ارزهای دیجیتال

یک کارشناس و تحلیلگر رمزارزها با اشاره به رشد بیت کوین در چندماه اخیر گفت: ارزهای دیجیتال به دلیل استقبال بیشتر سرمایه‌گذاران، در سال ۲۰۲۱ (۱۳۹۹-۱۴۰۰) رشد قابل توجهی را تجربه می‌کنند.

مجید خلجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به بیت کوین به عنوان پادشاه رمز ارزها اظهار کرد: این ارز دیجیتال به عنوان اولین رمزارز در سال ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو خلق شده، به مرور توسعه یافته و مردم را به سمت خود جذب کرده است.

وی با اشاره به بستر زنجیره بلاک (بلاکچین) برای رمزارزها گفت: تا پیش از رمزارزها، پول موجود در نظام اقتصادی ابتدا به صورت دستی و سپس به صورت الکترونیکی بوده است. پس از مدتی با ایجاد بلاکچین به عنوان بستری مناسب برای رمزارزها، جدیدترین نسل پول (ارزهای دیجیتال یا رمزارزها) (cryptocurrency) به وجود آمد. پتانسیل این نسل از پول‌ها به قدری زیاد است که می توانند آینده پول در جهان را تشکیل دهند.

این کارشناس و تحلیلگر ارزهای دیجیتال خاطرنشان کرد: توسعه سالانه رمزارزها به ویژه بیت کوین به خوبی گویای این مسئله است؛ قیمت هر بیت کوین که در گذشته کمتر از یک دلار بوده اکنون به نزدیک ۵۰ هزار دلار رسیده است.

خلجی با تاکید بر ظرفیت ارزهای دیجیتال برای رشد اظهار کرد: از آنجا که بسیاری از شرکت‌ها نسبت به رمزارزها شناخت پیدا کرده و مردم نیز به مرور با افزایش آگاهی نسبت به رمزارزها، به سمت آن رو می‌آورند، می‌توان گفت ارزهای دیجیتال باز هم افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد.

وی ادامه داد: سال ۲۰۲۱ از جهاتی می‌تواند سال شکوفایی ارزهای دیجیتال باشد. در این سال تاکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیا وارد حوزه خریداری و سرمایه‌گذاری رمزارزها به ویژه بیت کوین شده‌اند. این در حالی است که چنین مسئله‌ای در سال گذشته میلادی (۲۰۲۰) وجود نداشت.

این کارشناس و تحلیلگر ارزهای دیجیتال گفت: به علاوه در این سال ایلان ماسک، مالک و مدیرعامل شرکت خودروسازی تسلا، به عنوان یکی از ثروتمندترین افراد جهان نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار در رمزارز بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت‌های ویزا و پی پال (شرکت‌های بزرگ دنیا در زمینه پرداختهای مالی) و حتی شرکت اپل نیز وارد این عرصه شده‌اند و حتی برخی بانک‌ها نیز به سرمایه‌گذاری در این حوزه گرایش پیدا کرده‌اند این در حالی است که بانک‌ها تاکنون مخالف ارزهای دیجیتال بوده‌اند.

خلجی ادامه افزود: این اقبال روز افزون در حوزه ارزهای دیجیتال باعث می‌شود که تحولی در این عرصه رخ دهد و نتایج این تحول نیز به وضوح در پایان سال ۲۰۲۱ قابل مشاهده باشد.

وی خاطرنشان کرد: از آن‌جا که تقریبا یک تثبیت قیمتی را در بیت کوین مشاهده می‌کنیم، استقبال از سایر ارزهای دیجیتال نیز بسیار محتمل است. این رمزارزها به دلیل اینکه قیمت کمتری نسبت به بیت کوین دارند، به مراتب آینده بهتری می‌توانند داشته باشند.

این کارشناس و تحلیلگر ارزهای دیجیتال تصریح کرد: فارغ از مسائل فوق،  ساختار و الگوریتم رمزارزها  نیز باید در نظر گرفته شود. بیت کوین اولین نسل از ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. پس از آن، نسل دوم رمزارزها بر اساس ارز دیجیتال دوم یعنی اتریوم است که امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر متمرکز را به وجود آورده و به همین دلایل در میان ارزهای دیجیتال به ملکه ارزها مشهور است.

خلجی افزود: به نوعی می‌توان گفت اتریوم، محبوب‌ترین پلتفورم در بحث قراردادهای هوشمند در دنیا شناخته شده و بیش از ۸۰ درصد توکن‌ها و ارزهای دیجیتال برپایه آن ایجاد می‌شود. این ارزها نسل دوم یا رمزارزهای جدیدی است که در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تعریف می‌شود. نسل سوم رمزارزها نیز به رمزهای تخصصی به حوزه‌هایی نظیر بازی‌ها (گیمینگ) یا بستر شبکه انتقال رمزارزها اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس موارد مطرح شده فوق، رمزارزها قاعدتا در آینده رشد بسیاری را تجریه خواهند کرد و جایگاه ویژه‌ای خواهند یافت. به همین دلیل بسیاری از کشورها به دنبال ایجاد ارز دیجیتال ملی خود هستند؛ مسئله‌ای که حتی در ایران هم مطرح شده و می‌تواند نکته خوبی باشد. در صورتی که این مسئله اجرایی شود، ارز و نقدینگی موجود در کشور نیز خارج نمی‌شود که خود می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه در جهان باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =