رکورد «رکوردها» در فولاد مبارکه شکسته شد

فولاد مبارکه در راستای لبیک به منویات مقام معظم رهبری و پاسخ به تقاضای داخلی و خارجی، موفق شد در ۷۵ روز پایانی سال ۱۳۹۹، تنها ۱۴ رکورد در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به ثبت رساند و از این حیث رکورد تازه‌ای را ثبت کند.

به گزارش ایراسین و به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، کاربرد گسترده فولاد در صنایع مختلف و افزایش جمعیت باعث شده تا تقاضا برای این محصول کلیدی هر ساله افزایش یابد. بنابراین لازم است تولیدکنندگان نیز گام به گام در راستای تامین این حجم تقاضا بکوشند. این مسئله در شرایط سیاسی-اقتصادی ایران که از تحریم‌های بین‌المللی گسترده رنج می‌برد، اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه بر آن با توجه به حجم واردات محصولات فولادی و خروج ارز از کشور، تقویت فولادسازان داخلی قدرتمند به ویژه حمایت از طرح های توسعه‌ای  شرکت فولاد مبارکه نقش قابل توجهی در جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد داشت.

این شرکت با بررسی تقاضای داخلی و خارجی در حوزه فولاد کوشیده تا علی‌رغم همه تحریم‌ها و دشواری‌های تولید در کشور، فرآیند توسعه‌ای پیوسته خود را به پیش برد و نقش پررنگی را در بخش‌های مختلف از جمله تولید فولاد خام (تختال) و در نهایت ورق‌های فولادی ایفا کند.

کسب رکوردها؛ پاسخی به نیاز های داخلی و صادرات

در حقیقت فولاد مبارکه با تهیه برنامه‌های تولیدی مختلف و کسب رکوردهای متعدد در تلاش است تا علاوه بر قدرت نمایی در عرصه تولید فولاد کشور، ضمن پاسخ کامل به نیازهای داخلی بخشی از تقاضای بین‌المللی را نیز تامین کند. ثبت ۱۴ رکورد مختلف در کمتر از ۷۵ روز پایانی سال ۱۳۹۹ تنها توسط ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه، مهر تائیدی بر قدرت این شرکت در عرصه تولید خام است.

در همین راستا عباس محمدی، مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه، در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد درباره جزئیات رکوردهای پی در پی این بخش اظهار کرد: فولاد مبارکه در سال گذشته و به ترتیب در تاریخ ۳۰ بهمن ماه رکورد ۱۳۵ ذوب روزانه، ۱۷ اسفندماه رکورد ۱۳۸ ذوب و ۱۸ اسفندماه (کمتر از ۲۴ ساعت نسبت به رکورد پیشین) نیز رکورد ۱۴۰ ذوب در واحد فولادسازی به ثبت رساند. همچنین در مجموع رکورد تولید ماهیانه تختال در اسفندماه سال گذشته از ۶۰۰ هزار تن عبور کرده و به ۶۶۰ هزار تن رسید که خود رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، ۱۸ اسفندماه ۹۹ بیش از ۳۱ هزار تن متریال شامل آهن اسفنجی، آهک، دولومیت و... به کوره‌های قوس الکترویکی وارد شده که رکورد دیگری در این ناحیه به شمار می‌رود.

مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: همچنین رکورد کمترین مصرف انرژی برای یکی از کوره‌ها (۵۱۲ کیلووات ساعت بر تن مذاب ) در این تاریخ هم به ثبت رسیده است. این مقدار به طور متوسط ۵۴۶ کیلووات ساعت بر تن مذاب برای سایر کوره‌ها بود. علاوه بر این در ۲۴ اسفندماه ۹۹ نیز رکورد حمل ۳۱۲۰ تن هات بریکت (نوعی متریال ورودی به کوره‌های قوس الکتریکی و مشابه با آهن اسفنجی) طی ۲۴ ساعت به ثبت رسید.

محمدی ادامه داد: همچنین رکورد انتقال ۱۵۸۶ تن آهک در ۱۸ اسفندماه، انتقال ۹۹۱ تن دولومیت در ۲۰ اسفندماه سال گذشته و رکورد حمل ۷۰ سبد ۵۰ تنی قراضه نیز در ۱۶ بهمن ماه نیز محقق شده است.

وی اظهار کرد: فارغ از رکوردهای فوق، در ۱۹ دی ماه سال قبل موفق به ثبت رکورد ۲۲ ذوب با یک کوره (شماره یک) شدیم. برای درک بهتر این رکورد باید خاطرنشان کرد متوسط هر کوره تقریبا ۱۵ ذوب است. بسیاری از فولادسازان خارجی هزینه‌های هنگفتی برای افزایش ظرفیت کوره‌ها به ۲۱ ذوب در روز انجام می‌دهند در حالی که ما به راحتی و با برنامه‌ریزی دقیق از ۲۱ ذوب در روز نیز فراتر رفتیم.

فولاد مبارکه برخی فولادسازان جهانی را به چالش کشیده است

همچنین مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: مجموعه فولاد مبارکه، مجموعه‌ای پویا با کارکنان با انگیزه و همچنین توانایی و همت بالا است که تحت یک سیستم مدیریتی هشیار، توانمند و خبره توانسته خود را در سطح بزرگترین فولادسازان جهان نشان دهد و حتی شاخص‌های و پارامترهای تولید فولاد آن بعضی از فولادسازان را به چالش بکشاند. این تنها در صورتی رخ می دهد که یک مجموعه توانمند باشد.

محمدی با بیان اینکه بخش فولادسازی شرکت فولاد مبارکه بر اساس تولید ماهیانه ۶۰۰ هزار تن اسلب طراحی شده است، گفت: این در حالی است که در اسفندماه سال ۹۹ از ظرفیت اسمی تولید ۶۰۰ هزار تن در ماه پیشی گرفته و به ۶۶۰ هزار تن رسیده دست یافتیم.

بهبود نقاط گلوگاهی؛ راز افزایش تعداد ذوب در فولاد مبارکه

مدیر تولید فولاد ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه درباره نحوه دستیابی این شرکت به رکوردهای پیاپی تصریح کرد: با پیشنهاداتی که از طریق مجموعه عملیاتی و پشتیبانی سازمان دریافت شد، با بهبود نقاط گلوگاهی سعی شد تا زمان خواب تجهیز (زمان بین دو ذوب؛ (power off time کاهش یابد. با این روش موفق شدیم تعداد ذوب در روز کوره‌ها را افزایش دهیم.

ثبت رکورد تولید ۷ میلیون تن فولاد خام در سال

قاسم خوشدل پور، مدیر واحد ریخته‌گری مداوم و تولید اسلب فولاد مبارکه، نیز درباره رکوردهای این بخش در سال گذشته اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده شرکت فولاد مبارکه با ثبت رکورد تولید ۶۶۰ هزار تن تختال در اسفندماه به رکورد تولید ۷ میلیون تن تختال در سال ۹۹ دست یافت که رکورد قابل توجهی برای این شرکت به شمار می‌رود.

تولید تختال ۲۵۰ و ۳۰۰ میلی‌متر در فولاد مبارکه

وی افزود: از نیمه دوم دی ماه سال ۹۹ تا پایان این سال، رکوردهای متعددی به ثبت رسیده است که فارغ از سه رکورد ۱۳۵، ۱۳۸ و ۱۴۰ ذوب، می‌توان به تولید تختال ۲۵۰ (در ماشین شماره ۲) در ۲۹ دی ماه و تولید تختال ۳۰۰ در ۱۸ دی ماه اشاره کرد.

مدیر واحد ریخته‌گری مداوم و تولید اسلب فولاد مبارکه درباره اهمیت تولید تختال‌های ضخیم گفت: اهمیت مسئله در تولید ورق های خاص با گریدهای API است. شاید نتوان این تختال‌ها را در فولاد مبارکه نورد کرد اما شرکت‌های فولادی دیگری هستند که می‌توانند این نوع تختال‌ها را نیز نورد کرده و به ورق‌های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز و به طور کل صنیع دریایی تبدیل کنند. این تختال‌ها خوراک نوردهایی در سطح کشور بوده و باعث رونق اقتصادی سایر فولادسازهای کشور و همچنین مانع خروج ارز از ایران می‌شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =