محمد حاج رسولیها

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه عمر برخی از سازه‌های سدهای ساخته شده که بتنی هستند، به 30 تا 40 سال می‌رسد، گفت: این سازه‌ها نیاز است و ضرورت دارد که ترمیم شوند.

به گزارش ایراسین، محمد حاج‌رسولیها امروز در کنفرانس ملی بتن، آب، زلزله با تأکید بر اینکه ایران مانند کشورهای در حال توسعه در مورد ساخت و ساز و سدسازی، خطوط انتقال آب و تصفیه‌خانه عملکرد خوبی داشته، گفت: ایران در ساخت و سازهای صورت گرفته در حوزه سدسازی و انتقال آب از بتن نیز استفاده کرده، چرا که معتقدیم عملکرد بتن در بهره‌وری و راندمان تأسیسات اثربخشی بالایی دارد.

وی افزود: انتقال آب برای تأمین آب شرب به گونه‌ای است که نشان می‌دهد، سازه‌های بتنی نقش اساسی دارند

به گفته مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بر اساس آمارهای به دست آمده در دنیا هر یک نفر یک تن بتن تولید می‌شود و در ایران نیز این عدد تا حدودی رعایت شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه 70 میلیون تن سیمان در کشور تولید می‌شود،‌ بیان کرد: کشوری پیشرفته است که از این منابع به صورت بهره‌وری بالا استفاده کند.

حاج‌رسولی‌ها در مورد بخش آب کشور و اطلاعاتی که در خصوص سازه‌ها وجود دارد،‌گفت: 172 سد ملی بزرگ مخزنی در کشور وجود دارد که سدهایی که به بهره‌برداری رسیده است، حدود 40 سد بتنی هستند، یعنی 23 درصد سدهای بزرگ کشور بتنی هستند.

وی ادامه داد: حجم مخازن سدهای بتنی 150 میلیارد مترمکعب است که نشان می‌دهد، حجم مصالح به کار گرفته شده در کل سدهای کشور 3 تا 4 درصد بتن بوده است

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: علیرغم اینکه ساختگاه‌های سدسازی در کشور بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است، نتوانسته‌ایم از سدهای بتنی و قوسی کمتر استفاده کنیم، چرا که به لحاظ اقتصادی از این 172 سد شاید در حدود 40 سد از بتن و کمتر از 5 درصد از سدهای RCC از بتن استفاده شده است

وی خاطرنشان کرد:‌به هر حال عمر برخی از سازه‌های کشور مثل سدها و یا سایر بخش‌های مرتبط با بخش‌ها بالای 30 تا 40 سال عمر دارند، بنابر این ضرورت دارد که نسبت به ترمیم این سازه‌ها اقدام شود.

*فاصله کیفیت مطلوب بتن با استانداردهای دنیا

غلامرضا کاتب با بیان اینکه کیفیت بتن از سال 91 به این طرف ارتقاء یافته است،‌گفت: زمانی که پروژه مسکن مهر در کشور آغاز شد، مصرف بتن در کشور افزایش یافت، بنابر این معتقد هستیم، اگر چه کیفیت بتن در حال افزایش است اما هنوز با ایده مطلوب فاصله زیادی داریم.

کاتب افزود: انجمن بتن می‌تواند تحول بزرگی در ارتقاء کیفیت تولید بتن در کشور ایفا کند. بنابر این وجود سایر پروژه‌های راهسازی یک ظرفیت ایده‌ال برای بالا بردن ارتقاء کیفیت بتن در کشور است که باید از این ظرفیت نهایت بهره‌ و استفاده برده شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زمانی که قائم‌مقام دانشگاه پیام‌نور بود راه نجات کشور و صنعت بتن و سایر بخش‌های عمرانی را خروج دانشگاه‌ها از رقابت می‌دانست، گفت:‌ برای بالا بردن کیفیت علمی دانشگاه‌ها نیاز است که دانشگاه‌ها از رقابت کلی خارج شوند. پس اگر از این ظرفیت استفاده شود، می‌توانیم به ارتقاء کیفیت بتن دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه تولید سیمان به 170 سال سابقه در ایران باز می‌گردد، گفت: تولید سیمان بیشترین نقش در کیفیت بتن را دارد و از آنجا که در کشور سالانه 70 میلیون تن سیمان تولید می‌شود، نشان می‌دهد که ایران دیگر با آن چالش اوایل انقلاب که ناشی از کمبود تولید سیمان بود، مواجه نیست.

وی با اشاره به اینکه سازه‌های بتنی اگر استانداردهای لازم را داشته باشند، می‌توانند کیفیت بالا و عمر بالای آن سازه را تضمین کنند،‌گفت: ساختمان پلاسکو اگر بتنی بود، شک نکنید، میزان خسارت پایین‌تر بود. اگر بتوانیم این ظرفیت را  جایگزین کنیم و کیفیت را بالا ببریم قدم‌های مثبتی برای حفظ سرمایه کشور انجام داده‌ایم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید اقدامات تحقیقاتی،‌علمی و پژوهشی در دانشگاه‌ها افزایش یابد و نمایندگان مجلس نیز در پیاده شدن استانداردها نظارت کافی را داشته باشند، گفت: بهترین راه برای ارتقاء کیفیت، نظارت بر اجرای قانون است، پس سازمان استاندارد وظیفه دارد به خاطر حفظ سرمایه‌ها کیفیت تولید بتن را روز به روز افزایش دهد، تا هیچ وقت شاهد نشتی در ساخت هیچ سدی نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =