شکوری

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با اشاره به موضوع حذف تدریجی یارانه در بخش فولاد اظهار کرد: اصولا ارایه یارانه در سنوات گذشته نشان داده حاصلی جز رانت و بروز مشکلات در آینده نداشته است چون سیاست و برنامه مشخصی برای ارایه این یارانه‌ها ارایه نشده و نقص و خلاءهای موجود عاملی بوده تا بجای برطرف شدن مشکل شاهد رشد و توسعه بحران شده باشیم.

بهرام شکوری در ادامه به خبرنگار ما گفت: موضوع اختصاص یارانه به برخی صنایع سیاست‌های حمایتی از سوی دولت‌ها برای رونق تولید بوده و هم اکنون هم با استفاده از شیوه‌های مختلف اجرایی می‌شود، اما در کشور ایران با توجه به زیرساخت‌های نامناسب و بعضا موازی‌کاری‌هایی که وجود دارد این یارانه‌ها هیچ دستاورد مناسبی برای کشور ایجاد نمی‌کنند و بعضا دلیل اصلی شکل‌گیری فساد شده‌اند.

شکوری تاکید کرد: ارایه یارانه با شیوه‌هایی که تا امروز به صنایع داده شده است در اغلب موارد مشکلات را تشدید کرده و به جای اینکه رونق تولید را به ارمغان آورد گرفتاری شده و در بسیاری از موارد منتی به تولید کنندگان درحالی که بسیاری از فعالان بخش تولید و عرصه صنعت بارها اعلام کرده‌اند که نیازی به یارانه ندارند درصورتی که تمام برخوردها و سیاست‌گذاری‌ها هم وزن کشورهای توسعه یافته و دهکده جهانی باشد.

وی معتقد است کشورهای توسعه یافته هم یارانه‌هایی برای بخش تولید و صنایع خود درنظر دارند اما کاملا متفاوت از آنچه ما اینجا به عنوان یارانه می‌شناسیم، نه اینکه به بهانه یارانه موضوع دخالت‌ها و دستورالعمل‌های قیمتی صادر شود، به همین دلیل واقعاً اگر مسئولان دولت به دنبال حمایت از تولید هستند بهترین راهکار این است که تمام یارانه‌ها را حذف کنند اما دقیقا متناسب با قوانین اصولی بین‌المللی با تولید و تولیدکننده برخورد کنند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران به خبرنگار ما گفت: بخش خصوصی و تولیدکننده واقعی با توجه به شرایط برای انجام فرآیندهای تجاری خود برنامه‌ریزی دقیقی انجام می‌دهد و در نهایت کارش را به نتیجه می‌رساند حالا در شرایطی سخت‌تر و در شرایطی ساده‌تر و تنها خواسته‌ای که این گروه از تولیدکنندگان دارند فضای کسب و کار سالم و بدور از هرگونه تصمیم‌گیری‌های مداخله‌ای است.

شکوری معتقد است آن بخش از تولیدکنندگان که دائم چشم به دست دولت داشته و از یارانه دریافت وجه نقد یا مواد اولیه ارزان را مطالبه می‌کنند اصولا از ابتدا برای این رانت آشکار دولت برنامه‌ریزی کرده‌اند و نمی‌توان و نباید آنها را در بخش تولیدکنندگان با سابقه و بنام کشور طبقه بندی کرد.

به گفته شکوری معضل اصلی اینجاست که وقتی دولت به بهانه‌های مختلف مثل قیمت‌گذاری فولاد در امور تجاری دخالت می‌کند و مشکلی برای تولیدکنندگان ایجاد می‌شود در مقابل سئوال تولیدکنندگان پاسخ داده می‌شود یارانه گرفته‌اید پس باید به این قانون احترام بگذارید، درحالی که اکنون این یارانه هیچ دستاوردی جز دردسر برای تولید نداشته است.

وی با اشاره به نتایج منفی مدیریت‌های گذشته تصریح کرد: اگر دولت یکبار برای همیشه تصمیم بگیرد و واقعاً یارانه‌های ارایه شده را حذف کند و در مقابل با تولیدکنندگان براساس اصول و منطق تجارت و تولید برخورد کند خود دولت هم از مزایا و دستاوردهای این نوع مدیریت بازار منتفع خواهد شد چون نیازی نیست برای تبعات سیاست‌های گذشته هزینه بپردازد و تولیدکننده هم می‌تواند برای خود برنامه‌ریزی کند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی در ادامه تصریح کرد: ارایه یارانه‌های تولیدی که تاکنون به شرکت‌ها داده شده در واقع قدرت رقابت را از تولیدکنندگان گرفته است چون با چنین فضایی اصولا رقابت سالم و سازنده‌ای شکل نخواهد گرفت و نهایتا تجربه‌ای مثل خودروسازی را خواهیم داشت. اما شرکت‌هایی که اصولا در فضای رقابتی سالم شکل‌گرفته‌اند می‌بینیم در برابر مشکلات قدرت مانور بالاتر و بهتری دارند.

شکوری معتقد است راهی که دولت امروز آغاز کرده باید از خیلی قبل‌تر اغاز می‌شد تا صنایعی که واقعا قدرت رقابت ندارند تکلیف خود را بدانند چون تولید و صادرات با استفاده از یارانه هنر نیست و در این نوع تولید با کوچک‌ترین تحول دچار دردسر شده و مشکلات عمده‌ای را تجربه می‌کند.

به گفته شکوری حذف یارانه‌های تولید و برخورد اصولی با تولیدکنندگان اگرچه در نگاه اول می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند اما در میان مدت دستاوردهای شگرفی برای اقتصاد کشورمان رقم می‌زند که نهایتاً به‌نفع اشتغال و اقتصادایران زمینه است و سهم بالاتری از بازارهای بین‌المللی در اختیار تولیدات با کیفیت ایرانی قرار می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =