محمد رضا ساکت

مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان گفت: شاید در گستره ورزش کمتر به این موضوع توجه شود که بخشی از خطاب مقام معظم رهبری در شعار سال به موضوع ورزش، ورزشکاران، باشگاه داری، فدراسیون‌ها و وزارت ورزش بازگردد.

به گزارش ایراسین، محمدرضا ساکت در خصوص شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری  سال "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها" نامگذاری شد، اظهار کرد: آنچه که در ارتباط با شعار سال در حوزه ورزش باید به آن پرداخته شود در حوزه زیر ساختی، محصولات ورزشی، قسمتی در حوزه نرم‌افزارهای ورزشی و بخشی هم به گسترش زیر ساخت‌های بین المللی بر می گردد، به خصوص در نقاطی از کشور تحقق شعار سال می‌تواند منبع خوبی برای درآمدزایی بین‌المللی و  صرفه‌جویی در هزینه‌ها باشد.

وی افزود: به طور مشخص منطقه آزاد کیش را نام می‌برم، با توجه به در پیش بودن جام جهانی قطر و ظرفیتی که جزیره کیش از نظر شباهت آب و هوایی و نزدیکی به قطر دارد، که البته این شرایط را جزیره قشم، بوشهر و بندرعباس نیز دارند از طریق سرمایه گذاران داخلی می توانیم کمپ‌های بسیار کوچکی در این مناطق به خصوص کیش ایجاد کنیم تا در دوران جام جهانی به عنوان بیس کمپ تیم‌های حاضر در جام جهانی باشد.

وی ادامه داد: تاکنون به دلیل موانع قانونی و عدم حمایت‌های لازم و عدم راه گشایی در این زمینه متاسفانه کیش موفق نبوده و عملا این بستر فراهم نشده است. معتقدم که مدیران فعلی منطقه آزاد کیش افراد توسعه‌گرایی هستند و می‌توانند در این زمینه اقدامات اولیه را به طور جدی فراهم کنند.

از استانداردهای نوین تولید دور هستیم

مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان اضافه کرد: از استانداردهای نوین تولیدی در حوزه تولیدات ورزشی برای رشته‌های مختلف دور هستیم، چرا که این بخش کمتر مورد حمایت جدی واقع شده و بسترسازی برای آن نشده است.

وی تصریح کرد: پارچه‌های نانو و پارچه‌هایی که بتوانند البسه دارای تکنولوژی مناسب را داشته باشد یکی از نیازهای جدی و فوری حوزه ورزش است. در بحث دیگر تجهیزات ورزشی که شامل دستگاه ها و تجهیزات بدنسازی، کف پوش‌ها و امکانات سخت افزاری برای تجهیز کردن ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی است کمتر شاهد حمایت‌های فراگیر و جدی بوده‌ایم که به همین دلیل شاهد سرمایه‌گذاری‌های مناسبی نیستیم و در این ارتباط نتوانسته‌ایم خودکفایی کامل، در این بخش داشته باشیم.

ساکت با اشاره به نیاز به تکنولوژی‌های به روز در حوزه ورزش، تاکید کرد: در بخش مسائل نرم افزاری موضوع VAR به عنوان یک پروژه روی زمین‌مانده است و یا ویدئو چک در والیبال مورد نیاز است و می بینیم که در این بخش نتوانسته‌ایم پیشرفت جدی داشته باشیم. البته شنیده‌ام که شرکت‌های دانش‌بنیان در مورد VAR اقدامات خوبی داشته‌اند، اما هنوز موفق نشده‌اند این محصول را توسط فدراسیون فوتبال به تایید برسانند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در بخش‌های نرم‌افزاری در بخش GPS و یا نرم‌افزارهایی که ظرفیت‌های مختلف هوازی و توانمندی جسمی بازیکنان را ارزیابی می‌کنند هم با تحریم‌ روبرو شدیم، همچنین در زمینه دستگاه‌های اندازه‌گیری با محدودیت‌های جدی روبرو هستیم، که با تحقق شعار سال و رونق تولید می توانیم در این زمینه به دستاوردهای خوبی دست پیدا کنیم.

فراخوان استارتاپ ها یک اقدام از پیش برنده است

مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی سپاهان گفت: پیشنهاد مشخصم این است که بتوانیم در حوزه ورزش یک رویکرد جدید و متفاوت را متصور شویم، فراخوان استارتاپ‌ها برای ارائه طرح‌های مختلف ابداعی در زمینه‌های سخت افزاری، تجهیزات، زیرساخت و نرم‌افزارها در کل حوزه ورزش یک اقدام پیش برنده است، چرا که در این زمینه مشکلات زیادی داریم که در مرحله اول باید بستر ارائه طرح‌ها و پیشنهادات را از طریق استارتاپ‌ها فراهم کنیم تا زمینه‌ای شود که کارشناسان و دانشمندانی که در حوزه‌های مختلف مرتبط با ورزش هستند درگیر شوند و بتوانند نیازهای ورزش را در بخش‌های مختلف، نوآفرینی و ابداع کنند و بعد از این که این طرح‌ها ارائه شد، مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرد و در ادامه حمایت‌های ویژه‌ای از طریق وزارتخانه‌های ورزش، صمت و حتی فدراسیون‌ها، باشگاه‌ها و کمیته المپیک انجام شود تا ما هم در حوزه ورزش شاهد یک جهش در مسائل تولید باشیم.

وی خاطرنشان کرد: نگاه دیگری که می توان در حوزه تولید داشت، موضوع کشف و پرورش استعدادها و تولید بازیکنان باکیفیت داخلی است، بازیکنانی که به عنوان چهره‌های توانا در بخش‌ها و رشته‌های مختلف ورزشی بتوانند به عنوان استعداد نمود پیدا کرده و به ورزش کشور در رشته‌های مختلف کمک کنند.

وی تاکید کرد: در این حوزه موانعی را شاهد هستیم که بخشی از این موانع به وجود سیستم دلالیسم و سیستم‌های ناپاک پرورش استعدادیابی بر می گردد، همچنین عدم توجه به نیروهایی که در مناطق محروم هستند و اینکه مسابقاتی که برای رده‌های سنی برگزار می‌شود از نظارت و کیفیت همه جانبه‌ای برخوردار نیست، البته سال گذشته را به دلیل شرایط کرونا می‌توان استثنا کرد، اما معتقدم که سوای تولید کالا، محصول، نرم افزار و خدمات ورزشی که همه اینها می‌تواند در قالب تولید مطرح شوند، در قالب مبارزه با موانع باید راهکاری پیدا شود.

ساکت با بیان اینکه بازیکن سازی و پرورش استعدادهای ورزشی حرکت در جهت شعار سال است، اظهار کرد: یکی از ماموریت‌هایی که در حوزه فعالیت‌های ورزشی همه رشته‌ها داریم، پرورش بازیکن حرفه‌ای شاخص و توانا است که باید به یک  وظیفه همگانی در ورزش تبدیل شود. این موضوع می‌تواند از طرف باشگاه‌ها، هیئت‌ها، فدراسیون ها و حتی وزارت ورزش انجام و پشتیبانی شود. در این مسیر موانعی وجود دارد و نیاز به پشتیبانی‌هایی داریم، اینکه باشگاه‌های سازنده مورد حمایت مادی و معنوی قرار گیرند. موانع غیرقانونی و موانعی که از طریق بعضا اقدامات ناسالم در بستر استعدادیابی و پرورش استعدادها وجود دارد نیز به اعتقاد من یکی از زمینه‌هایی است که تولید بازیکن شاخص و کامل را به اضمحلال برده و در این بخش هم معتقدم باید یک تامل جدی داشته باشیم.

مدیرعامل باشگاه سپاهان با بیان اینکه طرح این سوال از سوی ایسنا مبنی بر تحقق شعار سال در ورزش یک تلنگر بسیار خوب و ارزنده است، تاکیدکرد: شاید در گستره ورزش کمتر به این موضوع توجه شود که بخشی از خطاب مقام معظم رهبری در حوزه شعار سال به موضوع ورزش، باشگاه داری، فدراسیون‌ها و وزارت ورزش هم برمی‌گردد، درحالی که صرفا تولید را در قالب صنایع عمومی و اقتصادی می‌بینند؛ ولی  معتقدم در حوزه ورزش هم در تمام مقوله‌هایی که به آن اشاره شد، این موضوع قابل بررسی تعمق و حتی هم اندیشی‌ میان ارکان مختلف ورزش مثل هیئت‌ها، باشگاه ها، فدراسیون‌ها و وزارت ورزش است.

وی افزود: باید این موضوع به عنوان یک تکلیف مطرح شود و همه مجموعه‌ها را به تفکر وادار کند که خودشان را در ارتباط با شعار سال مورد محک و ارزیابی قرار دهند و تعمق کنند که این شعار در حوزه ورزش در چه قسمت های دیگری قابل رصد و پییگیری است. اعتقاد دارم در حوزه تولید تجهیزات، تولید زیرساخت‌ها، طراحی سازه‌ها و فضاهای ورزشی، امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و همچنین انسان افزاری که در حوزه تولید انسان افزاری در بخش ورزش به بازیکنان کامل، مربیان توانا و مدیران موفق و پرتلاش نیاز داریم که همه این موارد در دایره تولید می‌گنجد.

ساکت گفت: توصیه من در راهبرد اجرایی این است که یک هم‌اندیشی فوری در این قالب ایجاد شود و کارشناسان ارزنده و اساتیدی که در حوزه ورزش و تربیت بدنی داریم به این مقوله بیندیشند و راهکارهای لازم در جهت رونق تولید در بخش ورزش را به باشگاه ها، فدراسیون‌ها و مدیران مختلف مصداق‌های عملی موضوع تولید، پشتیبانی و رفع موانع در حوزه ورزش را ارائه کنند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =