰ هزار تومان در فروردین به ۱۱۰ هزار تومان افزایش یافت امروز به ۷۸ هزار تومان رسیده است.

عباس شیردل در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار داشت: عدم ثبات ارز و نوسانات قیمت ارز و دلار ضربه های زیادی به تمام صنایع دستی که با فلز و مس و نقره بود وارد کرده است و بازار هنرهای میناکاری و قلم زنی و فیروزه کوبی و خاتم و نقاشی روی فلز را به شدت کساد کرد.

وی با بیان اینکه قیمت مس در فروردین امسال ۴۰ هزار تومان بود که با افزایش قیمت نوسانات ارز به ۱۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان با اعلام اینکه بدنبال کاهش قیمت ارز، قیمت مس هم کاهش یافت اما همچنان دو برابر قیمت ۴۰ هزار تومان فروردین است.

وی با اشاره به اینکه قیمت مس باهنر به ۷۸ هزار تومان رسیده است و مسی که با ضایعات آب شده تولید میشود به ۶۰ هزار تومان می‌رسد، ادامه داد: علت گران شدن قیمت مس به این دلیل بود که در یک دوره ای مس را تنها به هنرمندانی که دارای کد اقتصادی بودند تحویل داده میشد وبه تمام اشخاصی که صورت انفرادی و فردی کار می کردند مسی در اختیار آنها نبود و همین مسئله میزان تولید صنایع دستی را به شدت کاهش داد.

رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان ادامه داد: با توجه به بحرانی شدن شرایط اقتصادی و پایین آمدن قدرت مالی خانوادگی‌ها صنایع دستی یا در سبد خانوار جایی ندارد یا اخرین کالا هست بنابراین میزان فروش صنایع دستی بسیار پایین آمده است.

وی گفت: بسیاری از هنرمندان از این شغل بیرون آمدند به ویژه هنرمندان قلمزنی و نقره کاران ما که به علت گران شدن قیمت نقره و صادرات آن به دیگر کشورها اکثر این هنرمندان از شغل هنری خود دست کشیدند.

وی با بیان اینکه هفت هزار تولید کننده قلمزنی داشتیم که بین ۷ تا ۸ ماه اصلا کار نمی کنند، گفت: در شرایط فعلی بازار هنر فیروزه کوبی و قلمکاری و مینا خوب است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =