• ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
  • کد خبر: 11017
  • readingTime: ۲ دقیقه
معدن

همواره سوخت به عنوان یکی از عناصر اثرگذار بر قیمت تمام شده محصولات معدنی به شمار آمده و نقش تعیین کننده و تاثیرگذار در بازار رقابتی داخل و بازار خارجی دارد.

ایراسین- باید استراتژی شفافی تدوین شود تا بهره وری معادن بالا رفته و اثرات قیمت سوخت کاهش یابد. امروزه یکی از راهکارهای رسیدن به این امر استفاده از فناوری های نوین برای فعالیت های معدنکاری است که باید مورد توجه قرار گیرد. در بخش معدن ایران نیز به دلیل محدودیت هایی که وجود دارد ملزم به استفاده از برخی ماشین آلات و فناوری هایی هستند که مصرف سوخت بالایی دارند و باعث افزایش قیمت تمام شده محصول می شود.

در این جاست که نقش بهره‌وری و مدیریت موثر نبوده است. دیکته کردن برخی اقدامات و تصمیم گیری ها به معدنکار که نمونه بارز آن تحریمهای اعمال شده بر کشور است، موجب شده محدودیت هایی برای به کارگیری تجهیزات و فناوری های معدن کاری به وجود آید، اما در بخش فرآوری مواد معدنی نیز بحث انرژی تاثیر واقعی خود را بر روی قیمت تمام شده محصول می‌گذارد؛ تمام پروسه بخش معدن بعد از گذراندن این مراحل یعنی تولید محصول نهایی و ورود آن به صنعت و  استفاده از آن به عنوان یک ماده اولیه انرژی بسیار بالایی نیاز دارد که همان برق و گاز است و این موضوع برای تمام مواد معدنی صدق می کند.

به عنوان مثال در صنعت سیمان که به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده و بزرگ منطقه به شمار می‌آید نیاز است تا برنامه ریزی برای حفظ بازارهای هدف داشته باشیم. در واقع تمامی موارد یاد شده نیازمند نگاه دقیق و مدبرانه است که بتواند منجر به توسعه بازار و فعالیت های معدنی کشور شود. حال باتوجه به اینکه هزینه هایی که برای سوخت و انرژی در نظر گرفته می شود به گونه ای است که تاثیر بسزایی بر روی تولید مواد معدنی و بازار خواهد داشت و نباید تغییرات ناگهانی بر روی آنها اعمال کرد.

عمده مواد معدنی به مصرف داخلی می رسد حال اگر این ذخایر معدنی در کشور وجود نداشت برای تامین آنها یا باید نسبت به واردات آنها از دیگر کشورها اقدام می‌شد یا از دیگر مواد معدنی آنها را بدست می‌آورد. در واقع باید توجه داشت هم اکنون آهک که به عنوان ماده اولیه برای تولید سیمان در اختیار تولیدکنندگان قرار دارد یا شن و ماسه‌های رودخانه ایی که به مصرف طرح عمرانی کشور می رسد، در صورتی که در کشور وجود نداشت هزینه‌های بسیاری برای تامین آنها به همراه داشت. حال باتوجه به این موضوع که نقش اساسی برای تولید این گونه محصولات قیمت سوخت مصرفی است باید توجه ویژه ای داشته باشیم.

در حال حاضر علاوه بر وجود  ذخایر فراوان معدنی در کشور، منابع انرژی و سوخت راحت نیز در کشور وجود دارد و نباید آن را از دست داد. بلکه باید آن را در گردش ارزش افزوده به کارگرفت و راهکاری برای تولیدکنندگان برای حضور و رقابت در بازار جهانی فراهم کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =