میثم رادپور

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید کسی که وارد بازار رمز ارزها می شود باید قبول کند که وارد یک بازار با ریسک بالا شده است و ممکن است این بازار دچار ریزش و سقوط شدید شود. لذا افراد نباید سهم عمده ای از سرمایه گذاری خود را در این بخش انجام دهند.

میثم رادپور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ایراسین در خصوص قانون جدید تغییر دامنه نوسان و تاثیر آن بر بازار سرمایه اظهار کرد: مسئولان باید به این نتیجه برسند که دامنه نوسان را برداشته یا عریض کنند تا مشکل بازار حل شود. کم کردن دامنه نوسان اختیار را از معامله‌گر سلب می‌کند. زمانی که دامنه نوسان کمتر می‌شود، نقد شوندگی کمتر می‌شود در نتیجه کارایی بازار کم می شود. 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: این قانون کارایی ندارد. در واقع کارکرد اصلی بازارها کشف قیمت، کاهش هزینه معاملات و افزایش نقدشوندگی است و زمانی که چنین قانونی گذاشته می شود این کارکردها دچار اخلال می شود و کارایی بازار را کاهش می یابد.

وی درباره اینکه آیا قیمت‌های فعلی بازهم نیاز به اصلاح دارند یا خیر عنوان کرد: زمانی در بازار قیمت‌ها بسیار بالا رفته بود و با یک حساب سرانگشتی می‌توانستیم متوجه شویم که بازار و قیمت‌ها در حباب است. اما عموما تشخیص قیمت مناسب عموما کار ساده‌ای نیست. مسئله این است که شما وقتی متوجه حبابی بودن قیمت‌ها هم بشوید بازهم نمی‌دانید چه زمانی بازار قیمت ها را اصلاح خواهد کرد. به عنوان مثال اکنون بازار بورس آمریکا نیز در حباب است یعنی با هر معیاری به آن نگاه کنید، متوجه آن می‌شوید اما اینکه بگوییم تا چه زمانی به این شکل ادامه پیدا خواهد کرد را نمی توان پیش بینی کرد. فقط می توان گفت این بازار یک بازار خطرناکی است که ممکن است هر لحظه حباب قیمت ها بترکد و بازار سرمایه ایران نیز در حال حاضر اینگونه است. 

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص میزان ورود حجم پول به بازار ارزهای دیجیتال گفت: به سادگی نمی‌توان گفت چه حجمی از پول در حال خروج از بورس ایران و ورود به بازار ارز دیجیتال است اما به هر حال زمانی که برق کشور دچار مشکل شده بود، حدود 5 تا 8 درصد از سختی شبکه کم شد که تخمین زده شد مربوط به ایران است. اما بازهم می گویم نمی‌توان تعداد ایرانی‌هایی که در حال خرید ارز دیجیتال هستند را تخمین بزنیم اما نباید این نکته را هم در نظر گرفت که به دلیل عدم آگاهی اکثر مردم از این بازار شاید اکثراً جوانان آن هم به دلیل ریسک‌پذیری بالاتر و داشتن پول‌های کوچک وارد این بازار می‌شوند. 

رادپور ادامه داد: رمزارزها قابل قیمت‌گذاری و ارزش ذاتی نیستند و نمی‌توان آن را با بورس  مقایسه کرد و گفت کدام ارزنده‌تر است. بر روی اکثر کامودیتی‌ها نیز نمی‌شود قیمت گذاشت، ارز دیجیتال که جای خود دارد چراکه ماهیتی ندارد. ارز دیجیتال ارزش ذاتی ندارد و به عنوان دارایی نمی‌توان به آن اتکا کرد.

وی در پایان گفت: البته تکنولوژی بلاک‌چین ایده بسیار خلاقانه است و قطعا نظام پولی دنیا از این تکنولوژی استفاده خواهند کرد همانطور که اکثر بانک‌های مرکزی هر کشوری در حال راه‌اندازی ارز خاص خود هستند.ارز دیجیتال ها شفافیت های صورت های مالی را افزایش می دهد و مشکل حسابداری را حل می کنند و نگرانی های بابت اینکه بتوان دخل و تصرفی در حساب ها کرد را از بین برده است. البته این یک موضوع است و قیمت گذاری رمزارزها یک چیز دیگر است. لذا حرف اصلی این است که کسی که وارد این بازار می شود باید قبول کند که وارد یک بازار با ریسک بالا شده و ممکن است این بازار دچار ریزش و سقوط شدید شود. لذا افراد نباید سهم عمده ای از سرمایه گذاری خود را در این بخش انجام دهند و من در حقیقت به ادامه افزایش آن خیلی خوش بین نیستم. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =