معین صادقیان کارشناس بورس

امکان محدودیت در بازار ارز دیجیتال وجود ندارد و این اظهارات بیشتر به دلیل خارج نشدن سرمایه‌گذاران خرد از بازار بورس ایران و انتقال سرمایه‌های خود به بازار ارز دیجیتال است.

معین صادقیان تحلیل‌گر بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایراسین در خصوص وضعیت فعلی بورس و ارزندگی یا عدم ارزندگی آن گفت: شرایط فعلی بازار مشروط به عادی بودن وضعیت، مناسب سرمایه گذاری است. اکنون اکثراً سهم‌های بازار پایین‌تر از ارزش ذاتی خود در حال داد و ستد هستند و علت آن سوددهی خوب بازارهای موازی مانند بازار ارز دیجیتال به سرمایه‌گذاران این حوزه است. 

وی ادامه داد: سرمایه‌ها اکنون در بازارهای موازی است اما به زودی به سمت بازار بورس باز خواهد گشت و شاهد رشد دیگری خواهیم بود اما معتقدم این رشد ماندگار نیست. دلیل آن یک طرفه بودن بازار سرمایه ایران است. در بازار یک طرفه سهام‌داران فقط می‌توانند سهام شرکتی را خریده و در قیمت بالاتر به فروش برسانند اما در ریزش‌ها نمی‌توانند کسب سود کنند. اگر بازار ایران دوطرفه بود هیچگاه از رونق نمی‌افتاد و شاهد سهامداران ناراضی نبودیم. 

صادقیان در خصوص تغییر دامنه نوسان به صورت غیر متقارن اظهار کرد: اگر دخالت‌ها در بازار سرمایه کمتر شود می‌توانیم به زودی شاهد رشد دیگری در بازار باشیم. تغییر دامنه نوسان باعث شده سهم‌ها بتوانند رشد کنند اما زمان اصلاح قیمتی با صف فروش ۲ درصدی مواجه خواهند شد که این امر باعث ایجاد صف‌های طولانی در روزهای متوالی شده است.

وی اضافه کرد: وجود دامنه نوسان در بازار باعث شده تا اصلاح در طول  ۱۰ تا ۲۰ روز زمان ببرد در صورتی که اگر دامنه نوسان وجود نداشت این امر در بازه زمانی چند روزه اتفاق می‌افتاد و مجددا سهم پس از کف‌سازی سریع در یک بازه قیمتی، آماده رشد دیگری می‌شد و سهامداران با صف‌های فروش سنگین که هیچ راه فراری در آن وجود ندارد مواجه نمی‌شدند.

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه عنوان کرد: به طور کلی وجود دامنه نوسان خوب نیست و اکنون دامنه نوسان غیرمتقارن بدتر از دامنه نوسان گذشته است. با چنین قوانینی قصد دستور به بازار را دارند اما بازار راه خود را پیش خواهد گرفت و به زور نمی‌توان اقدامی را انجام داد که اگر می‌شد، اکنون دلار همچنان ۱۰۰۰ تومان بود.

وی افزود: ای کاش هیچ دخالتی در بازار صورت نمی‌گرفت و اجازه داده می‌شد تا عرضه و تقاضا کار خود را انجام دهد و تنها نظارتی بر روی دستکاری قیمت توسط بزرگان بازار داشتند. البته محدودیت‌ها نباید به شکلی باشد که سرمایه‌گذاران بزرگ رغبتی برای ورود به بازار نداشته باشند. زمانی که کشور تحریم می‌شود، سرمایه‌گذاران خارجی رغبتی به سرمایه‌گذاری در ایران ندارند و اگر قوانین محدود کننده در بازار ایران نیز زیاد باشد، هیچ کس تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار ایران را نیز پیدا نمی‌کند.

صادقیان با واکنش به اجرای آیین نامه تعیین مصادیق مجرمانه در بورس گفت: هفته گذشته قوانینی وضع شده بود که در واقع تعیین مصادیق برای آئین‌نامه‌های قدیمی دولت بود. معتقد هستم مصادیق ابلاغ شده محلی برای اجرا ندارد و از شفافیت لازم برخوردار نیست و بیشتر کری‌خوانی محسوب می‌شود. اگر همه قوانین تبیین شده به همین ناشفافی اجرا شود، هرمعامله‌ای در بازار انجام دهید، امکان اخطار از سوی مراجع وجود دارد.

وی تصریح کرد: مصادیق مجرمانه ضمانت اجرایی نخواهد داشت و به جای تعیین چنین قوانینی، باید جذابیت‌هایی را برای بازار ایجاد کنند تا سرمایه‌ها راحت‌تر وارد بازار شود. بازار ما باید بجای تعیین محدودیت‌ها، آزادی‌های بیشتری را تعیین کند که تاثیر بیشتری خواهد داشت. 

این تحلیل‌گر بازار سرمایه ادامه داد: اگر قرار به اجرای دامنه‌نوسان غیرمتقارن بود، دامنه را به منفی ۵ تا مثبت ۱۰ تغییر می‌دادند نه اینکه همان منفی ۵ را نیز به منفی ۲ محدود کنند. هیچ کس دوست ندارد سهامش دچار افت قیمت شود اما این یک ساز و کار در بازار و عرضه و تقاضا تعیین کننده است. دامنه نوسان مصداق ارز ۴۲۰۰ تومانی است که هیچ خاصیت و کاربردی نخواهد داشت و در نهایت اتفاقی که نیاز است، رخ خواهد داد.

صادقیان در واکنش به ممنوعیت خرید و فروش بیت کوین نیز گفت: اعلام اینکه خرید و فروش بیت‌کوین ممنوع است اما کسانی که آن را استخراج کرده‌اند مجاز به فروش هستند، تناقضی در یک جمله است که مفهوم آن یک بام و دو هوا است. کشور ما مانند بسیاری از موارد دیگر خیلی دیر این واقعیت جهانی را خواهد پذیرفت و اجازه آن را خواهد داد. 

وی اضافه کرد: امکان محدودیت در بازار ارزدیجیتال وجود ندارد و این اظهارات بیشتر به دلیل خارج نشدن سرمایه‌گذاران خرد از بازار بورس ایران و انتقال سرمایه‌های خود به بازار ارز دیجیتال است. اجرایی شدن ممنوعیت بیت‌کوین در کنار ممنوعیت ویدئو و ... قرار خواهد گرفت که خیلی خوب می‌دانیم چه سرنوشتی نصیب آن‌ها شده است. بنابراین بهتر است اجازه دهند بازار کار خود را کند و دولت نیز مالیات خود را از صرافی‌ها دریافت کند که درآمدی برای دولت نیز خواهد بود.

این فعال بازارهای مالی در پایان گفت: پشت اعلام این قانون حفظ ارزش پول ملی نیز بوده است اما با چنین قوانینی ارزش پول ملی را نمی‌توان حفظ کرد. پول ملی با کنترل تورم، کاهش بدهی دولت و پارامترهای دیگر باید ارزش خود را حفظ کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =