نشست خبری آیین رونمایی از قسمت دوم از مجموعه مستند رخساره زمین "باداب سورت، پلکان زمین

نشست خبری آیین رونمایی از قسمت دوم از مجموعه مستند رخساره زمین "باداب سورت، پلکان زمین" بر اساس طرح توسعه نوآوری ها و فناوری‌های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش ایراسین، کامبیز مهدیزاده، مشاورعالی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری و مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی در این زمینه اظهار کرد: باداب سورت که به نام پلکان زمین معروف است، متاسفانه در سال‌های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته است. نکته جالب در خصوص باداب سورتها این است که پلکانی هفت رنگ است و به دلیل شوری آب در زمستان هم یخ نمی‌زد.

وی افزود: از این پدیده‌ زیبای زمین‌شناسی تنها یک نمونه در جهان وجود دارد که در کشور ترکیه قرار گرفته و به قصر سفید معروف است.

به گفته وی، با توجه مسئولین به این بخش، میتوان پدیده‌های زیبای کشور را حفظ و از آنها صیانت کرد. چراکه این منطقه بسیار بکر بوده اما در سالهای اخیر به آن بی‌مهری شد اما با رویکرد سازمان گردشگری سعی بر حفاظت این چشمه و دریاچه اطراف آن شده شده است‌.

به گفته‌ وی باید برای فاصله از اقتصاد نفتی و تکیه بر گردشگری به یک اقتصاد پویا دست یابیم و نگاه فرانفتی داشته باشیم.

مهدی‌زاده با تاکید بر اینکه باید مدیران زمین گردشگری در کشور داشته باشیم در ادامه گفت: در سال ۹۴ حدود ۸۰۰ میلیون دلار برای چاه‌های نفت هزینه شده است که اگر صرف گردشگری می‌شد در ایجاد درآمدهای ارزی کشور نقش مهمی داشت.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میزان رشد بخش گردشگری را ۳.۹ درصد برای هشتمین سال پیاپی اعلام کرد و کفت که گردشگری اولین و مهم ترین منبع درآمد ارزی در بیش از ۸۰ کشور دنیاست.

وی ادامه داد: ایران در سال ۲۰۱۹ رتبه ۸۹ را در بین ۱۲۰ کشور دنیا کسب کرده که البته رتبه مناسبی نیست. در واقع ما نتوانستیم این پدیده‌های گردشگری را معرفی و حفاظت کنیم.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی تصریح کرد: چرخ صنعت نفت و صنعت هسته‌ای کشور با معدن و زمین‌شناسی در حال حرکت است، بنابراین باید به بازارهای بین‌المللی توجه بیشتری داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =