انتقال آب از خلیج فارس

انتقال آب خلیج فارس که به منظور توسعه صنایع فعال در شرق و فلات مرکزی ایران طراحی شده بود، در 15 آبان ماه امسال در فاز نخست به استان کرمان رسید و عملا این ابرپروژه ملی به ثمر نشست؛ گام‌های بعدی این طرح عظیم در جهت انتقال آب خلیج فارس به دیگر استان‌های صنعتی کشور از جمله خرسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان 24 اسفند با دستور رییس جمهور و به صورت ویدیو کنفرانسی اجرا خواهد شد؛ همچنین انتقال آب دریای عمان به سیستان و بلوچستان نیز یکی دیگر از دستاوردهای مهم دولت است که به مرحله اجرا خواهد رسید.

به گزارش ایراسین، انتقال آب خلیج فارس که در فاز نخست آن با سرمایه‌گذاری شرکت‌های معدنی تابعه وزارت صمت یعنی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت ملی صنایع مس ایران کلید خورد، یکی از مهمترین پروژه های اثرگذار در توسعه صنعت کشور است که از سوی بخش‌های مختلف دولتی از ایمیدرو گرفته تا وزارت صمت نیز مورد تایید و حمایت قرار گرفته و هم اکنون به سرانجام رسیده است.

یکی از نکات مهم درخصوص اجرای طرح انتقال آب این است که در دولت یازدهم آغاز شده و رییس جمهوری نیز تسهیلات ۴۰۰ میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی برای این طرح اخذ کرده است. البته این تنها بخشی از هزینه های طرح انتقال آب خلیج فارس بوده و عمده سرمایه گذاری آن توسط شرکت های بخش خصوصی انجام شده است.

اجرای این پروژه ، گامی بزرگ در جهت توسعه شرق و فلات مرکزی ایران است، زیرا صنایع بزرگ معدنی فعال در کشور که نگاه ملی روی آنها وجود دارد و از ارکان اصلی و قابل اعتماد برای اقتصاد کشور در جهات مختلف از جمله تامین منابع ارزی به شمار می آید، ضمن اینکه بخش اندکی از منابع آبی کشور را مورد استفاده قرار داده و از روش های مختلف همچون تصفیه پسابها و فاضلاب شهرهای اطراف خود را برای تامین آب مورد نیاز صنعتشان استفاده کرده اند، مورد هجمه هایی قرار گرفته اند که یکی از دلایل اصلی کم شدن منابع آبی در کشور هستند. این در حالیست که بارها بر اساس آمار منتشر شده بخش عمده مصرف آب کشور در بخش کشاورزی بوده و بیش از ۹۰درصد منابع آبی توسط آنها استفاده شده و نتیجه آن پدیده خشکسالی و فرونشست‌های متعدد در سطح کشور است. بنابراین انتقال آب خلیج فارس به نواحی خشک و کم آب کشور علاوه بر اینکه می‌تواند تامین کننده نیاز صنایع بزرگ کشور باشد، به تامین آب شرب برای ساکنان این مناطق نیز کمک بزرگی خواهد رساند.

همانگونه که در ابتدای گزارش اشاره شد، آغاز عملیات اجرایی خط دوم، سوم و چهارم انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان در ۲۴ اسفند ماه انجام خواهد شد. به این شکل که قطعه ۲ خط ۱ انتقال آب خلیج فارس به صنایع سرچشمه و قطعه ۳ خط ۱ انتقال آب از خلیج فارس به اردکان (چادرملو)، در خط ۲ انتقال آب به خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خط ۳ انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان و در خط ۴ نیز انتقال آب از دریای عمان (چابهار) به زاهدان به صورت ویدیو کنفرانسی و با دستور رییس جمهور اجرا خواهد شد.

سرمایه گذاری فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و پالایشگاه اصفهان برای خط سوم انتقال آب خلیج فارس

در اینجا بهتر است نگاهی بر انتقال آب در خط ۳ ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به استان اصفهان داشته باشیم. استان اصفهان دو مجموعه بزرگ فولادی کشور یعنی شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقا و شرکت ذوب آهن اصفهان اولین کارخانه فولادسازی ایران را در خود جای داده است و از برکات این دو شرکت بزرگ فولادی، توسعه صنایع مختلف کشور همچون خودروسازی، لوازم خانگی، توسعه خطوط حمل و نقل ریلی و ... بوده است. بنابراین با توجه به کمبود منابع آبی در این استان صنعتی، همچنین ملاحظات آنها برای هرچه کمتر کردن سهم مصرفی خود از منابع آبی اصفهان مانند زاینده رود، لزوم تامین آب مورد نیاز این دو کارخانه فولادی در کنار دیگر صنایع اصفهان همچون پالایشگاه اصفهان موجب شد تا آنها نیز در این پروژه عظیم ورود کرده و سرمایه گذاری برای اجرای هرچه زودتر آن انجام دهند.

در این راستا، دی ماه سال ۹۷ بود که شرکت شرکت تامین آب اصفهان صفه به این منظور شکل گرفت  که سهامداران عمده آن شرکت فولاد مبارکه، پالایشگاه اصفهان، ذوب آهن، شهرداری اصفهان، اتاق بازرگانی و سازمان همیاری شهرداری های اصفهان هستند، اما باید اشاره کرد که تامین منابع مالی خط سوم از محل سرمایه‌گذاری شرکت‌های فولادمبارکه، ذوب آهن اصفهان و پالایشگاه اصفهان برنامه‌ریزی و انجام شده است.

خط انتقال آب از خلیج فارس تا اصفهان به طوب ۹۱۰کیلومتر و با حجم سرمایه گذاری ۳۵هزارمیلیارد تومانی از امسال آغاز شده و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۴ به پایان برسد. مسزان حجم انتقال آب در این خط ۲۰۰میلیون متر مکعب در سال است و پیش بینی می‌شود که برای ۱۴هزار نفر اشتغالزایی به همراه داشته باشد.

در کنار تمامی مباحث مطرح شده ، باید در اینجا به دستاوردهای مهم طرح انتقال آب خلیج فارس اشاره کرد:

*دستیابی به منابع آبی جدید و پایدار در کشور

*ایجاد طرح تحول اقتصادی

*ایجاد زیرساخت های تولید و انتقال آببه عنوان پیشنیاز تحقق اقتصاد مقاومتی

*محرومیت زدایی و توسعه متوازن ثروت در کشور

*رشد و توسعه صنایع معدنی بعنوان جایگزین مناسب نفت

*رشد و توسعه سایر پتروشیمی ها، پالایشگاها و سایر صنایع پایین دستی

*ایجاد فرصت برای تامین کمبود آب شرب شهرها و روستاها

*ایجاد فرصت جهت توسعه کشتهای گلخانه ای، کشاورزی های پر بازده نظیر میوه های استوایی، پسته، زعفران و ...

*ایجاد اشتغال پایدار، ظرفیت سازی و بهره گیری از پتانسیل های بومی و تثبیت جمعیت ساکن در منطقه

*توسعه اقتصادی سواحل مکران به عنوان گنج پنهان به تعبیر مقام معظم رهبری

*حفظ ذخایر آب‌های زیرزمینی و ممانعت از حفر چاههای غیر مجاز در جهت احیای محیط زیست

*تداوم امنیت پایدار در مرزهای شرقی کشور در راستای تحقق پدافند غیرعامل

*جلوگیری از مهاجرت و حاشیه نشینی به مراکز استان‌ها و درنتیجه حفظ کرامت مردم نجیب منطقه

*افزایش قدرت مذاکره به منظور دستیابی به حق آبه های مرزی با کشورهای همسایه

مشخصات خطوط توسعه ۲ و۳ و ۴

با نگاهی بر مشخصات خطوط توسعه جدید (۲و۳و۴) انتقال آب خواهیم دید، میزان سرمایه گذاری مستقیم برای این ۳ خط به میزان ۱۲۰ هزارمیلیارد تومان بوده و طول آن به میزان ۳۱۹۰ کیلومتر است. همچنین تعداد ایستگاه‌های پمپاژ ۳۹باب و پتانسیل اشتغالزایی طرح دوران ساخت برای ۵۴هزار نفر بوده است.

سخن آخر...

پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران که تماما با همت متخصصان داخلی کشور انجام و مدت زمان اجرای آن نیز ۶۰ ماه اعلام شده و مجموع سرمایه‌گذاری کل خطوط به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، گامی در جهت توسعه صنایع کشور و ادامه حیات این بنگاه‌های اقتصادی بزرگ است که طی سال‌های متمادی سرمایه گذاری های کلانی برای آنها انجام شده و امید میرود با همت و تلاش مسئولان امر و حمایت آنها از شرکتهای معدنی و صنعتی فعال در این پروژه دیگر دغدغه ای برای تامین آب برای آنها وجود نداشت باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =