حائری

عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت استان‌ تهران گفت: سیاست‌های مقطعی ممنوعیت‌های صادراتی در برخی محصولات برای تامین نیاز داخلی بازار نهایتا به زیان تولید است، چون در دنیای امروزی سهم بازارهای خارجی یکی از اهداف تعیین شده صنایع مختلف است.

علیرضا حائری در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: وقتی صحبت از دهکده جهانی می‌کنیم اصولا تولید کنندگان نه فقط برای داخل مرزهای کشورشان برنامه‌ریزی می‌کنند، بلکه با استفاده از توانمندی‌هایی که دارند یا بازارهایی که بالقوه اطرافشان شکل گرفته نقشه راهی برای دستیابی به سهم بازار بیشتر تدوین خواهند کرد.

حائری در ادامه افزود: شرکت‌های تولیدی اگر برای بازارهای خارجی برنامه‌ریزی نکرده باشند در دنیای پر از رقابت حال حاضر باید منتظر شکست و حذف از صحنه تولید باشند چون در این شرایط رفته رفته نمی‌توانند پاسخ مناسبی برای مخاطبان خود داشته و محصولات رقابت‌پذیری را عرضه کنند.

وی معتقد است شکوفایی صنایع تنها در رقابت‌هایی که بیشتر معطوف به بازارهای خارجی است شکل می‌گیرد نه داخل مرزهای یک کشور، چون این بازار محدود اصلا فرصت دنبال کردن ایده‌های نوین یا افزایش بهره‌وری برای تولیدکنندگان ایجاد نمی‌کند.

این کارشناس صنعتی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به خبرنگار ایراسین گفت: تمام این موارد درشرایطی است که ما اکنون سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را هم در اختیار داریم و براساس همین سیاست‌ها اصولا باید تولیدات ما برای عرضه در بازارهای بین‌المللی مناسب باشند و نباید نگاه داخلی به تولید داشته باشیم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت استان تهران همچنین تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که در بسیاری از موارد چرخه تولید با همین مبادلات خارجی تکمیل شده و شکل می‌گیرد به این صورت که مواد اولیه‌ای وارد کشور می‌شود و محصولی که خارج از ایران نیز خریدار دارد تولید می‌شود بنابراین اگر به هر دلیل مانع از صادرات کالا باشیم به نوعی چرخه تولید را زمینگیر کرده‌ایم.

حائری با اشاره به ممنوعیت صادرات محصولات صنایع فولاد و پتروشیمی گفت: نکته‌ای که باید درنظر داشته باشیم این است که آمارها نشان می‌دهد خوشبختانه در بسیاری از صنایع مثل همین دو مورد یاد شده مازاد تولید قابل توجهی داریم و اگر بازارهای صادراتی را از این بخش دریغ کنیم قطعا در میان مدت نه تنها نیاز بازار تامین نمی‌شود بلکه کمبودها بیشتر به چشم می‌آید.

وی در ادامه افزود: این دقیقا اتفاقی است که در بسیاری از موارد با چنین سیاست‌هایی در بازار ایران تجربه کردیم و نتایج نا مناسبی هم ثبت شده است، اما باز هم به دلایلی که واقعا معلوم نیست مسئولان و سیاست‌گذاران سراغ همین سیاست‌های اشتباه اقتصادی رفته و بجای رونق تولید به تولیدکنندگان و صنعت‌گران صدمه وارد می‌کنند.

این عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت استان تهران به خبرنگار ایراسین گفت: ممنوعیت صادرات راهکار منطقی برای صنایع نیست بلکه بهترین راهکار استفاده از سیاست‌های تعرفه‌ای است که می‌تواند بازار را به صورت منطقی مدیریت کند نه اینکه بخواهیم با دستورالعمل‌های مقطعی یکباره شریان ارتباطی میان تولیدکننده و بازار هدفش را قطع کنیم.

حائری همچنین تصریح کرد: با توجه به رقابت بسیار نزدیک و تنگاتنگ بازارها در دنیای امروز به هیچ عنوان نباید ارتباطات ایجاد شده تولیدکننده و بازار هدفش را عامدانه قطع کرد چون برقراری این ارتباط در برخی موارد کاملا غیر ممکن است . به عنوان مثال رقابت گسترده میان ترکیه و ایران در بازار سوریه یا حتی عراق و افغانستان از مواردی است که اگر تصمیم‌گیری اشتباه داشته باشیم رسما بازار را واگذار کرده‌ایم.

این کارشناس صنعتی در ادامه افزود: البته درباره بازار نمی‌توانیم نقطه‌ای و مقطعی سیاست‌گذاری یا اظهار نظر کنیم بلکه لازم است زنجیره را از ابتدا تا انتها مدنظر داشته باشیم چون این زنجیره است که نهایتا به ایجاد ارزش افزوده ختم شده و می‌تواند دستاورد اقتصادی و اشتغال پایدار ایجاد کند.

وی معتقد است باید به قوانین جاری در دنیای تجارت و صنعت احترام بگذاریم و براساس اصول علمی، اقتصادی و البته عملی تصمیم‌گیری کنیم تا نهایتا نتیجه مطلوب و دستاوردهای مناسبی را تجربه کنیم نه اینکه دخالت‌های مقطعی داشته باشیم و اصولا معادلات را برهم بزنیم.

حائری با اشاره به سیاست‌های عدم صادرات سیمان، فولاد یا محصولات پتروشیمی برای تامین و مدیریت بازار داخلی به خبرنگار ما گفت: ببینید واقعیت امر اینجاست که شاید در دوره‌ای کوتاه مدت با استفاده از قدرت حاکمیتی بتوانیم مدیریتی ایجاد کنیم اما لازم است بپذیریم این سیاست در میان مدت و بلند مدت اصلا کارساز نیست و دوباره مشکلات تجربه می‌شود.

این عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت استان تهران در پایان تاکید کرد: تولیدکنندگان با توجه به تقاضا و نیاز بازارهای صادراتی تلاش می‌کنند سطح تولیداتشان را ارتقاء دهند و با استفاده از فناوری‌های نوین نیازهای بازار مورد نظر را تامین کنند که این اولین دستاورد تولیدات صادرات محور است چون باعث ورود فناوری‌های نوین به کشور می‌شود تا با تکمیل فرآیند ارزش افزوده بالاتری در اقتصاد کشور تجربه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =