سیدرضا شهرستانی-عضو هیات مدیره انجمن فولاد

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: کیفیت اکثر محصولات شرکت فولاد مبارکه بالاتر از استانداردهای جهانی بوده و این شرکت توانست در سال ۹۹ با تمام مشکلاتی که در صنعت فولا کشور وجود داشت با رکورد تولید فولاد خام و همچنین تولید ورق‌های با ارزش افزوده بالا گام مثبتی برای اقتصاد و صنعت کشور بردارد.

سیدرضا شهرستانی در گفت‌وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: در سال ۹۹ مشکلات بسیاری به دلیل تحریم، کرونا و رکود اقتصادی در کشور وجود داشت، همچنین سختگیری وزارت صمت و معاونت معدنی سابق این وزارتخانه در زمینه صادرات فولاد باعث شد علیرغم فرصت خوبی که برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان به دلیل رشد قیمت‌های جهانی به وجود آمده بود؛ تولیدکنندگان فولاد نتوانند به اهداف خود دست پیدا کنند؛ با این حال امید می‌رود در سال ۱۴۰۰ بتوانیم این کم شدن صادرات را جبران کنیم.

وی همچنین در خصوص وضعیت تولید فولاد کشور و رشد آن در سال گذشته گفت: طی سال ۹۹ با توجه به رشد قیمت فولاد، دست صنعتگران و تولیدکنندگان فولاد بازتر شده بود و آنها توانستند از این فرصت استفاده کرده و روی افزایش تولید، همچنین بهبود کیفیت محصولات تولیدی خود متمرکز شوند.

در این میان شرکت فولاد مبارکه که در راس تولیدکنندگان صنعت فولاد ایران قرار دارد، توانست در زمینه تولید فولاد خام و همچنین ورق‌های خاص با ارزش افزوده بالاتر رکورد ثبت کند. برای مثال یکی از اقدامات شرکت فولاد مبارکه تولید ورق‌های API است که در صنعت نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که ورق API طی سال‌های گذشته از دیگر کشورها تهیه می‌شد که خوشبختانه این محصول امسال در ایران به مرحله تولید رسید و بالای ۴۰۰ هزارتن از آن تولید شد.

شهرستانی ادامه داد: به نظر می‌رسد در سال آینده می‌توانیم صادرکننده ورق API باشیم. در واقع این حرکت شرکت فولاد مبارکه قدم مبارکی برای ایران بود، زیرا شرکت فولاد مبارکه با تولید ورق API توانست وابستگی ما را از دیگر کشورها قطع کند و هم اینکه ایران در لیست تولید کنندگان و صادرکنندگان این محصول قرار گرفت.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به حمایت مصرف کنندگان این نوع از ورق فولادی شرکت فولاد مبارکه افزود: شرکت ملی گاز ایران از این پروژه حمایت کرد تا به ثمر بنشیند، زیرا برای واردات این نوع از ورق مشکلاتی همچون انتقال پول و وارد کردن محصول به کشور وجود داشت.

شهرستانی ادامه داد: از جهت دیگر میزان کیفیت ورق API شرکت فولادمبارکه در مقایسه با دیگر کشورهای مشابه بسیار بالاتر است. زیرا پایه شرکت فولاد مبارکه و فولاد اکسین به درستی چیده شده است. استفاده از ماشین آلات به روز و در کنار آن مدیریت و کنترل برای تولید محصولی با این سطح از کیفیت، بی اثر نیست. حال اگر این راه ادامه پیدا کند و نورد گرم ۲ شرکت فولادمبارکه راه اندازی شود، بالای ۳ میلیون تن ورق‌ دارای استحکام بالا با وزن پایین که بیشتر در صنایعی مانند خودروسازی استفاده می‌شود، به تولید خواهد رسید. نکته مهم در خصوص این نوع از ورق ها قیمت آن است که به ازای هر تن بالای ۱۰۰۰ دلار معامله می شود، در نتیجه تولید این محصول، ارزش افزوده بالا برای شرکت فولاد مبارکه خواهد داشت و هم اینکه صنعت خودرو سازی متحول شده و شاهد کم شدن مصرف سوخت و بالارفتن استحکام و ایمنی خودرو خواهد شد.

به گفته شهرستانی، به طور ۱۰۰ درصد محصولات شرکت فولاد مبارکه با استانداردهای بین المللی مطابقت دارند و حتی کیفیت برخی از ورق‌های فولاد مبارکه بالاتر از استانداردهای جهانی است.

گفتنی است شرکت فولاد مبارکه محصولات مختلفی همچون فولاد خام، تختال و انواع ورق های خاص را در ایران تولید می کند و طی سال گذشته نیز توانست با ثبت رکوردهای پی در پی تولید نقش مهم و اثرگذاری در میزان تولید فولاد کشور ایفا کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =