• ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷
  • کد خبر: 12764
  • readingTime: ۱ دقیقه
بورس

روند فرسایشی بازار سهام همه سهامداران را خسته کرده و روز به روز شاهد خروج نقدینگی از بورس هستیم. البته خروج نقدینگی از بازار سهام به شدت سخت شده و بالغ بر ۸۰ درصد نمادها نقدشوندگی ندارند.

به گزارش ایراسین، امروز وزیر اقتصاد در رابطه با احتمال کاهش قیمت دلار و و آینده بازار سهام گفت: برخی فکر می‌کنند کاهش نرخ ارز لزوما منجر به ریزش بازار سرمایه می‌شود که به باور بنده اشتباه است. زمانی که تجارت خارجی کشور روان شود، بسیاری از بنگاه‌ها که مبتنی بر صادرات و نرخ ارز هستند، می‌توانند از ظرفیت‌شان استفاده بیشتری کنند. اما حالا سوال اینجاست که مگر قرار است ارز ارزان شود؟

کارشناسان عقیده دارند با توجه به تورم انتظاری، حجم نقدینگی و کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۰ احتمال کاهش قیمت دلار خیلی کم است اما دولتمردان هنوز اصرار دارند که دلار ارزان می‌شود و حتی حسن روحانی چند ماه پیش وعده دلار ۱۵ هزار تومانی را داده بود.

این در حالیست که کاهش هنگفت قیمت دلار از محدوده متعادل می‌تواند باعث ورشکستگی بسیاری از صنایع باشد.

مذاکرات چقدر وزن دارد؟

مذاکره راهی بلندمدت است و نمی‌توان با یک نشست در وین انتظار کاهش قیمت دلار را داشت.. هر چند که بسیاری از رسانه‌های خارجی زیان از توافقات ایران و آمریکا خبر می‌دهند اما کارشناسان عقیده دارند مذاکره در کوتاه‌مدت راه به جایی نمی‌برد.

محمدمهدی عشریه، کارشناس بازارهای مالی عقیده دارد برخی از جنبه‌های مذاکره نمایش تبلیغاتی دارد و در شرایط حاضر تاثیر مذاکره بر روند بازار وزن چندانی ندارد و فعلا انتخابات متغیر مهمتری است.

تنها اثر مذاکرات بر بازار سهام این بود که شاخص‌کل یک روز روند مثبت به خود گرفت و از روز بعد دوباره منفی شد.

از طرفی اعتراضات به روند نزولی و فرسایشی بورس گسترش یافته و به نظر می‌رسد مقامات به دنبال آن هستند که با انتشار برخی از اخبار مثبت، بازار را تا حدودی از روند نزولی دور کنند، اما بازار در هفته‌های گذشته نشان داده به این دست اخبار واکنشی نشان نمی‌دهد.

کارشناسان عقیده دارند فعلا بورس وارد روندی نزولی شده است و باید به این بازار فرصت داد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =