• ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۸
  • کد خبر: 12521
  • readingTime: ۱ دقیقه
واکسن آسترازنکا

آژانس دارویی اروپا روز چهارشنبه از احتمال ارتباط لختگی خون براثر دریافت واکسن آسترازنکا خبر داد اما اعلام کرد که مزایای دریافت این واکسن همچنان بر خطرات آن می‌چربد.

به گزارش ایراسین، «امر کوک» مدیر عامل آژانس دارویی اروپا روز چهارشنبه در نشست خبری در آمستردام، عنوان کرد که حوادث لخته شدن خون در تعداد کمی از گیرندگان واکسن آسترازنکا باید از نظر عوارض جانبی نادر این واکسن دیده شود.  

وی عنوان کرد که بر اساس شواهد موجود، هنوز ارتباط میان واکسن آسترازنکا با عواملی نظیر سن، جنسیت و یا حتی سابقه تشکیل لخته خون تائید نشده است. او با این حال رابطه لخته شدن خون با واکنش سیستم ایمنی بدن پس از دریافت واکسن آسترازنکا را بی ارتباط ندانست و افزود که تحقیقات بیشتری در این زمینه در جریان است.

هم زمان سازمان تنظیم مقررات محصولات دارویی و بهداشتی انگلیس (ام‌اچ‌آراِی) پیشنهاد کرد که افراد زیر ۳۰ سال از واکسن‌های جایگزین ضد کرونا استفاده کنند.

دکتر «ژون رین» مدیرعامل ام‌اچ‌آراِی طی نشست خبری در لندن عوارض جانبی آسترازنکا را «بشدت نادر» خواند و گفت تحقیقات بیشتری درباره ارتباط تشکیل لخته خون با دریافت واکسن کرونا در جریان است. وی با این حال توصیه کرد که زنان باردار یا آن‌هایی که سابقه لختگی خون دارند واکسن آسترازنکا استفاده نکنند.

تاکنون ۷۹ نفر بر اثر دریافت واکسن آسترازنکا در انگلیس دچار عارضه لختگی خون (ترومبوز) شده که از این تعداد ۱۹ نفر جان باخته‌اند. آمارها نشان می‌دهد که دو سوم آن‌ها زن بوده‌اند.

ترومبوز یا لختگی خون به موقعیتی گفته می‌شود که یک لخته در داخل عروق سالم تحت شرایطی خاص ایجاد شود که می‌تواند مانع جریان خون در عروق شود. ترومبوسیتوپنی یا کمبود پلاکت خون وضعیتی است که در آن تعداد پلاکت های خون کاهش می یابد و فرد مستعد خونریزی شود.

نگرانی ها ترومبوز و واکسن آسترازنکا در هفته های اخیر سر خط خبرها قرار گرفته است و باعث شد که بیش از دوازده کشور اروپایی ماه گذشته به طور موقت استفاده از این واکسن را به حالت تعلیق درآورند و منتظر توصیه های سازمان نظارتی اروپا در مورد استفاده از واکسن آسترازنکا باشند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =