حسینی کیا

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به موضوع مطرح شده حذف قیمت‌گذاری دستوری دولت در فولاد و سیمان گفت: این سیاست اصولاً دستاوردی برای مدیریت بازار نداشت و همواره رانت ایجاد کرد که باید برطرف شود.

سیدجواد حسینی‌کیا در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: بررسی‌های انجام شده بیانگر این نکته است که هر زمان دخالت‌های مقطعی در بازار ایجاد شده نتایج معکوس بوده و مشکلات در این زمینه بیشتر از گذشته بوده و نهایتاً برای گروهی خاص منافعی ایجاد کرده‌است.

حسینی‌کیا در ادامه افزود: این درحالی است که همواره مطرح شده این‌نوع دخالت‌ها برای ساماندهی بازار انجام شده و قصد ایجاد تعادل در بازار است، بنابراین این‌بار بهتر است بجای اینکه مستقیم سراغ همان راهکارهای گذشته برویم به این نکته توجه داشته باشیم که اصل ماجرا از کجا آغاز شده و چطور باید مشکل اصولی برطرف شود.

وی تصریح کرد: واقعیت امر اینجاست که وقتی به موضوع مدیریت بازار در دو نکته مطرح شده دقت می‌کنیم می‌بینیم اتفاقا در تمامی موارد علی‌رغم اینکه کمبود در بازار ایجاد شده و قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفته‌اند مازاد تولید بالایی هم داشته‌ایم که این یعنی سیاست‌های دستوری و بخصوص قیمت گذاری دستوری در این بخش نتوانسته کارکرد مورد نظر را داشته باشد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مشکل فولاد تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در این زمینه مواردی همچون معافیت‌های مالیاتی و عدم توزیع متوازن سود در زنجیره اثرگذاری بالایی در ایجاد مشکلات اخیر داشته‌اند که لازم است این مشکلات برای متعادل شدن شرایط برطرف شود.

حسینی‌کیا معتقد است برای بهبود شرایط در بازار فولاد و البته بسیاری دیگر از موارد مشابه شاید بهترین راهکار این است که معافیت‌های مالیاتی را در انتهای زنجیره تولید تعریف کنیم و با استفاده از ابزار قانونی نظام تعرفه‌ای در ابتدای زنجیره مدیریت منطقی را بکار گیریم چون با این شیوه قطعا مدیریت بهتری وجود دارد.

وی به خبرنگار ایراسین گفت: ابتدای سال جاری با توجه به نابسامانی‌های ایجاد شده در بازار فولاد و مصالح ساختمانی موضوع رگولاتوری و مدیریت بازار توسط وزارت صمت مطرح شده که اگرچه تصمیم گیری‌هایی صورت گرفت، اما دیدیم در این زمینه هم مشکلاتی تجربه کردیم و مشخص شد وزارت هم به عنوان رگولاتور در مدیریت بازار نتوانست دقیق عمل کند.

به گفته حسینی‌کیا سیستم اطلاعاتی دقیق برای مدیریت بازار می‌تواند کارآمدی مناسبی داشته باشد چون در برخی موارد که وزارت صمت قصد مدیریت بازار را داشت دیدیم که مجوزهای کاغذی با ظرفیت‌های غیرواقعی دوباره بازار را حتی با عرضه محصولات از طریق بورس به چالش کشیده و مشکلات را دو چندان کردند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درباره پیشنهادهای مطرح شده از سوی بخش خصوصی نیز تصریح کرد: در برخی جلسات که با بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی داشتیم بعضا مطرح شد که برای مدیریت دقیق و اصولی بازار فولاد بهترین راهکار این است که موضوع صادرات و واردات را کاملا براساس عرضه و تقاضا مدیریت کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: درباره موضوع قیمت فروش محصولات فولادی در بازار داخلی نیز بخش خصوصی معتقد است برای تامین نیاز بازار داخلی می‌توان قیمت 90 درصد بازار بین‌المللی را درنظر داشته باشیم و درصورتی که عرضه محصول در بازار کمتر از نیاز شد، خریداران پایین دستی بتوانند با استفاده از تعرفه‌های مناسب اقدام به واردات برای تامین نیازهای خود کنند.

حسینی کیا درباره دو پیشنهاد مطرح شده به خبرنگار ما گفت: البته دو پیشنهاد که از سوی کارشناسان بخش خصوصی مطرح شده با توجه به تجارب گذشته می‌تواند کارایی مناسبی داشته باشد اما برای اجرا یا عدم اجرای آن لازم است اجماع نظر از سوی کمیسیون ایجاد شده و در نهایت مجلس هم درباره آن تصمیم‌گیری کند.

وی تصریح کرد: نتایج بازار آزاد البته مشخص و ملموس است، اما باید برای اجرای چنین سیاستی به این موضوع هم دقت داشته باشیم که زیرساخت‌ها چیست و چطور باید برنامه‌ریزی انجام پذیرد، در این زمینه هم همانطور که قبلا اشاره شد تصمیم‌گیری و جمعبندی در کمیسیون انشاء الله صورت می‌گیرد، اما باید بپذیریم که قیمت‌گذاری دستوری هرگز دستاوردی برای ما نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =