• ۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
  • کد خبر: 11750
  • readingTime: ۳ دقیقه
منصرف شدن بی اچ پی از طرح توسعه 2.1 بیلیون دلاری معدن مس المپیک دَم

وب سایت کیتکو بر مبنای آمار تولید گزارش شده در سال ۲۰۲۰، به رتبه بندی بزرگترین معادن مس جهان پرداخت.

به گزارش ایراسین، بزرگترین معادن مس جهان از نظر میزان تولید اعلام شدند.

۱- اسکوندیدا، شیلی: ۱۱۵۶ کیلوتن

معدن مس اسکوندیدا که نامش به اسپانیایی به معنی پنهان است، در صحرای آتاکاما در شمال شیلی واقع شده و بزرگترین معدن مس جهان از نظر میزان تولید است. این معدن در سال ۱۹۹۰ گشوده شد و یکی از عمیقترین معادن روباز جهان است.

سهامدار عمده این معدن شرکت بی اچ پی است که ۵۷.۵ درصد در اسکوندیدا سهم داشته و اداره آن را برعهده دارد. سایر سهامداران شامل شرکت ریوتینتو (۳۰ درصد) و ژاپن اسکوندیدا (۱۲.۵ درصد) هستند. این معدن در حدود شش درصد از تولید جهانی مس سهم دارد.

۲- کویاهوآسی، شیلی: ۶۲۹ کیلوتن

کویاهوآسی دومین معدن مس بزرگ شیلی و جهان است که شرکتهای آنگلوامریکن (۴۴ درصد)، گلنکور (۴۴ درصد) و میتسویی (۱۲ درصد) مالک آن هستند.

این معدن در ارتفاع بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است. عمده کنسانتره ای که در کویاهوآسی تولید می شود، برای پالایش به کارخانه های چینی فروخته می شود.

۳- مورنسی، آمریکا:۴۴۵ کیلوتن

مورنسی در نزدیک مورنسی آریزونای آمریکا واقع شده و بزرگترین معدن مس آمریکای شمالی است. شرکت‌های فریپورت مک موران و سومیتومو مالک این معدن هستند و فریپورت مک موران سهامدار عمده و اداره کننده آن است.

۴- اِل تنینته، شیلی: ۴۴۳ کیلوتن

معدن اِل تنینته در حال حاضر بزرگترین معدن مس زیرزمینی جهان بوده و از نظر ذخایر مس، یکی از بزرگترین معادن مس جهان است. این معدن در حدود ۲۳۰۰ متر بالای سطح دریا در کوههای آند شیلی واقع شده است.

شرکت معدنی دولتی کودلکوی شیلی که مالک و اداره کننده معدن اِل تنینته است، قصد دارد تولید این معدن را تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۵۰۰ هزار تن افزایش دهد.

۵- بوئناویستا، مکزیک: ۴۳۲ کیلوتن

معدن بوئناویستا که به کانانئا نیز معروف است، یکی از بزرگترین معادن مس جهان از نظر میزان ذخایر است و در حدود ۳۵ کیلومتری مرز آمریکا-مکزیک در ایالت سونورا واقع شده است.

این معدن متعلق به شرکت گروپو مکزیکو (ساوترن کاپر) است و یکی از قدیمیترین معادن روباز در آمریکای شمالی به شمار می رود.

۶- چوکیکاماتا، شیلی: ۴۰۱ کیلوتن

چوکیکاماتا یکی از بزرگترین معادن مس روباز و دومین معدن روباز عمیق جهان است که در ۱۶۵۰ کیلومتری شمال شهر سانتیاگوی شیلی قرار دارد. این معدن که به چوکی هم معروف است، از سال ۱۹۱۰ فعالیت دارد.

این معدن که بیش از یک قرن قدمت دارد، متعلق به شرکت کودلکو است و توسط این شرکت اداره می شود.

۷- هاب معدنی KGHM، لهستان: ۳۹۳ کیلوتن

هاب معدنی KGHM که شامل سه معدن است، در لهستان واقع شده و منبع مهم استخراج نقره، طلا و فلزات دیگر است.

۸- آنتامینا، پرو: ۳۷۸ کیلوتن

معدن روباز آنتامینا در رشته کوه های آند در حدود ۲۷۰ کیلومتری شمال شهر لیما در پرو واقع شده است و شرکت های بی اچ پی (۳۳.۷۵ درصد)، گلنکور (۳۳.۷۵ درصد)، تک ریسورسز (۲۲.۵ درصد) و میتسوبیشی (۱۰ درصد) مالک آن هستند. آنتامینا علاوه بر مس، بیسموت، مولیبدن و سرب تولید می کند.

۹- سِرو وِرده، پرو: ۳۷۲ کیلوتن

معدن سِرو وِرده شرکت فریپورت مک موران یک مجتمع معدنی روباز مس و مولیبدن است و در حدود ۲۰ مایلی جنوب غربی آرکیپای پرو قرار دارد.

‌۱۰-گرسبرگ، اندونزی: ۳۶۷ کیلوتن

شرکت فریپورت مک موران یکی از بزرگترین ذخایر مس و طلای جهان را در محدوده معدنی گرسبرگ در پاپوای اندونزی استخراج می کند.

این شرکت علاوه بر مس و طلا، نقره هم تولید می کند. فریپورت ۴۸.۷۶ درصد سهم در زیرمجموعه PT-FI سهم دارد و معدنکاری آن را اداره می کند. این شرکت در افزایش تولید مس و طلا در مقادیر گسترده از سنگ های معدنی زیرزمینی همچنان به دستاوردهای مهمی دست پیدا می کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =