• ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۳
  • کد خبر: 12540
  • readingTime: ۴ دقیقه
ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال بخریم یا نخریم؟ شاید این سوال خیلی از کسانی باشد که این روزها به دنبال سرمایه‌گذاری در این بازار باشند. پیش از اقدام برای این کار، با خواندن این تحلیل از مزیت‌ها و البته خطرات این کار آگاه شوید.

به گزارش ایراسین، بازار ارزهای دیجیتال با وجود داشتن مزیت‌های متعدد که مورد علاقه سرمایه‌گذاران قرار گرفته‌اند، ریسک‌هایی نیز دارند. برای هر سرمایه‌گذاری نیاز است که پیش از سرمایه‌گذاری علاوه بر مزیت‌ها، با ریسک کار خود نیز آشنا شود.

گروه مدیریت سرمایه فاینوست در پاسخ به این سوال که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال چه خطراتی دارد توصیه‌های کاربردی را بیان کرده است.

علیرضا ایراندوست، از کارشناسان این گروه و تحلیلگر بازارهای مالی در این تحلیل  نوشته، توضیح داده است: بازار رمز ارزها، یک بازار نوپا در بازارهای مالی است که حدود ۱۲ سال از ظهور آن می‌گذرد اما در سالی که گذشت و با رکود سایر بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه، با اقبال زیادی در کشور ما مواجه شده است.

همانطور که همه بازارهای مالی تحت تاثیر ریسک قرار دارند، بازار رمز ارزها نیز از این قاعده مستثنی نیست و با انواع و اقسام ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستمانیک رو به رو است، با این تفاوت که بنا به دلایلی از جمله نوظهور بودن آن، این ریسک‌ها با شدت بیشتری بر این بازار وارد می‌شود.

در ادامه این تحلیل به تعدادی از مهمترین ریسک‌های این بازار اشاره شده است:

نوپا و نوظهور بودن این بازار:

این بازار یک بازار نوظهور است و به همین علت هنوز تمام جنبه‌های آن برای ما آشکار نشده، چون بازارهای مالی طی شرایط مختلف اقتصادی عملکردهای متفاوتی دارند و این بازار هنوز تحت تاثیر انواع و اقسام شرایط و چالش‌ها و بحران‌ها قرار نگرفته و نمی‌توان به صورت تمام و کمال آن را از همه مناظر بررسی کرد و عملکرد آن را سنجید.

پس می‌توان ادعا کرد که این بازار تا حدودی برای ما ناشناخته است و هر بازار ناشناخته‌ای،دارای ریسک فراوانی است.

دولت‌ها،بانک‌ها و فدرال رزرو:

مهمترین ویژگی‌ ارزهای رمزنگاری شده غیرمتمرکزبودن،عدم کنترل آنها توسط یک دولت خاص و ناشناس بودن مالکان آن است.

با رشد بازار رمز ارزها، دولت‌ها و بانک‌ها نگران به خطر افتادن قدرت و منافع خود شدند و سیاست‌هایی برای کاهش رشد و بزرگتر شدن این بازار را در پیش گرفتند.

بانک‌های مرکزی نماد اصلی سلطه و حاکمیت دولت‌ها بر گردش مالی هر کشور هستند و چون بر رمزارزها نظارتی وجود ندارد، این حاکمیت و سلطه در خطر می‌افتد، تاجایی که حتی بعضی از دولت‌ها و بانک‌ها سعی کردند با اقداماتی مثل ممنوع کردن خرید و فروش رمزارزها به مقابله با آنها بپردازند. در واقع این که رمزارزها در تضاد با منافع حاکمیت و دولت‌ها هستند، با ریسک بالایی مواجه شده‌اند.

ریسک نکول:

ریسک نکول یعنی«ناتوان بودن یا خودداری کردن یک طرف معامله در پرداخت وجه حواله،برات یا امثال آن» یا به زبان ساده یعنی نقد نشدن این دارایی‌ها و با توجه به این که نهاد ثالث و پشتوانه محکمی در رمز ارزها وجود ندارد و علاوه بر آن، شرایط خاص کشور ما، ریسک نکول بر این بازار وارد است.

نوسانات بالا:

به علت این که بسیاری از رمز ارزها از ارزش ذاتی برخوردار نیستند و قیمت آن‌ها فقط به علت عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، این بازار نسبت به سایر بازارهای مالی از نوسانات بسیار بیشتری برخوردار است.

 این تحلیلگر در ادامه نوشته است: عامل دیگر، قابلیت معامله در کل شبانه‌روز است و این نیز باعث می‌شود که در کوتاه‌مدت سهم نوسان زیادی داشته باشد و این نوسان بالا سبب شده که رمز ارزها نتوانند به خوبی نقش پول را بازی کنند و ریسک این بازار افزایش یافته بیابد.

صرافی‌ها:

با توجه به جهانی بودن این بازار و شرایط خاص کشور ما، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ایرانی، با شرایط متفاوتی نسبت به سایر سرمایه‌گذاران مواجه هستند. ممکن است که حساب بین‌المللی سرمایه‌گذاران ایرانی به علت وجود تحریم‌ها مسدود شود. این اتفاق در گذشته رخ داده و تکرار دوباره این موضوع محتمل است که همین موضوع باعث می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار به شدت بالا برود. صرافی‌های متمرکز به مراتب از صرافی‌های غیرمتمرکز با خطرات بیشتری از جمله هک شدن، روبه‌رو هستند.

ولت یا کیف پول:

یکی دیگر از مسائلی که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها با آن مواجه‌اند، اطلاعات مربوط به کیف پول است. اگر کسی رمز کیف پول خود را فراموش کند، دیگر به هیچ وجه امکان دسترسی به آن را ندارد و این موضوع بخشی از مشکلات در این رابطه است. موضوع بعدی در این رابطه، امکان هک شدن کیف پول توسط هکرها است که خطرات بسیاری را بر سرمایه افراد وارد میکند. هک شدن، کلاهبرداری، طرحهای پانزی و دزدی، کلیدواژه‌هایی هستند که از زمان اختراع بیت‌کوین همواره وجود داشته‌اند و با هر کلاهبرداری، ارزش بازار رمزارزها هرچند موقت کاهش می‌یابد.

رشد بیش از حد:

همانطور که شاهد بودیم بازار رمز ارزها در سالی که گذشت رشد بسیار زیادی را تجربه کرد و هیچ بازاری مسلما نمی‌تواند همیشه روند رو به رشد خود را حفظ کند و بازارها هرکدام یک چرخه رشد و اصلاح را دارا هستند و در حال حاضر و با توجه به این موضوع، سرمایه‌گذاری در این بازار با ریسک رو به رو است.

جمع بندی:

با توجه به مطالب ذکر شده و سایر عوامل دیگر، می‌توان ادعا کرد که این بازار ماهیت پرریسکی را داراست .  اخیرا شاهد آن هستیم که اکثر قریب به اتقاق سرمایه‌گذاران این بازار راجع به بازدهی بالای این بازار صحبت می‌کنند اما از آنجا که بازدهی و ریسک رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند، این بازدهی بالا باعث می‌شود که سرمایه ما با ریسک زیادی مواجه شود. ورود به این بازار و سرمایه‌گذاری در آن نیازمند دانش، مطالعه و تخصص است و به هیچ عنوان نباید بدون تخصص و تجربه کافی وارد این بازار شد. چون این بازار نوسانات بالایی دارد و به مانند بازار سرمایه، با محدودیت دامنه نوسان رو به رو نیست، به راحتی می‌تواند ضررهای بزرگی به سرمایه شما وارد کند.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =